کد خبر: 310681
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۱:۳۸:۰۰
| |

هشدار معاون دادستان به سلبریتی‌ها/ تشکیل پرونده قضایی برای سلبریتی‌های سودجو

با وجود اینکه جمع‌آوری کمک توسط سلبریتی‌ها و اعلام حساب شخصی‌شان در مواقع بحرانی تخلف است اما شاهد حضور و سوءاستفاده برخی از این افراد هستیم تا جایی که دستگاه قضا نیز به آن ورود کرده و پرونده قضایی برای سودجویان تشکیل داده است.

هشدار معاون دادستان به سلبریتی‌ها/ تشکیل پرونده قضایی برای سلبریتی‌های سودجو
کد خبر: 310681
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۱:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال های اخیر در پی وقوع سیل و زلزله و به طور کلی حوادث طبیعی و غیرمترقبه در کشور شاهد رجوع برخی افراد مشهور و سلبریتی به مناطق آسیب‌دیده و جمع‌آوری کمک‌هایی به مردم این مناطق هستیم.

صرف نظر از اینکه این اقدام در جای خود بسیار پسندیده است اما باعث بروز سوء استفاده‌هایی از سوی بعضی از سلبریتی‌ها شده تا جایی که سودهای میلیاردی حرام در جیب برخی از آنها کار را به بازرسی‌های بانکی و قضایی کشانده است.

21آذرماه یعنی درست بعد از گذشت یکسال از وقوع زلزله کرمانشاه بود که محبت جمالی‌نیا فرماندار سرپل‌ذهاب درباره اقدامات سلبریتی‌ها گفت که به تمام هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده اجتماعی که به عنوان سلبریتی مطرح هستند، گفتیم تمایل داریم با آنها در خصوص بازسازی مناطق زلزله‌زده همکاری داشته باشیم، اما با توجه به اعلام آمادگی ما برای همکاری‌های مشترک، تمایلی از سوی این افراد برای کمک در روند اجرایی بازسازی مناطق زلزله‌زده تاکنون دیده نشده است.

همان موقع اعلام شد که برخی افراد سرشناس و شاخص اجتماعی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند ولی تمام سلبریتی‌هایی که در منطقه در حال انجام ساخت‌وساز مسکن برای زلزله‌زدگان هستند، از محل تسهیلات بانکی زلزله‌زدگان نیز استفاده می‌کنند.

جمع‌آوری کمک توسط سلبریتی‌ها تخلف است

از سوی دیگر مسؤولان دیگری مانند فرهاد اقطار، رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی بهزیستی از نظارت جدی بر کمک‌های مردمی خبر داده و گفته بود که جمع آوری کمک توسط سلبریتی ها و اعلام حساب شخصی‌شان تخلف است و باید در مقابل بهزیستی پاسخگو باشند.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سوال که چرا برخی از سلبریتی‌ها کمک‌های جمع‌آوری شده را هزینه نمی‌کنند، می‌گوید:که با اینکه این عمل، تخلف است، در دنیا چنین چیزی وجود ندارد که یک فرد حقیقی شماره حساب اعلام کند چرا که خزانه‌داری‌های کشورهای پیشرفته به آنها اجازه نمی دهند و حساب‌هایشان را مسدود می‌کنند و بر آن کمک‌ها مالیات بسته می‌شود.

اقطار می‌گوید: ما قدری کم‌کاری کرده‌ایم که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند و به سلبریتی‌ها اعتماد می‌کنند، بنابراین سعی کرده‌ایم در دستورالعمل جدید جذب و مشارکت‌ها بررسی‌های جدی داشته باشیم.

چرا سلبریتی‌ها کمک‌های مردمی را در حسابشان نگه می‌دارند؟

رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی می‌گوید: این سؤال مطرح است اگر هنرمندی کمکی را جمع آوری کرده چرا تاکنون در حسابش نگه داشته؟ در زلزله کرمانشاه از همان روزهای اولیه که سرکشی کردیم شرایط خوبی وجود نداشت و این پول‌های جمع‌آوری شده باید همان روزهای اول برای رفع نیازهای اصلی هزینه می‌شد نه اینکه یک سلبریتی بیاید و بگوید شهرک فرهنگی احداث می‌کند. فردی که آسیب دیده، خانه ندارد آن وقت برای ده سال دیگرش می‌خواهند هزینه کنند.

رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی می‌گوید: صرفا به این جهت که فردی معروف است و قابل اعتماد عده‌ای در جامعه قرار دارد کفایت نمی‌کند که پول جمع‌آوری کند، اگر اتفاق ناگواری مجددا در کشور افتاد، عملکرد ناقص این سلبریتی‌ها باعث می‌شود مردم دیگر به آنها اعتماد نکنند. از طرفی وظیفه سیستم بانکی است که شماره حساب این سلبریتی‌ها را بررسی و به ما اعلام کند که کمک‌ها در حساب‌شان باقی مانده، هزینه شده یا خیر.

مسدود شدن حساب‌های حرام از سوی بانک‌ها

وی تأکید می‌کند: سلبریتی‌ها باید به بهزیستی پاسخگو باشند، در واقع برخی‌ها شوی تبلیغاتی راه می‌اندازند، پول‌ها در حساب‌شان مانده و سودهای چندصد میلیاردی حرام به جیب می‌زنند و به نظر می‌رسد نظام بانکی باید با آنها برخورد کرده و حساب‌شان را مسدود کند.

ورود دستگاه قضا به سوءاستفاده سلبریتی‌ها

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با برخورد با برخی سلبریتی‌های سودجو در مواقع بحرانی مانند وقوع سیل و زلزله می‌گوید: ما در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم بدون مجوز افرادی اقداماتی داشتند که عوارضی به دنبال داشت و سوءِ‌استفاده هایی شد که در این ارتباط مداخلات و ورودی‌هایی از سوی دستگاه قضایی صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در سیل اخیر نیز اعلام شد که افراد بیایند و مجوز بگیرند. البته ابتدا گله کردند که ما می‌خواهیم کمک کنیم؛ اماپس از مدتی تعدادی از افراد مشهور آمدند و مجوز گرفتند و بر فعالیت هایشان هم نظارت شد.

سخنگوی قوه قضاییه معتقد است: ما مدافع نظم و انضباط اجتماعی و حاکمیت قانون در جامعه هستیم و حتما با موارد بی‌قانونی‌ برخورد می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در زلزله کرمانشاه عده‌ای با سوءِاستفاده‌هایی که کردند باعث تشکیل پرونده قضایی شدند که البته اقداماتِ انجام شده هنوز به سرانجام نرسیده است.

هشدار معاون دادستان به سلبریتی‌ها

اینگونه شد که در ابتدای سال 98 و پس از وقوع سیل در برخی استانهای کشور، معاون دادستانی در اواخر فروردین ماه با تأکیدات فراوان اعلام کرد که سلبریتی‌ها شماره حساب ندهند و مردم هم به این شماره حسابها پولی واریز نکنند!

جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور نیز به سلبریتی ها هشدار داد که از دادن شماره حساب جهت جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان پرهیز کنند.

وی تأکید می‌کند که به لحاظ پیشگیری از وقوع جرایم و ضرورت ساماندهی دقیق کمک‌های مردمی و پاسخگویی به مردم کشور هر گونه جمع آوری کمک‌های مردمی جز از طریق حساب‌های رسمی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد ممنوع است.

جاویدنیا از مردم خواست در صورت مواجهه با این موارد شماره حساب‌ها و شماره کارت‌های اعلامی را در بخش شکایات و اعتراضات مردمی پایگاه اینترنتی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور به آدرس از قسمت «خدمات مالی غیرمجاز» اطلاع دهند تا بلافاصله نسبت به مسدودسازی این حساب‌ها اقدام شود.

معاون دادستان کل کشور به اشخاص و چهره‌های شناخته شده هشدار داد که در صورت اقدام، حساب‌ها مسدود و مبالغ جمع آوری شده توقیف و به سازمان‌های یادشده تحویل داده خواهد شد، لذا از هر گونه اقدام در این زمینه خودداری شود.

وی ادامه می‌دهد: اشخاصی که قصد چنین اقداماتی را دارند، با مراجعه به سازمان‌های یادشده مجوز اقدام دریافت کنند و شماره حساب‌های خاصی مختص این امر با نظارت سازمان‌های مسؤول و طبق شرایطی که این سازمان‌ها اعلام می‌دارند افتتاح و در درگاه اینترنتی رسمی این سازمان‌ها اعلام تا مردم پس از اطمینان از تایید و نظارت سازمان‌های مسؤول وجوه خود را به حساب‌های مورد تأیید واریز کنند.

جاویدنیا می‌گوید: تا زمان عدم صدور مجوز خاص و اعلام رسمی آن، هر گونه فعالیت در این زمینه از باب پیشگیری از وقوع جرم ممنوع و با آن برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

این درحالی است که در همین مدت کوتاه یعنی از وقوع سیل در روزهای ابتدایی فروردین امسال تا روزهای پایانی آن،حدود 300 فقره گزارش به دادستانی داده شده که از این تعداد حدود 100 فقره از حساب‌های بی‌ضابطه بررسی و مسدودسازی برایشان انجام و 75 درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و 25 درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.

بنابراین سازمان‌های مسؤول مانند هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد شماره حساب‌هایی را اعلام کردند تا کمک‌ها به صورت شفاف و مناسب به مردم آسیب‌دیده داده شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها