کد خبر: 288432
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۹:۳۲:۰۰
| |

نگاهی به آخرین وضعیت سیل مجدد در آق‌قلا؛ در حال به روز‌رسانی

شتاب تخریب طغیان گرگان‌رود/ بسیج مردمی و دستگاههای اجرایی برای مهار سیل 

در پی شکسته شدن سیل بندهای اطراف روستای یلمه خندان حرکت سیلاب ناشی از طغیان گرگان رود به طرف شهر آق‌قلا در شمال استان گلستان با قدرت تخریبی بیشتری شتاب گرفت.

شتاب تخریب طغیان گرگان‌رود/ بسیج مردمی و دستگاههای اجرایی برای مهار سیل 
کد خبر: 288432
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۹:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با تایید این خبر گفت: هرچند نیروهای نظامی و مردمی تلاش دارند با ایجاد سیل بند و دیوار مسیر حرکت سیلاب را مدیریت کنند اما باتوجه به حجم بالای آب این کار بسیار مشکل بنظر می رسد.
مجتبی جمالی جمعه شب در گفتگو با ایرنا افزود: تخلیه نقاط پرخطر آق قلا از جمعیت آغاز شده و قرار است اهالی منطقه در مکان های اسکان موقت نظیر ورزشگاهها اسکان یابند.


در همین رهگذر فرماندار آق قلا که صبح امروز گفته بود جای نگرانی از وقوع سیلاب و بالا آمدن ارتفاع آب در منطقه وجود ندارد، ساعتی پیش حالت اضطراری در سطح شهرستان اعلام کرد.


امانگلدی ضمیر به ساکنان محلات حکیم آباد، تازه آباد، کل آباد و عیدگاه هشدار داد خانه های خود را ترک و به نقاط امن بروند.
وی با ابراز نگرانی از حجم بالای آب در عین حال خاطرنشان کرد: حجم سیلاب کمتر از سیل ابتدای فروردین امسال است.


در پی بارندگی های اخیر و ذوب برف در ارتفاعات گلستان، رودخانه های منطقه بویژه گرگان رود مجددا طغیان کرد.
گزارش های تکمیلی از آق قلا متعاقبا ارسال و منتشر می شود.

40 هزار راس دام به مراتع امن گلستان منتقل شد

غلامعلی هلاکو مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهار داشت: علاوه بر این یک هزار راس دام سنگین صنعتی نیز به دلیل آبگرفتگی محل نگهداری آن ها ناشی از سیل به شهرستان های همجوار منتقل شد.


وی گفت: از ابتدای جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی در برخی نقاط گلستان؛ جهاد کشاورزی در حمایت از دامداران سیل زده وارد عمل شد و تاکنون 165 تن نهاده های دامی و طیور و 1200 کیلوگرم مکمل دامی به صورت رایگان و با همکاری خیرین استان های تهران، خراسان رضوی، گیلان، خراسان شمالی، مازندان و زنجان توزیع شد.


وی افزود: علاوه بر این 500 تن جو، 750 تن سبوس و 100 تن کنجاله سویا با قیمت مصوب در اختیار دامداران سیل زده استان گلستان قرار گرفت.


هلاکو با قدردانی از همکاری خیرین سایر استان ها در تامین نهاده های دام و طیور سیل زدگان گلستان به تلاش نیروهای سپاه و سایر دستگاهها در انتقال نهاده ها و جابجایی دام ها اشاره و خواستار تداوم حمایت از دامداران سیل زده استان شد.


وی با بیان اینکه دامداران سیل زده گلستان به خاطر از دست دادن زندگی، تلف شدن دام ها و آبگرفتگی واحدها و نابودی نهاده های دام در انبارها دچار خسارت شده و نگران هستند، افزود: دولت برای جبران بخشی از خسارت وارده به این قشر کمک نقدی بلاعوض برای هر راس دام سبک 5 میلیون ریال و هر راس دام سنگین 30 میلیون ریال در نظر گرفت.


مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: سیل و آبگرفتگی دست کم 5 هزار میلیارد ریال خسارت به دامپروری استان وارد کرد.


وی خسارت به 6 هزار و 600 متر مربع جایگاه دام، تلف شدن 13 هزار راس دام سبک و سنگین و نابودی 14 هزار تن علوفه دامی را در بخش دامی استان گلستان از دیگر خسارات سیل برشمرد.


در استان گلستان، دامپروری یکی از حرفه های اصلی ساکنان منطقه به شمار می رود که از این طریق با تامین بخشی از نیاز سایر استان های کشور امرار معاش می کنند.

دام

بسیج مردمی و دستگاههای اجرایی برای مهار سیل

در پی شکسته شدن سیل بند روستای یلمه خندان از توابع آق قلا حرکت سیلاب به سوی مرکز شهرستان شتاب گرفت و متعاقب آن اعضای ستاد مدیریت بحران گلستان به ریاست سرپرست استانداری در منطقه مستقر شدند.


امانگلدی ضمیر فرماندار آق قلا که صبح امروز گفته بود جای نگرانی از وقوع سیلاب و بالا آمدن ارتفاع آب در منطقه وجود ندارد، حالت اضطراری در سطح شهرستان اعلام کرد.


وی به ساکنان محلات حکیم آباد، تازه آباد، کل آباد و عیدگاه هشدار داد خانه های خود را ترک و به نقاط امن بروند.


وی با ابراز نگرانی از حجم بالای آب در عین حال خاطرنشان کرد: حجم سیلاب کمتر از سیل ابتدای فروردین امسال است.
هم اکنون نیروهای ارتش، سپاه، هلال احمر و سایر دستگاه های اجرایی استان گلستان با به خدمت گرفتن تجهیزات سبک و سنگین از جمله چندین دستگاه بیل مکانیکی تلاش دارند با ایجاد کانال و مانع های متعدد حرکت آب به سمت مرکز شهرستان آق قلا را منحرف یا کند کرده تا از قدرت تخریبی آن کاسته شود.


همچنین آن دسته از اهالی آق قلا که خانه های آنها در معرض خطر سیل قرار دارد به مکان های اسکان اضطراری شامل عطاآباد، مسجد آسیه حاجی و باشگاه ورزشی تختی دعوت و هدایت شده اند.


هلال احمر گلستان هم با به خدمت گرفتن تمامی نیروها و تجهیزات خود کار ارایه خدمات و توزیع اقلام مورد نیاز به سیل زدگان را در مکان های اسکان موقت آق قلا به عهده گرفت.


برخی اهالی آق قلا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود می گویند: جدای از نیازهای روزمره برای زنان و کودکان به اقلامی همچون بیل و کیسه برای ایجاد مانع نیاز دارند؛ نیروی انسانی هم برای سرعت عمل بیشتر مورد نیاز است.


در همین رهگذر برخی راههای اصلی و فرعی منطقه همچون بخشی از جاده آق قلا - گنبد به زیر آب رفته و تردد را با مشکل مواجه کرده است.


میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان ابراز امیدواری کرده طی ساعات آینده حجم سیلاب و روان آبهای جاری به سمت آق قلا کاهش یافته و اوضاع کنترل شود.


از اواخر سال 97 و در پی بارندگیهای رگباری بخش وسیعی از گلستان به زیر آب رفت و بر اساس برخی آمار و بدون احتساب بارش اخیر و آب ناشی از ذوب برف در ارتفاعات استان دست کم 2.2 میلیارد متر مکعب روان آب در سطح منطقه جاری شده است.


بر اثر این سیل شهرستانهای شرقی گلستان اگر چه مدت زمان کمتری درگیر سیل بودند اما تخریب خانه های مسکونی، واحدهای تولیدی و صنفی، زیرساخت های شهری و روستایی، مزارع و باغات در آنها زیاد بود و مناطق غربی و شمالی استان همچون آق قلا و گمیشان هم در کنار تخریب و آسیب ها همچنان با آبگرفتگی، رطوبت شدید، کاهش بهداشت عمومی و مشکلاتی از این دست مواجهند.


سیل استان گلستان تاکنون در مجموع جان 11 نفر را گرفته است.


سیل

سیل جدید مصدوم نداشت

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اعلام آخرین وضعیت آب گرفتگی در شهرستان آق قلا در استان گلستان افزود: طبق آخرین اطلاعات دریافتی مناطق درگیر آب گرفتگی (حدود 20 سانتی متر) در کل آباد، ایثار محله و حکیم آباد در سامانه (EOC) اورژانس 115 ثبت و گزارش شده است.


وی ادامه داد: از شب گذشته تاکنون حدود هزار و 100 نفر از متاثرین از سیل و آبگرفتگی در چهار کمپ امام خمینی (ره)، تختی، حسینی عطاآباد و حوزه علمیه اسکان اضطراری و موقت داده شده اند.


سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: همچنین مسیر کمربندی آق قلا مسدود بوده و تردد از سطح شهر انجام می شود.
خالدی توضیح داد: همچنین طبق آخرین اطلاعات دریافتی از نیروهای امدادرسان اورژانس 115 در شهرستان آق قلا روستاهای سقر یلقی، میرزا علی یلقی و سلاق هم دچار آب گرفتگی شده اند که تاکنون به 100 خانوار و حدود 400 نفر از اهالی دستور تخلیه داده شده است.


از اواخر سال 97 و در پی بارندگی های رگباری بخش وسیعی از گلستان به زیر آب رفت و بر اساس برخی آمار و بدون احتساب بارش اخیر و آب ناشی از ذوب برف در ارتفاعات استان دستکم 2.2 میلیارد مترمکعب روان آب در سطح منطقه جاری شده است.


بر اثر این سیل شهرستان های شرقی گلستان اگر چه مدت زمان کمتری درگیر سیل بودند اما تخریب خانه های مسکونی، واحدهای تولیدی و صنفی، زیرساخت های شهری و روستایی، مزارع و باغات در آنها زیاد بود و مناطق غربی و شمالی استان همچون آق قلا و گمیشان هم در کنار تخریب و آسیب ها همچنان با آبگرفتگی، رطوبت شدید، کاهش بهداشت عمومی و مشکلاتی از این دست مواجه هستند.


در همین رهگذر داده های شرکت آب منطقه ای گلستان حاکی است سیلاب های منطقه نسبت به روز گذشته اندکی کاهش یافته و در زمان حاضر جریان آب در رودخانه گرگان رود در ایستگاه گنبدکاووس 68مترمکعب بر ثانیه، رودخانه های نرماب و چهل چای مینودشت و خرمارود آزادشهر 58 مترمکعب بر ثانیه، مجموعه آب ورودی به رودخانه گرگان رود در بالادست سد وشمگیر 126 مترمکعب بر ثانیه و رودخانه های بین سد و شمگیر و شهر آق قلا 51 متر مکعب بر ثانیه است.


سیل استان گلستان تاکنون در مجموع جان 11 نفر را گرفته است.

سیل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها