کد خبر: 326303
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از پایان جلسات دادگاه پرونده قتل میترا استاد؛

حکم قصاص برای محمدعلی نجفی قطعی است؟

سه جلسه دادگاه محمدعلی نجفی برای پرونده قتل میترا استاد به پایان رسید و دادگاه حکم به قصاص داد. اما در هفته آخر این دادگاه‌ها چه گذشت؟

حکم قصاص برای محمدعلی نجفی قطعی است؟
کد خبر: 326303
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه‌شنبه 7 خردادماه، با شلیک گلوله به قتل رسید. پس از انجام تحقیقات و شناسایی قاتل، نهایتاً عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف کرد که این موضوع بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. نجفی انگیزه قتل را، اختلافات خانوادگی عنوان کرد. سرانجام معاینات مقتوله انجام، نتیجه به مرجع قضایی اعلام و 13 خردادماه کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» صادر شد.

سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.

همه در انتظار رای دادگاه

روز یکشنبه ششم مردادماه، حمید گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی گفت هنوز حکم پرونده قتل میترا استاد صادر نشده است.

گودرزی با بیان اینکه هنوز حکم پرونده محمدعلی نجفی هنوز صادر نشده است، از زمان صدور حکم پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این موضوع بستگی به دادگاه دارد.

او درباره بحث صلح و سازش و مذاکره با خانواده میترا استاد گفت: ما در تلاشیم ولی هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم.

قتل غیرعمد بود؟

گودرزی وکیل نجفی در همین تاریخ و در جلسات پایان دادرسی قضایی این پرونده، در شعبه 9 دادگاه کیفری استان، با بیان اینکه گلوله خارج‌شده از بدن مقتوله دفورمه بود، این ادعا را مطرح کرد که تیر غیرمستقیم به بدن مقتوله اصابت کرده و قتل در این شرایط شبه‌عمد است . اما دادگاه با درخواست کارشناس پزشکی قانونی و وکیل متهم در خصوص تشکیل تیم کارشناسی اسلحه برای بررسی دقیق‌تر این پرونده موافقت نکرد.

با وجود این، بعدازظهر همان روز یک خبرگزاری محکومیت محمدعلی نجفی به قصاص را منتشر کرد، اما بعد از دقایقی آن را از روی خروجی‌های خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی حذف کرد.

رضایت گرفتن هم تکذیب شد

روز دوشنبه هفتم مردادماه وکیل اولیای دم استاد اخبار مربوط به رضایت گرفتن را تکذیب کرد.

محمود حاج‌لوئی گفت: خبر گرفتن رضایت محمدعلی نجفی از اولیای دم خانم میترا استاد که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، صحت ندارد. تاکنون هیچ حکمی از شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ما ابلاغ نشده است و همچنان منتظر صدور حکم هستیم.

همچنین برادر میترا استاد به شایعه اعلام گذشت از محمدعلی نجفی در ازای دریافت مبلغ 10 میلیارد تومان، واکنش نشان داد.

مسعود استاد در پستی که ساعت 2 بامداد روز دوشنبه در اینستاگرامش منتشر کرده بود نوشت:

«به نام آن که تن را نور جان داد

خرد را سوی دانایی عنان داد

همیشه بر این باور بودم که رسانه‌ها منعکس‌کننده حقیقت‌اند و می‌بایست از لسان آنها از واقعیات باخبر شد اما حالا ایمان دارم که خواننده باید علم لدنی یا علم غیب بداند تا سره از ناسره اخبار برخی از رسانه‌ها را تشخیص دهد.

لحظاتی قبل، برخی از کانال‌های تلگرامی خبر کذبی مبنی بر مذاکره اینجانب و آقای محمدعلی نجفی در جلسه دادرسی با موضوع مصالحه در ازای مبلغ 10 میلیارد تومان منتشر کردند. هم‌اکنون ضمن تکذیب هر نوع مذاکره در این خصوص با آقای نجفی یا هر شخصی از سوی ایشان به اطلاع این قبیل رسانه‌ها می‌رسانم:

اولاً انصافاً زیبنده نیست برای جذب مخاطب به هر ریسمانی چنگ بزنید و از عوالم خیالات خویش برای آنها خبرسازی نمایید.

ثانیاً: با یادآوری ماده 698 قانون مجازات اسلامی، قدر مسلم این حق برای بنده و خانواده محفوظ است که در اولین فرصت از منتشرکنندگان این اخبار ناصواب شکایت نماییم.

ثالثاً: اگر کفر نباشد، شاید بهتر بود که حکیم خیام، جای آن رباعی مشهورش، خطاب به شما عالمان غیب می‌فرمود: اسرار ازل را فقط تو دانی و نه من... »

نجفی

مسعود افرازه یکی از وکلای اولیای دم نیز، درباره گفت‌وگوی فیمابین نجفی و مسعود استاد در جلسه اول دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، گفت: آنچه فیمابین این دو نفر در جلسه دادگاه گذشت، این بود که مسعود استاد از محمدعلی نجفی پرسیده بود چرا خواهرم را کشتی و به قتل رساندی و چه دلیلی برای این موضوع داشتی؟ تنها این گفت‌وگو بین این دو نفر در دادگاه ردوبدل شد.

او درباره اخبار منتشرشده مبنی بر مصالحه مسعود استاد با آقای نجفی در ازای دریافت مبلغ 10 میلیاردی هم عنوان کرد: برخی با استناد به عکس منتشرشده در دادگاه از لحظه گفت‌وگو بین مسعود استاد و محمدعلی نجفی این شایعات را مطرح کرده‌اند، در حالی که این خبر نه تنها شایعه‌ای بی‌اساس و زاییده اذهان موهوم برخی رسانه‌ها آن هم با اهدافی خاص است و قدر مسلم این حق را خواهیم داشت تا در صورت صلاحدید موکلان از ناشران این اخبار کذب شکایت کنیم.

او اضافه کرد: شوربختانه حال روحی و روانی والدین مرحومه استاد هر لحظه بدتر از قبل شده و به جهت داغ فرزندشان گویی در یک دوزخ متمادی گرفتار شده‌اند، لذا هیچ مذاکره‌ای هم گشوده نشده و فعلاً افق روشنی در این خصوص قابل تصور نیست. رضایت یا گذشتی هم در کار نیست.

عصر همان روز حاج‌لوئی وکیل اولیای دم استاد، با اشاره به اینکه دادگاه در حال انشای حکم صادره برای محمدعلی نجفی است، گفت: هنوز حکم صادر و ابلاغ نشده است. رای دادگاه برای اتهام شهردار اسبق تهران هنوز صادر نشده است. رای محمدعلی نجفی به صورت رسمی صادر نشده و از شعبه دادگاه به ما ابلاغ نشده است.

وکیل اولیای دم میترا استاد گفت: تمام اخباری را که مبنی بر صدور حکم قصاص در فضای مجازی منتشر شده تکذیب می‌کنیم. همچنین موضوع رضایت و بخشش از سوی اولیای دم نیز مطرح نیست.

حکم صادر شد؛ نجفی باید قصاص شود

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضاییه، روز سه‌شنبه هشتم مردادماه، در هفتمین نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده نجفی، گفت: رای پرونده قتل میترا استاد صادر شد و امروز به وکلا ابلاغ شده است. در کیفرخواست سه عنوان اتهامی اعلام شده است که دادگاه متهم را در 2 موضوع مجرم شناخته و قتل عمد را محرز دانسته و حکم قصاص صادر کرده است. در رابطه با صدمات وارده برائت صادر کرده است. در خصوص حمل سلاح غیرمجاز دو سال حبس محکوم کرده است. حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

اسماعیلی

داماد نجفی: به حکم اعتراض می‌کنیم

ظهر همان روز و بعد از انتشار این خبر علیرضا ببری، داماد نجفی، گفت: صحبت‌هایی شده است. ترجیح می دهم در حال حاضر در این‌باره صحبت نکنم ؛ ان‌شاءالله به وقتش توضیح خواهیم داد .

او در خصوص علت اعتراض به حکم صادره از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری استان گفت: یکی از موارد مورد بحث، نحوه اصابت گلوله است. طبق نظر کارشناسان، گلوله کمانه کرده و به شکل دفورمه از بدن مقتوله خارج شده است و از مصادیق قتل شبه‌عمد محسوب می‌شود که به نظر باید به نحوه اصابت گلوله بیشتر توجه شود.

او عنوان کرد: کارشناسان پزشکی قانونی و وکیل محمدعلی نجفی در جلسه سوم دادگاه به قصد رسیدگی تخصصی‌تر، درخواست تیم کارشناسی اسلحه‌شناسی کردند که به این درخواست به دلایلی نامشخص بی‌توجهی شده است.

او درباره احتمال رضایت اولیای دم در این پرونده این‌طور توضیح داد: صحبت‌هایی شده است. ترجیح می‌دهم در حال حاضر در این‌باره صحبت نکنم؛ ان‌شاء‌الله به وقتش توضیح خواهیم داد. تنها تاکید می‌کنم که خانواده نجفی تاکنون با خانواده استاد در خصوص رضایت وارد صحبت نشده‌اند و افراد دیگری به ماجرا ورود کرده‌اند و صحبت‌ها برای دریافت رضایت از خانواده استاد تمام شده است.

نجفی

ابلاغ حکم به خانواده نجفی

عصر همان روز، ساعاتی پس از اعلام حکم، گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت: حکم دادگاه رسماً به ما ابلاغ نشده است و به احتمال زیاد تا امروز (سه‌شنبه 8 مرداد) حکم به ما ابلاغ می‌شود.

او اضافه کرد: بعد از ابلاغ حکم 20 روز وقت داریم به حکم دادگاه اعتراض کنیم و بعد پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود. بر اساس اعلام صدور حکم قصاص از سوی سخنگوی قوه قضاییه، ما به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد و امیدوارم دیوان عالی کشور به دفاعیات ما توجه کند.

گودرزی درباره اقدام برای گرفتن رضایت عنوان کرد: تلاش ما برای گرفتن رضایت در گذشته ناموفق بوده است، اما اخیراً موفق به مذاکره با اولیای دم پرونده شدیم و اکنون در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

نجفی

در نهایت، روز چهارشنبه نهم مرداد، حکم دادگاه به اولیای دم ابلاغ شد. حاج‌لوئی وکیل اولیای دم با اعلام این خبر گفت: رای دادگاه برای اتهام شهردار اسبق تهران صادر شده است. این حکم که قتل عمد بودن بر آن محرز شده و رای به قصاص داده شده است ، لحظاتی پیش به صورت رسمی از شعبه دادگاه به ما ابلاغ شد. در مورد موضوع رضایت و بخشش هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها