کد خبر: 285670
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

در اولین جلسه شورای مدیران سازمان نقشه برداری کشور با محور مدیریت بلایای طبیعی بررسی شد:

چگونه آسیب‌های سیل را به حداقل برسانیم؟/ سدها عامل وقوع سیل بودند نه مانع آن

رییس سازمان نقشه برداری کشور در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» از نقش این سازمان در ارائه نقشه‌های معنادار از مناطق تحت تاثیر سیل سخن گفت و افزود: این سازمان با اطلاعاتی که درباره شیب زمین و جهت حرکت آب در اختیار دارد؛ می‌تواند نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از سیل ایفا کند.

چگونه آسیب‌های سیل را به حداقل برسانیم؟/ سدها عامل وقوع سیل بودند نه مانع آن
کد خبر: 285670
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ اولین جلسه شورای مدیران سازمان نقشه برداری کشور با محور مدیریت بلایای طبیعی با حضورمسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور و روسای ادارات کل مناطق پنج‌گانه نقشه‌برداری به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

چگونه آسیب‌های سیل را به حداقل برسانیم؟

مهندس مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» از نقش این سازمان در ارائه نقشه‌های معنادار از مناطق تحت تاثیر سیل سخن گفت و افزود: این سازمان با اطلاعاتی که درباره شیب زمین و جهت حرکت آب در اختیار دارد؛ می‌تواند نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از سیل ایفا کند. اگرچه دقت این اطلاعات در حال حاضر در کشور ما مطلوب نیست اما همین اطلاعات در بخش میدانی و اجرایی کشور برای جهت دادن و خارج کردن آب از مناطق سیل زده، مثمر ثمر است.

هشدار درباره مخاطرات گسترده فرونشست و رانش زمین در کشور

یحیی جمور معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» از نقش داده‌های مکانی در چرخه مدیریت بحران سخن گفت و نسبت به مخاطرات جدی فرونشست و رانش زمین هشدار داد و گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه و ستاد مدیریت بحران در این باره با جدیت بیشتری بیاندیشند.

وی همچنین از لزوم تامین بودجه لازم برای به روز رسانی داده‌های مکانی در سازمان نقشه‌برداری کشور به منظور پاسخگویی به طیف نیازهای گسترده در مدیریت بحران در کشور سخن گفت.

سدها را برای کنترل سیل ساخته‌اند یا تجمیع رسوب؟

محمد ابراهیم بنی‌حبیب عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه سدسازی به تنهایی منجر به مدیریت سیل نخواهد شد؛ گفت: باید به این سوال به صورت جدی پاسخ داد که سدها برای کنترل سیل ساخته شده‌اند یا تجمیع رسوب؟!

وی با انتقاد از مدیریت غافلگیر شده و بی خبر از حادثه در سیل اخیر، استان لرستان را «بی دفاع» خواند.

بنی‌حبیب ایجاد سد بهمن‌شیر به منظور شیرین سازی آب را اشتباه خواند و گفت: چرا به این فکر نشده که آب‌های وارد شده به خوزستان چطور باید خارج شود؟ این نشان می‌دهد نگرش سیستمی به مدیریت آب در کشور نداریم.

سدها عامل وقوع سیل بودند نه مانع آن!

مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و GFZ در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، با اشاره به طغیان رودهای دز و کارون در سیل اخیر، گفت: به نظر من سدها عامل وقوع سیل بوده‌اند نه مانع آن.

وی با اشاره به اینکه هر 12 روز یکبار با تصاویر ماهواره‌ای امکان رصد وضعیت آب‌های زیرزمینی ایران وجود دارد و بر همین اساس نسبت به خطر فرونشست پیاپی هشدار داده می‌شود، گفت: درحالیکه چنین امکاناتی وجود دارد، متاسفانه مدیریت بحران در ایران از اطلاعات آنلاین از وضعیت کشور بی بهره است و با تکنولوژی 20 سال پیش عمل می‌کند!

بی‌توجهی به برنامه ریزی تا کی؟

علیرضا قراگزلو مشاور رییس سازمان نقشه برداری کشور در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، از رتبه‌بندی سوانح طبیعی و غیرطبیعی بر اساس اهمیت و تبعات آن پرداخت. «سیل»،«زلزله» و «تصادفات جاده‌ای» سه رتبه اول را در این زمینه داشتند.

برنامه‌ریزی «با» و «بدون» استفاده از داده‌های مکانی در آمایش سرزمین، بخشی از سخنان وی بود که طی آن از بی‌توجهی و کم توجهی به نقش سازمانهای زیربنایی همچون سازمانهای نقشه برداری و هواشناسی انتقاد کرد و پرسید: چه سازمانی مسوول پاسخگویی به خساراتی است که به جان و مال مردم وارد شده و ناشی از بی توجهی به برنامه ریزی است؟

انتقادات رییس اسبق سازمان هواشناسی از مدیریت سیل اخیر

علی‌محمد نوریان رییس اسبق سازمان هواشناسی و رییس کنونی انجمن هواشناسی در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت: چطور با waze، بصورت آنلاین نقشه راهها را می‌بینیم، با همین سرعت و آنلاین هم باید بتوانیم نقشه مدیریت سیل را بصورت آنلاین ببینیم.

او که میگفت با حجم کثیری از اطلاعات و Big Data روبرو هستیم، ادامه داد: مشکل ما عدم سیستم یکپارچه تهیه و پردازش اطلاعات است.

نوریان از سیستم‌های کنترل و مدیریت سیل جدید سخن گفت که کار سه روزه نیروهای امداد ایران را ظرف نیم ساعت انجام می‌دهند و گفت: به جای سیل بند با شن و گونی باید از تکنولوژی روز استفاده کرد.

دفاع ستاد مدیریت بحران از عملکرد خود: فقط نیمه خالی لیوان دیده میشود!

بهنام سعیدی معاون ستاد مدیریت بحران در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت: در مواقع بحران، انتظارات و توقعات زیاد است و نواقص بیش از کارهای انجام شده دیده می‌شود.

به گفته وی سیل اخیر بعضا یک بازگشت 200 ساله در برخی مناطق داشته و 238 شهر کشور را درگیر کرده است. 2350 روستا در این مدت دچار قطعی برق شدند ولی الان فقط 60 روستا قطعی برق دارند. گاز همه مناطق وصل شده است و اینها کار کمی نیست.

سعیدی همچنین از امدادرسانی 40 بالگرد ارتش و سپاه و 30 بالگرد هلال احمر در این مدت خبر داد.

75 پل دوره ساسانی در سیل اخیر سالم ماند، اما پل‌های 20 سال اخیر.....

مهدی زارع مدیر گروه زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله در نشست «مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی» که از سوی سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت بجز پل دختر و یک پایه از پل کشکان، 75 پل دوران ساسانی و هخامنشی در سیل اخیر استان لرستان سالم مانده‌اند اما پل‌هایی که در 20 سال اخیر ساخته شده بودند، تخریب شدند.

به گفته وی علی رغم تلفات جانی محدود در سیل اخیر، دو میلیون نفر تحت تاثیر آن قرار گرفته و دچار آسیب‌های متعدد شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها