کد خبر: 322078
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بعد از راه‌اندازی دادسرای ارشاد، مسئولان کشوری درباره حجاب چه می‌گویند؟

حجاب، موضوعی حساس در ایرانِ این روزها، به یکی از پرخبر‌ترین موضوعات روز بدل شده است، چه در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های منتشرشده از سوی مردم و چه از سوی مسئولان کشوری که با رویکردهای مختلف نسبت به آن اظهارنظر می‌کنند.

بعد از راه‌اندازی دادسرای ارشاد، مسئولان کشوری درباره حجاب چه می‌گویند؟
کد خبر: 322078
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هرساله با آغاز فصل تابستان فشارها نسبت به حجاب در ایران بیشتر می‌شود و افزایش حضور گشت‌های ارشاد در سطح شهر از مهم‌ترین نمودهای عینی آن است. امسال اما شکل این فشارها کمی هم تغییر کرده است.

همراه با افزایش انتشار ویدئوهای حاوی رفتار نیروی انتظامی و ماموران حجاب با زنان، واکنش‌های مردمی هم بیشتر شد و به همین تناسب، مسئولان هم بیشتر وارد گود شدند.

امسال این فشارها با راه‌اندازی «دادسرای ارشاد» در دادگستری و همچنین برخی اظهارنظرات قوت بیشتری گرفت. دادسرایی که قرار است محل گزارش‌های مردمی از همدیگر باشد و در طرف مقابل مدیران نیز از اعمال قوانین جدی‌تر، مثل رصد حجاب در فرودگاه‌ها، صحبت می‌کنند.

آغاز کار دادسرای ارشاد و شروع حواشی

محمدمهدی حاج‌محمدی، سرپرست دادسرای ارشاد؛ از شهروندان دلسوز و اخلاق‌مدار تهرانی خواسته تا در راستای مقابله با برخی تلاش‌ها برای ضربه زدن به بنیان خانواده ایرانی، با مشاهده هرگونه کشف حجاب یا اقدامات هنجارشکنانه در خودرو؛ کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...؛ اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا، انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم، به شماره 09054309484 در پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و... ارسال کنند.

لازم به ذکر است مستندات لازم برای گزارش کشف حجاب و اقدامات هنجارشکنانه در خودرو، شامل فیلم یا تصاویری از خودروست که سرنشین خاطی و شماره پلاک در آن مشخص باشد. برای گزارش اماکن متخلف، ذکر نام مغازه، آدرس دقیق آن و زمان وقوع جرم کفایت می‌کند؛ البته ارسال فیلم یا تصاویری از اتفاق مورد نظر به این شماره، تا حد زیادی به فرایند پیگیری کمک می‌کند.

او ادامه داد: بسیاری از شهروندان، در مواجهه با هنجارشکنی‌، دوست دارند آن را گزارش کنند اما نمی‌دانند از چه‌ طریق باید این اقدام صورت گیرد و ارسال گزارش به پلیس و وصول آن به دادسرا نیز ممکن است زمان بیشتری ببرد. از این رو بر آن شدیم با ورود به این موضوع از ناحیه دادسرا، به برخورد با مظاهر علنی جرائم منافی اخلاق و عفت سرعت دهیم.

تهدید پلیس در زمینه برخورد با بی‌حجابان در فرودگاه

همچنین سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور، درباره برخورد با بی‌حجابی در فرودگاه گفت: در مورد برخورد با کشف حجاب دستورالعمل سازمانی داریم و مقامات قضایی هم از پلیس حمایت خوبی کرده‌اند.

او درباره برخورد با کشف حجاب در فرودگاه‌ها گفت: اگر ماموران پلیس در پوشش افراد، مواردی دال بر ترویج مدل‌های غربی مشاهده کنند، حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور درباره امکان جلوگیری از سفر افراد بدحجاب عنوان کرد: ممکن است از سفر جلوگیری شود. برای چنین افرادی پرونده قضایی تشکیل شده و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس: مملکت را رها کنیم، بی‌حجابی به کشور ضرر می‌زند

در پی انتشار این اخبار کارشناسان حقوقی و قضایی، نمایندگان مجلس و حتی اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به این تصمیمات واکنش نشان دادند.

حسن نوروزی، نماینده اصولگرای مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، یکی از افرادی بود که نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد. او با اشاره به سازمان امر به‌ معروف گفت: در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، بدحجابی و بی‌حجابی مجازات دارد. ما سازمانی تحت عنوان امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر تشکیل دادیم که متاسفانه اجرایی نشده و دولت کمک نکرده است. به نظر می‌رسد ضابطان و آمران به معروف و نهی از منکر باید ورود کنند و جلوی تخلفات را بگیرند. اگر مملکت را رها کنیم، بدحجابی و بی‌حجابی به کشور ضرر می‌رساند، اما امر به معروف و نهی از منکر راه دارد و باید دقت کرد و پا را از مرز آن فراتر نگذاشت.

عضو شورای شهر: گزارش مردمی، تلاش برای پرونده‌سازی است

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، هم نسبت به این ماجرا ساکت نماند.

او طی تذکری در صد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخیراً روالی باب شده که افراد حجاب دیگران را گزارش می‌دهند. قطعاً رعایت حجاب یک موضوع قانونی است، اما نحوه اجرای این قانون اهمیت بسزایی دارد. این کار تنها اجرای قانون نیست و تلاش برای پرونده‌سازی به نظر می‌رسد؛ مثلاً خانمی به متخلفی درباره عبور از خیابان یک‌طرفه تذکر داده است، فرد مقابل این خانم را تهدید کرده که گزارش حجابش را می‌دهد. بنابراین دستگاه‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها باید چاره‌ای بیندیشند و همچنین با افرادی که سوءاستفاده‌ می‌کنند نیز برخورد قانونی شود.

دادستان کل کشور: حجاب شرع و قانون است

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز جزو افرادی بود که به برخورد جدی در زمینه حجاب اعتقاد داشت. او گفت: از نظر ما حجاب به عنوان یک امر شرعی و قانونی در نظام اسلامی دارای جایگاه خاص و ویژه است و با آنهایی که می‌خواهند از فضا سوءاستفاده کنند و به برخی بدحجابی‌ها دامن بزنند برخورد جدی خواهد شد.


منتظری به برخورد جدی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با متخلفان در خطوط قرمز نظام الهی، ارزشی و احکام دینی به ویژه در بخش حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: با آنهایی که این حق الهی را زیرپا می‌گذارند باید به عنوان جرم مشهود دستگاه انتظامی برخورد کنند و بیشتر تلاش ما بر آن است تا این موضوع جنبه سیاسی پیدا نکند و برخی خارج‌نشینان به بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها دامن نزنند.

ائمه جمعه چه گفتند؟

همچنین ائمه جمعه در هفته گذشته، با رویه‌ همیشگی خود، در خطبه‌هایشان به موضوع حجاب پرداختند.

سید احمد علم‌الهدی هفته گذشته در بخش‌هایی از سخنرانی‌اش به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: از بعضی خواهران که حالت ولنگار دارند خواهش می‌کنم اگر به هیچ طریقی توجیه نمی‌شوید به دلیل عشق فاطمه(س) باحجاب شوید. وقتی خیمه‌های نوه‌های فاطمه(س) را آتش زدند، اول که عمه آمد، گفتند عمه حجاب بیاور تا خودمان را از نامحرم حفظ کنیم. اگر اهل منطق نیستید به عشق فاطمه(س) باحجاب شوید. امروز دشمن روی بی‌حجابی زن‌های ما حساب کرده. من با استفاده از حضور فرمانده ناجای کشور وظیفه خود می‌دانم از طرح اخیر آنها تشکر کنم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سال 1385 در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد که تمام جزئیات این نظام مسئول شده‌اند در مساله حجاب و احیای حجاب فعالیت کنند. از سال 1385 تا امروز 13 سال می‌گذرد و این قانون خاک می‌خورد. چه کسی باید جوابگو باشد؟ آیا دولت‌ها نباید جوابگو باشند؟ نیروهای نظامی و انتظامی نباید جوابگو باشند؟ اگر جواب مردم را ندهید، یک جایی گریبان شما را می‌گیرند که دیگر راه فرار ندارید و آن سر پل صراط است. جوانان جان دادند و این انقلاب به پیروزی رسید و از سال 85 قانون حجاب تصویب شد و شما آقا در دولت و مجلس و نظامی و... مسئولیت وزارت و غیره قبول کردید، اما در برابر این قانون اساسی هیچ قدمی برنداشته‌اید.

همچنین کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، در بخشی از خطبه‌های خود عنوان کرد: من به همه بانوان عرض می‌کنم که حجاب مظهر هویت مستقل زن است. زن باید به زن بودن خود ببالد و مباهات کند. پوشش و حجاب، نماد شرف، اقتدار و عزت است. زنی که در دیده هر هرزه‌ای قرار می‌گیرد، در کانون خانواده نمی‌تواند گرم باشد و دیگران او را اذیت می‌کنند. گاهی در فرودگاه‌ها و هواپیماها خانم‌هایی را مشاهده می‌کنم که شاید حجاب آنچنانی نداشته باشند، اما هنگامی که التماس دعا و نذر می‌کنند می‌بینم که اکثریت قریب به اتفاق اسلام را قبول دارند. بعضی‌ها به علت بی‌توجهی حالت لجاجت به خود می‌گیرند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس: 95 درصد مقابله با بی‌حجابی باید کار فرهنگی باشد

ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون ولایی مجلس، نیز هفته گذشته درباره اقدامات اخیر در مقابله با بی‌حجابی و دریافت گزارش‌های مردمی در این راستا گفت: زمانی بی‌حجابی به تفکر یک شخص برمی‌گردد و زمانی به یک جریان خطرناک سازماندهی‌شده خارج از کشور، که متاسفانه امروز شاهدیم بی‌حجابی به ابزاری خطرناک و سازماندهی‌شده از خارج کشور برای براندازی نرم جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که «آیا روش مقابله با این وضعیت دریافت گزارش از مردم و برخورد مردم با یکدیگر است؟ بهتر نیست با فرهنگ‌سازی این کار را پیش ببریم»، گفت: یکی از دانشکده‌های مرتبط با دانشگاه تهران، مطالعه‌ای در این زمینه‌ کرده بود که به نظر من واقع‌بینانه بود. در این مطالعه گفته شده بود 95 درصد مقابله با بی‌حجابی باید از طریق کارهای فرهنگی باشد و پنج درصد مقابله با آنهایی که پول می‌گیرند و سازماندهی شده‌اند و با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در ارتباط هستند که باید با آنها برخورد شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه: حجاب موضوعی شخصی نیست

همچنین هفته گذشته در بسیاری از شهرهای ایران، همچون پایتخت، اجتماعی با نام دختران انقلاب به نیت حمایت از حجاب برگزار شد.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه، با حضور در این اجتماع گفت: بحث حجاب یک مساله شخصی نیست، زیرا حجاب و عفاف میدان نبرد استکبار جهانی واقع شده است. کسانی که بی‌بندوباری را ترویج می‌کنند دلسوز بانوان نیستند ، بلکه می‌خواهند امنیت را از جامعه بگیرند. کوتاه آمدن در برابر بی‌حجابی ضربه زدن به حقوق عمومی است.

فائزه هاشمی: بی‌حجاب هم طرز تفکر خودش را دارد

فائزه هاشمی رفسنجانی جزو کسانی بود که نسبت به برگزاری این همایش و حواشی اطراف آن واکنش نشان داد. این فعال سیاسی با اشاره به این همایش‌ها گفت: اخیراً آقای علم‌الهدی در سخنانی عبارت خواهران ولنگار من! را به کار برده یا در همین تجمع نیز، مجری برنامه بی‌ادبی‌هایی خطاب به خانم‌ها داشته. اینکه خانمی حجابش کم است یا اینکه حجاب ندارد، مجوز توهین را به ما نمی‌دهد. زیرا این فرد هم طرز تفکری دارد و باید برخوردی شایسته با او شود. امروز با توجه گسترش فضای مجازی، سیاست‌های چکشی دیگر جوابگو نیست. با ارتباطات جهانی ایجادشده نیز دیگر نمی‌توان مانند قبل عمل کرد و انتظار داشت که فرهنگ‌سازی مطابق میل ما صورت گیرد. به نظر می‌رسد سال‌هاست که دیگر هدف اخذ سیاست‌ها در این‌باره گسترش دین و قانون‌مداری نیست، بلکه با اهداف دیگری انجام می‌شود.

این فعال سیاسی در واکنش به بخشی از اظهارات مجری همایش عفاف و حجاب که با استناد به قرآن بدحجابان را به حیوان تشبیه کرده بود، گفت: قرآن هیچ‌گاه چنین تشبیهی به کار نبرده و کسی را مجبور به انجام کاری نمی‌کند. اگر کسی اصول دینی خود را انجام ندهد، باید در آن دنیا پاسخگو باشد. چرا درباره تهمت زدن، غیبت کردن و افترا زدن تاکیدات قرآن را نمی‌آورند؟ مگر همه این موارد خلاف دین نیست؟ معلوم نیست چرا برخی بر قرآنی بودن شیوه برخورد با بدحجابان اصرار می‌کنند و مواردی را که پایه اخلاق و فرهنگ ما را می‌سازند کنار گذاشته‌اند. عباراتی که این افراد به کار می‌برند حتی در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن.

واکنش حقوقدانان: نقض حقوق شهروندی است

در شرایطی که برخی از سران کشوری از طرح گزارش مردمی استقبال و برخی آن را نقد کردند، بخش اعظم حقوقدانان کشور این اقدام را خلاف حقوق شهروندی دانستند.

علی نجفی توانا، حقوقدان و رئیس کانون وکلای مرکز، با اشاره به اینکه خودرو حریم شخصی محسوب می‌شود، گفت: بعد از انقلاب فرانسه و شناخت ارزش‌های انسانی، نظام تقنینی کشورهای اروپایی و به تأسی از آنها کشور ما بعد از انقلاب مشروطه، ضوابطی را تعیین کرد که حفظ حرمت منازل اشخاص، تجسس در زندگی افراد و افشای اسرار و بعدها با توسعه فناوری و به‌ نوعی تکنولوژی، شنود، جاسوسی و حفظ داده‌ها، عدم ورود و دخالت و نظارت بر مسائل خصوصی از زمره اموری یاد شد که مرتبط با حریم خصوصی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع حریم خصوصی به منزل، محل کار، اتومبیل، مکالمات، مکاتبات و مراسلات و هر آنچه موجب انتقال اطلاعاتی می‌شود که شخص دوست ندارد دیگران در جریان آن قرار گیرند، اطلاق می‌شود. در همین راستا گرفتن فیلم و عکس از خودرو فردی دیگر قانونی نیست.

همچنین پیشتر ابوذر نصراللهی، عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا، به این طرح نقد کرده بود: چنین اقداماتی علاوه بر اینکه به لحاظ عدم تخصص در علوم جرم‌یابی سبب نقض آزادی‌های عمومی می‌شود، زمینه‌هایی برای سوءاستفاده برخی افراد ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه این سیاست موجب تقابل مردم با یکدیگر خواهد شد و موضوعی که توسط برخی رسانه‌های معاند و در اقدامی معکوس پیگیری می‌شود، قطعاً موافق مصالح ملی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها