کد خبر: 315382
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

واکنش آیت‌الله یزدی به نامه اعتراضی برای حضور دختران منافق و قاتل کشیش اصفهانی با چادر مشکی در دادگاه چه بود؟

زهرا شجاعی، استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان درباره حجاب زنان زندانی یا متهمان گفت: سال 70، زمانی که من رئیس شورای فرهنگی‌اجتماعی زنان بودم، دوره ریاست آقای یزدی در قوه قضاییه، بعد از طرح موضوع محاکمه دو دختر منافق که اقدام به کشتن یک کشیش در اصفهان کرده بودند و آنها را با چادر مشکی به دادگاه آورده بودند، نامه‌ای به ایشان نوشتیم و تقاضا کردیم این رفتار اصلاح شود و متهمان را با همان لباس و حجاب عادی و معمولی خود در دادگاه حاضر کنند.

واکنش آیت‌الله یزدی به نامه اعتراضی برای حضور دختران منافق و قاتل کشیش اصفهانی با چادر مشکی در دادگاه چه بود؟
کد خبر: 315382
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- زهرا شجاعی، استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان، با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس قوه قضاییه درباره چادر سر نکردن زنان زندانی، طی گفت‌وگو با اعتمادآنلاین بیان کرد: مساله حجاب متاسفانه ازجمله مسائلی است که از ابتدای انقلاب تاکنون که 40 سال از آن می‌گذرد، همواره دستخوش دیدگاه‌های مختلف و برخوردهای نامناسب به‌ دلیل نداشتن یک راهبرد صحیح در مواجهه با این امر بوده و هست.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: حجاب همواره پاشنه‌آشیل دولت‌ها بوده است و هر زمان که می‌خواستند به دولتی فشار آورند از این موضوع استفاده می‌کردند! گاهی هم که می‌خواستند دولت مستقری را حمایت کنند، سکوت اختیار می‌کردند.

این استاد دانشگاه افزود: موضوع حجاب که طی این سال‌ها بسیار مطرح شده و مثل یک زخم دستکاری‌شده است، متاسفانه دچار وضعیتی شده که درمان آن به این زودی و آسانی میسر نیست و من مدت‌هاست که بنا داشته‌ام در مورد این موضوع صحبت نکنم.

شجاعی همچنین درباره حجاب زنان زندانی یا متهمان گفت: بسیار متاسفم که بعد از گذشت 27، 28 سال مجدداً این موضوع مطرح می‌شود. سال 70، زمانی که من رئیس شورای فرهنگی‌اجتماعی زنان بودم، دوره ریاست آقای یزدی در قوه قضاییه، بعد از طرح موضوع محاکمه دو دختر منافق که اقدام به کشتن یک کشیش در اصفهان کرده بودند و آنها را با چادر مشکی به دادگاه آورده بودند، نامه‌ای به ایشان نوشتیم و تقاضا کردیم این رفتار اصلاح شود و متهمان را با همان لباس و حجاب عادی و معمولی خود در دادگاه حاضر کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: الزامی که برای سر کردن چادر آن هم چادر مشکی وجود دارد، هم به قداست و اهمیت چادر لطمه وارد می‌کند هم روی دید و نگاه مخاطبان به‌خصوص نسل جوان اثر منفی می‌گذارد و یاد فیلم‌های عصر پهلوی و قبل از انقلاب را زنده می‌کند که همیشه نقش‌های منفی و نقش‌های سخیف و رده‌ها و طبقات پایین را به زنان چادری می‌دادند.

او ادامه داد: این نامه نوشته شد و آقای یزدی هم استقبال کردند، البته تا حدی که به‌ جای چادر مشکی چادری با پارچه و لباس زندانی طراحی شد.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: حالا بعد از گذشت 27 سال دوباره این موضوع مطرح می‌شود و جای تاسف است که چرا سخنی که منطقی و به‌ نفع نظام و سیاست‌های فرهنگی نظام است، این‌قدر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

شجاعی با اشاره به اینکه الزام به داشتن حجاب نه فقط در زندان بلکه در ورود به اماکن قضایی، ورود به بعضی از مراکز نظامی یا بیمارستان‌های مربوط به دستگاه‌های نظامی هم وجود دارد، گفت: این مساله سبب نارضایتی و خدشه‌ وارد کردن به خود اصل حجاب و چادر در بین جامعه زنان ما می‌شود.

این فعال حوزه زنان در پایان تاکید کرد: من خودم به عنوان کسی که از کودکی چادر سر می‌کردم و به قداست چادر اعتقاد دارم و احترام می‌گذارم، عرض می‌کنم که اگر می‌خواستیم به حجاب ضربه و لطمه وارد کنیم آن‌قدر موفق نبودیم که این سیاست‌های غلط موفق‌ هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها