کد خبر: 307171
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۹:۲۸
| |

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام کل دامپزشکی آذربایجان شرقی عنوان کرد:

واکسیناسیون 1487 قلاده سگ در برابر بیماری هاری طی دو ماه گذشته

جعفر شیرازی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واکسینه شدن 1487 قلاده سگ در برابر بیماری هاری طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته، 17023 قلاده سگ در مقابل بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

واکسیناسیون 1487 قلاده سگ در برابر بیماری هاری طی دو ماه گذشته
کد خبر: 307171
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۹:۲۸

اعتمادآنلاین| ‌ جعفر شیرازی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر بیان کرد: طی سال گذشته، تعداد 44 کانون بیماری هاری در این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام بوده و اهمیت این بیماری در غیرقابل درمان و کشنده بودن آن است، گفت: تنها در سال 2015 در جهان، تعداد 59 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و سالیانه میلیاردها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و می توان ایران را تنها کشور خاورمیانه دانست که واکسن هاری در جمعیت دامی به صورت رایگان تزریق می‌شود.

شیرازی اضافه کرد: اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، دردهای شکمی و اسهال، تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک پذیری، بیقراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، هیجان مفرط و آبریزش بیش از حد از دهان، ترس از آب و ترس از نور از مهمترین علایم بیماری هاری است که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به وسعت، پراکندگی و شرایط اقلیمی استان و وجود منابع و مخازن متعدد بیماری هاری در حیات وحش، ادامه داد: این استان از جمله استان‌های در معرض خطر شیوع و گسترش این بیماری محسوب می‌شود.

شیرازی افزود: با توجه به غیرقابل درمان بودن این بیماری، پیشگیری از ورود بیماری هاری به جمعیت دام‌های اهلی و جامعه انسانی بسیار مهم و حساس است.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار شامل سگ‌های گله و نگهبان و در صورت نیاز واکسیناسیون دام‌های اهلی واجد شرایط، فرهنگ سازی، ارایه آموزش‌های لازم به منظور شناخت بیماری و نحوه کنترل و پیشگیری از آن، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان در راستای مبارزه با این بیماری مهلک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دامداران باید ضمن واکسیناسیون سگ‌های گله با بهسازی اماکن دامی و ایجاد حصار مناسب از ورود حیوانات وحشی به دامداری ها جلوگیری کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها