کد خبر: 312291
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۰۹:۱۷:۰۵
| |

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

با اجرای پروژه‌ سدسازی افغانستان، یک قطره آب هم به ایران اختصاص نخواهد یافت

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پروژه‌های سد سازی افغانستان در بالادست رود هیرمند در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مناطق ایرانی ایجاد کند، گفت: افغانستان با اجرای این طرح‌ها حتی یک قطره آب نیز به ایران اختصاص نخواهد داد.

با اجرای پروژه‌ سدسازی افغانستان، یک قطره آب هم به ایران اختصاص نخواهد یافت
کد خبر: 312291
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۰۹:۱۷:۰۵

اعتمادآنلاین| ‌ مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره روابط بین المللی برای گرفتن حق آبه تالاب هامون بیان کرد: براساس توافقات ایران با دولت افغانستان مقرر شد هر ساله 820 میلیون متر مکعب آب به تالاب هامون اختصاص دهند.

وی افزود:دولت افغانستان به بهانه این که سیلاب، حقابه تالاب را با خود برده و نمی‌تواند تالاب را آبگیری کند و مانع ورود آب به تالاب می‌شود.

تجریشی با بیان اینکه افغانستان با بهانه این که برخی از مناطق برای تجهیز کردن ایستگاه‌ها امنیت ندارند نمی‌توانند تجهیز کنند، گفت: ایران برای تجهیز کردن ایستگاه‌های انتقال آب هیرمند باید افغانستان را تحت فشار قرار دهد که اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است در سال‌های آینده شاهد خشک شدن کامل هامون باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های سد سازی افغانستان در بالادست رود هیرمند در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مناطق ایرانی ایجاد کند، افزود: افغانستان با اجرای این طرح‌ها حتی یک قطره آب نیز به ایران اختصاص نخواهد داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ایران نمی‌تواند درباره عدم تخصیص حقابه به هامون اعتراض کند، تصریح کرد: افغانستان تاکنون بیش از 820 میلیون متر مکعب آب به ایران اختصاص داده است بنابراین ما نمی‌توانیم مدعی شویم که افغانستان این تعداد آب را به ایران نداده است.

وی با بیان این که مسئول پیگیری تخصیص آب به ایران وزارت نیرو است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست تنها براساس پروتکل‌های بین المللی می‌تواند از نظر زیست محیطی و تخصیص حقابه به تالاب‌ها با کشور‌های همجوار وارد مذاکره شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها