کد خبر: 317819
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۲۲:۰۰
| |

رئیس شورای عالی استان‌ها:

در تهران فاجعه شهرسازی و معماری رخ داده است

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تهران درگیر بافت فرسوده و اسکان‌های غیررسمی است و در سال‌های اخیر 200 شهرک کوچک به‌صورت غیررسمی شکل گرفته است.

در تهران فاجعه شهرسازی و معماری رخ داده است
کد خبر: 317819
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها، در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوارهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: در دوره های گذشته بنا بر مبنای نوع مصالح موجود در بازار ساخته می‌شدند و ساختمان‌سازی براساس هر چیزی که در بازار پیدا می‌شد ادامه می‌یافت.

وی با بیان اینکه برای این اقدام هیچ الزام و اجباری نیز از سوی نهادهای بالادستی وجود نداشت افزود: نتیجه این اقدام بی هویتی تهران از نظر معماری و شهرسازی است و در مقایسه با سایر کشورها در تهران فاجعه شهرسازی و معماری رخ داده است.

وی با بیان اینکه به عنوان سفیر ایران در اسپانیا مدتی فعالیت می‌کردم، گفت: در اسپانیا نما در مالکیت شهرداری‌ها است و ساخت نماها براساس نظر شهرداری است و سفر از یک شهر به شهر دیگر و نگاه به نما و منظر شهری باعث می شد تا متوجه فرهنگ آن شهر شویم. دراسپانیا حتی کوچه‌ها را برای تردد خودروها عریض نمی‌کردند بلکه خودروهای کوچک ساختند و حمل ونقل را متناسب با شهرسازی طراحی کردند اما در کشور ما اصلاً به این مسائل توجه نمی‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: تهران درگیر بافت فرسوده و اسکان‌های غیررسمی است. اسکان غیررسمی اتفاق تلخی است چرا که در سال‌های اخیر 200 شهرک کوچک به‌صورت غیررسمی و «زورآبادی» شکل گرفته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه گفت: تهران همان قدر که در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله ناامن است از نظر شهرسازی نیز ناامن است زیرا عمر ساختمان‌ها که سرمایه ملی هستند به جای آنکه 80 تا 100 ساله باشد 20 سال بیشتر نیست و یک ساختمان بعد از 20 سال کلنگی می‌شود.

الویری با اشاره به غیرروان بودن ترافیک و حمل و نقل افزود: همه می‌دانیم که اگر از مرکز شهر به شهرک غرب برویم و برگردیم ساعت‌ها در ترافیک هستیم و این اصلاً در طرح‌های جامع شهرسازی دیده نشده است.

وی با بیان اینکه شهرسازی و معماری شهرها قربانی کسب درآمد برای اداره شهرها شدند تصریح کرد: براساس مصوبه ای در اوایل انقلاب مقرر شد کمک دولت به شهرداری‌ها قطع شود و درآمدهای پایدار شکل بگیرد اما 50 درصد این مصوبه یعنی قطع کمک دولت به شهرداری عملی شد و 50 درصد دیگر یعنی کسب راه‌هایی برای درآمدهای پایدار بر زمین ماند و تاکنون هم محقق نشده است.

الویری در ادامه به لایحه مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: از نمایندگان شوراها می‌خواهم که نمایندگان مجلس را مجاب کنند تا به اولویت بررسی لایحه درآمد پایدار رأی دهند. هر چند که اگر این لایحه تصویب شود کفاف هزینه‌های شهرداری‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه با اصلاح روش هزینه‌ها و تقلیل هزینه‌ها می‌توان بهره وری را افزایش داد، گفت: می‌بایست بخشی از فعالیت‌های هزینه‌ای و پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کف هزینه‌ها پایین بیاید.

الویری به مدیریت یکپارچه شهری است و رای نیاوردن کلیات طرح آن نیز اشاره کرد و تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند در قالب یک طرح یا لایحه نسبت به یکپارچه‌سازی مدیریت شهری پیشنهادهایی بدهد که می‌بایست همه شوراها پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

وی در پایان گفت: قانون شوراها که در سال 75 به تصویب رسید دارای اشکالات فراوانی است. ما در حال بازنگری کامل این قانون هستیم و هفته آینده استارت جلسات تخصصی در شورای عالی استان‌ها زده می‌شود که قطعاً می‌تواند منشأ تحول جدی برای مدیریت شهری باشد و امیدواریم اعضای شوراها شهر نیز پیشنهادات خود را ارائه کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها