کد خبر: 288619
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

فهیمه صانعی، روانشناس کودک، در یادداشتی مطرح کرد:

اختلال یادگیری یا کم‌هوش بودن

کودکِ دارای اختلال یادگیری از هوش طبیعی و بالا برخوردار است و وجود برچسب‌هایی مثل «کودن»، «تنبل» و «عقب‌مانده»، تنها به خاطر نبود اطلاعات کافی در مورد مقوله یادگیری است.

اختلال یادگیری یا کم‌هوش بودن
کد خبر: 288619
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فهیمه صانعی- در گذشته بسیاری از کودکان به خاطر اختلال یادگیری، با مشکل مواجه بوده‌اند و از جانب مدرسه و خانواده مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. به همین دلیل دانش‌آموزان زیادی بدون شناسایی مشکل یا ترک تحصیل کرده‌اند یا دوران تحصیل سختی را پشت سر گذاشته‌اند و تنها خاطرات تلخ آن برایشان باقی مانده است.

خوشبختانه امروزاین اصطلاح آشناتر شده و والدین و نهادهای آموزشی به آن توجه می‌کنند، و در نتیجه کودکان بیشتری تحت درمان قرار می‌گیرند.

ما از اختلال یادگیری چه می‌دانیم؟

کودکِ دارای اختلال یادگیری ازهوش طبیعی و بالا برخوردار است و وجود برچسب‌هایی مثل «کودن»، «تنبل» و «عقب‌مانده»، تنها به خاطر نبود اطلاعات کافی در مورد مقوله یادگیری است.

ناتوانی در یادگیری معمولاً تا شروع سن مدرسه قابل تشخیص نیست. ممکن است کودک در برخی زمینه‌ها مثل خواندن، نوشتن، ریاضی و گروهی از مهارت‌آموزی‌ها با مشکل مواجه باشد.

کودکی که در یک یا چند مورد دچار اختلال یادگیری است، ممکن است در انجام توانایی‌های دیگر سرآمد باشد؛ مثلاً کودک دارای اختلال خواندن، ممکن است در درک ریاضی و حل مسائل آن هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد.

این دانش‌آموزان تمام تلاش خود را می‌کنند، اما قادر نیستند مانند سایر همکلاسی‌های خود، بخوانند یا بنویسند یا مسائل ریاضی را درک کنند یا مهارتی را به انجام برسانند، از این رو همیشه چند قدم عقب‌تر از دیگران هستند، که در نهایت دچار کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شوند.

بنابراین هرچه خانواده، نظام آموزشی و جامعه بیشتر با ناتوانی در یادگیری آشنا باشد، فشار روانی کمتری بر کودک تحمیل می‌شود و چه بسا با پیگیری مناسب، از بروز این مشکل در سال‌های تحصیل کودک پیشگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها