کد خبر: 290578
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۰۹:۲۱:۰۹
| |

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد:

خدمات بنیاد شهید برای قربانیان مین

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: افرادی که به عنوان قربانیان مین مجروح یا کشته می شوند و احراز جانبازی یا شهادت به استناد گزارش تایید شده از سوی نهادها و مراجع قانونی ذیربط صورت می گیرد، خدمات بنیاد شهید را دریافت می کنند.

خدمات بنیاد شهید برای قربانیان مین
کد خبر: 290578
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۰۹:۲۱:۰۹

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی پاکدل افزود: چنانچه جانبازی یا شهادت قربانیان مین احراز شود، همه خدمات درمانی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر خدمات را دریافت می کنند، البته بستگی به این موضوع دارد که آن منطقه ای که فرد یا افراد روی مین رفته اند، مورد تایید مراجع امنیتی و انتظامی، استانداری ها و وزارت کشور باشد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تعداد مجروحان یا شهدای مین وجود دارد؟ گفت: آمار افرادی که براثر انفجار مین مجروح یا مصدوم می شوند، زیاد است و باید از طریق سامانه، این آمار تفکیک شود تا مشخص شود فرد چه مشکلاتی از جمله قطع عضو یا ضایعه نخاعی شده است.


پاکدل، در پاسخ به سووال دیگری درباره اینکه آیا دولت به این افراد دیه پرداخت می کند؟ افزود: زمانی که این افراد پس از احراز جانبازی یا شهید شدن شان، تحت پوشش همه خدمات بنیاد شهید قرار می گیرند، می توانند از همه خدمات بنیاد استفاده کنند، دیگر دولت دیه ای به این افراد پرداخت نمی کند.


وی در عین حال تاکید کرد: افرادی که روی مین می روند اگر ثابت شود به دلیل اثرات باقی مانده از مواد منفجره و مین در دوران دفاع مقدس است، موضوع ایثارگری مطرح می شود و اگر ایثارگری احراز شود از همه خدمات استفاده خواهند کرد و دریافت دیه منتفی می شود و خدماتی که در چارچوب قانون درباره ایثارگران است به این افراد ارائه خواهد شد.


معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید اضافه کرد: چنانچه فردی به هر دلیلی روی یکی از مواد منفجره یا مین برود و ثابت شود که به دلیل سهل انگاری یک نهاد یا دستگاهی باشد، آن زمان ممکن است مساله دیه مطرح شود چون دیگر خدمات از سوی بنیادشهید دریافت نمی کند.


پاکدل افزود: اگر فردی در مناطق جنگی دوران دفاع مقدس مصدوم شود و مراحل احراز صورت گیرد، خدمات بنیادشهید را دریافت می کند و دیه منتفی است.


وی درباره اینکه در صورتی که کودکی دچار مجروحیت شود بنیادشهید چه خدماتی به این فرد ارائه می دهد؟، گفت: برای بنیادشهید هیچ تفاوتی ندارد و در مجروحیت یا شهادت سن و سال مطرح نیست، چون در برخی از موارد انفجار، ممکن است پدر و پسر با هم شهید شوند، در این گونه موارد این افراد خدمات یکسان می گیرند. البته حق و حقوق این کودک به والدینش تعلق می گیرد، چون به طور قطع این کودک تحت پوشش خانواده ای است.


وی همچنین درمورد مطالبی که اخیرا درباره افزایش تعداد قربانیان مین پس از وقوع سیل در ایران شنیده می شود، گفت: گزارشی درباره اینکه در جریان سیل تعدادی از افراد روی مین رفته اند به بنیادشهید ارایه نشده است در این مورد که مین براثر سیل جابجا شده نیز گزارشی دریافت نکرده ایم.

قرباینان مین تمام خدمات بنیاد شهید را دریافت می کنند


مهدی ایزدی معاون حقوقی بنیادشهید و امور ایثارگران نیز گفت: کسی که پس از مواجه با موادمنفجره و مین باقی مانده از دوران دفاع مقدس جانباز می شود و مراحل احراز صورت می گیرد، تمام خدمات بنیادشهید را دریافت می کند.


وی اضافه کرد: این اقدام براساس یک ماده قانونی انجام می شود که در این قانون آمده است، افرادی که به مناطق جنگی مهاجرت کرده و براثر برخورد با مواد منفجره و اشیا باقی مانده از دوران دفاع مقدس دچار مصدومیت، معلول یا دچار فوت می شوند، می توانند همه خدمات درمانی، معیشتی، مسکن، درمان و اشتغال را از بنیادشهید دریافت کنند.


وی درباره کودکانی که در اثر انفجار مین های باقی مانده از هشت سال دوران جنگ تحمیلی دچار مجروحیت و جانباری می شوند، گفت: کودکان باید حتما به سن اشتغال برسند تا خدمات ویژه ای در این باره دریافت کنند اما برای درمان، استفاده از مدرسه شاهد و تسهیلات فرهنگی و دیگر خدمات هیچ گونه مشکل و موانعی وجود ندارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها