کد خبر: 323957
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۰۹:۱۷:۰۰
| |

چگونه به تخلفات روانشناسان رسیدگی می‌شود؟

معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه این معاونت بر تعرفه‌های مالی، رعایت شئونات اخلاقی، فعالیت روانشناسان براساس تخصص و عملکرد حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران نظارت می‌کند، گفت: طی سه ماه گذشته از حدود 60 نفر با نام روانشناس در کشور شکایت شده است.

چگونه به تخلفات روانشناسان رسیدگی می‌شود؟
کد خبر: 323957
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ حسین مصباح با بیان اینکه معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان بر عملکرد روانشناسان و فعالان این حرفه نظارت دارد، افزود: طیف افراد مشغول به فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره در کشور به چند دسته تقسیم می‌شود که مورد نظارت‌ و بازرسی معاونت انتظامی قرار می‌گیرند و برهمین اساس دسته‌بندی می‌شوند. دسته اول روانشناسانی هستند که عضو سازمان و دارای پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هستند، در صورتی که این دسته از روانشناسان یا مشاوران مرتکب تخلف شوند در ابتدا معاونت انتظامی سازمان، تخلف را بررسی کرده و به صورت ارشادی با آنها برخورد می‌کند اما اگر تخلف ماهیت صنفی و حرفه‌ای داشته باشد در کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر سازمان بررسی و متناسب با تخلف صورت گرفته برخورد و اقدام صورت می‌گیرد که حداقل حکم آن‌ها تذکر شفاهی و حداکثر آن لغو پروانه و محرومیت دائم از فعالیت روانشناسی و مشاوره‌ است. همچنین اگر تخلف ماهیت مجرمانه داشته باشد فرد به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی افزود: دسته دوم کسانی هستند که عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیستند و پروانه ندارند، هرگونه فعالیت روانشناسی توسط این افراد تخلف و جرم محسوب می‌شود که به همین منظور معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان آنها را به مراجع قانونی قضایی و انتظامی ارجاع می‌دهد.

معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه درباره نحوه برخورد با متخلفان حوزه روانشناسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در ابتدا تبلیغات و فعالیت روانشناسان فضای مجازی رصد می‌شود که در مرحله اول از طریق استعلام، وضعیت صلاحیت حرفه‌ای آنان بررسی و در صورت احراز تخلف مطابق موارد فوق اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

به گفته وی، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی سه ماه گذشته فعالیت حدود 300 نفر از افراد و مراکز فعال در حوزه روانشناسی و مشاوره در فضای مجازی را رصد کرده است که سازمان بعد از اطمینان از احراز تخلف بعضی از افراد، ابتدا به سازمان دعوت و مستندات مربوطه را از آنها خواسته است که در ابتدا به صورت ارشادی با آنها برخورد می‌شود و در مرحله بعد ضمن اخذ تعهد از این افراد، ادامه فعالیت آنان رصد می‌شود؛ اما در صورت اصرار به ادامه تخلف و یا داشتن شاکی خصوصی به یکی از روش‌های فوق‌الذکر با آنها برخورد صورت می‌گیرد.

مصباح با اشاره به اینکه طی سه ماه گذشته از حدود 30 مرکز و دفتر مشاوره در شهر تهران نیز بازدید و بازرسی صورت گرفته است، افزود: طی این مدت از حدود 60 روانشناس در کشور شکایت شده که بر حسب مورد و در صورت داشتن پروانه اشتغال یا عضویت به کمیسیون بدوی و دادگاه صنفی ارجاع شده‌اند و پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد از این تعداد تنها هشت نفر دارای پروانه و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بوده‌اند که در نهایت به کمیسیونهای مربوطه معرفی یا با رضایت طرفین پرونده مختومه و تذکر لازم به متخلفان داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین از این 60 مورد، شش پرونده به مراجع قضایی معرفی شد. مابقی یا عضو سازمان نبوده‌اند یا فاقد پروانه بوده‌اند یا در زمینه روانشناسی هیچ سررشته‌ای نداشته‌اند و رسیدگی به موضوعات مطروحه علیه آنها در دست اقدام است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها