کد خبر: 318979
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۲:۴۳:۰۰
| |

سخنگوی سازمان انتقال خون عنوان کرد:

چهار استان پیشتاز در اهدای خون

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان چهار استان پیشتاز در اهدای خون طی سه ماهه اول سال جاری هستند.

چهار استان پیشتاز در اهدای خون
کد خبر: 318979
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۲:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بشیر حاجی بیگی افزود: در سه ماهه نخست امسال 518 هزار واحد خون اهدا شده است که از این میزان 62 هزار نفر برای نخستین بار موفق به اهدای خون شده اند.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: طی این مدت استان های کردستان با 8 درصد، مرکزی 7 درصد و استان لرستان 6.5 درصد بیشترین میزان اهدای خون بانوان را داشتند و همچنین استان های سمنان با 82 درصد، بوشهر با 75 درصد و خراسان جنوبی با 74 درصد بیشترین میزان شاخص اهدای مستمر (با سابقه حداقل دوبار اهدای خون در سال) را به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی افزود: در سه ماهه نخست سال 98 نزدیک به 900 هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: 34 درصد از اهداکنندگان خون در سه ماهه نخست امسال دارای گروه خونی (O مثبت) بودند. دارندگان این گروه خونی با بالاترین فراوانی، بیشترین میزان اهدای خون در میان گروه های خونی را به خود اختصاص دادند و همچنین کمترین میزان اهدا مربوط به گروه خونی (AB منفی) با فراوانی یک درصد بود.

حاجی بیگی تاکید کرد: در کشور ما 90 درصد مردم دارای گروه خونی مثبت هستند و تنها 10 درصد گروه خونی منفی دارند و تخمین زده شده سالانه در دنیا 177 میلیون اهدای خون صورت می گیرد که سهم کشور ما بیش از 2 میلیون اهدای خون در سال است یعنی حدود 20 درصد از کل خون هایی که در 21 کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی اهدا می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها