کد خبر: 284633
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

نگاهی به آخرین وضعیت سیل، امدادرسانی و خسارت‌های ناشی از آن در ایران؛

اصلی‌ترین نیاز سیل‌زدگان بعد امداد اولیه چیست؟/ دپوی آب معدنی و نان در خوزستان / آماده‌باش برای تخلیه 150 منزل مسکونی در کلات/ اسکان اضطراری 227 هزار نفر

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور از کمک حدود 9 میلیاردی خیرین به این سازمان برای کمک به سیل‌زدگان خبر داد.

اصلی‌ترین نیاز سیل‌زدگان بعد امداد اولیه چیست؟/ دپوی آب معدنی و نان در خوزستان / آماده‌باش برای تخلیه 150 منزل مسکونی در کلات/ اسکان اضطراری 227 هزار نفر
کد خبر: 284633
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدعلی کوزه‌گر معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خیرین بیشتر تمایل دارند تا کمک‌هایشان را در قالب غیر نقدی به این سازمان تحویل دهند، گفت: از بین کمک‌های جمع آوری شده حدود 1.5 میلیارد تومان نقدی بوده است.

نیازهای جدید سیل‌زدگان بعد از امدادرسانی اولیه

وی با بیان اینکه تعیین میزان دقیق خسارات وارد شده به منازل مددجویان در حال حاضر امکان پذیر نیست، افزود: ارقام اعلام شده شامل خسارت دیدگی 28 هزار مددجوی بهزیستی به دنبال سیل، فعلاً تقریبی است و با فروکش کردن سیل و پایان مراحل اولیه امداد رسانی تعیین رقم دقیق این خسارت‌ها امکان پذیر خواهد شد.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه همزمان با پایان گرفتن مراحل ابتدایی امدادرسانی، به سمت نیازهای اساسی‌تر سوق پیدا می‌کنیم، تصریح کرد: در مراحل اولیه و بحرانی نیاز به اقلامی مانند آب معدنی، پوشک، بسته‌های غذایی 72 ساعته و… بیشتر است. این درحالیست که بعد از این مرحله نیاز به اقلامی مانند وسایل توان بخشی و تأمین هزینه مورد نیاز برای ساخت مسکن این افراد بیشتر می‌شود. همچنین با آغاز گرم شدن هوا لازم است وسایل اسکان موقت سیل زدگان و وسایل خنک کننده برای آنها فراهم شود.

کوزه گر تاکید کرد: مؤسسات خیریه‌ای اکه با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند نیز متعهد شده و قول داده‌اند حدود 6 میلیارد تومان برای ساخت مراکز توان بخشی سازمان بهزیستی و مراکزی نظیر مهدهای کودک و… مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها، ادارات بهزیستی و همچنین مراکز توانبخشی، نگهداری از سالمندان، معلولان، شیرخوارگاه‌ها و… آماده پذیرش کمک‌های مردمی هستند افزود: مردم می‌توانند با استفاده از نرم افزار سکه با کددستوری #5*5*741*، شماره حساب 90190 بانک ملت شعبه دکتر قریب، شماره کارت 019 - 7899-3377-6104 و با استفاده از کلیه دستگاه‌های خود پرداز شبکه بانکی در این کمپین شرکت کنند.

سیل

آموزش‌ درباره بیماری‌های پوستی به سیل‌زدگان

دکتر محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا در توضیح ارایه خدمات بهداشتی در اقامتگاه‌های سیل‌زدگان مناطق مختلف کشور گفت: نیروهای بهداشتی و درمانی در حال خدمت رسانی به 95 کمپ اسکان موقت با جمعیت حدود 22 هزار نفر هستند. جمعیت ذکر شده که در کمپ‌ها اسکان موقت داده شده‌اند، به تفکیک هر شهر عبارتند از؛ اهواز 26 کمپ با جمعیت 6419 نفر، دزفول 22 کمپ با جمعیت 6975 نفر، شوشتر با سه کمپ و جمعیت 1534 نفر، گلستان 30 کمپ با جمعیت 3945 نفر، آبادان دو کمپ با جمعیت 724 نفر و لرستان 12 کمپ با جمعیت 2401 نفر. اما این نکته هم گفتنی است که با توجه به این که برخی افراد در منزل اقوام خود سکونت موقت دارند، جمعیتی که به آنها امداد غذایی یا دارویی می‌شود گاه بیش از آمار مذکور است.

مطلق همچنین گفت: علاوه بر تمامی افراد مناطق سیل زده که تحت پوشش خدمات بهداشتی هستند، گروه‌های ویژه شامل سه دسته مادران باردار، کودکان زیر یک سال و سالمندان هم تحت پوشش ویژه خدمات بهداشتی هستند. بر همین اساس تا کنون در شهر دزفول تعداد 223 کودک زیر یک سال، 820 سالمند، 202 مادر باردار و در شهر آبادان تعداد 26 کودک زیر یک سال، 20 سالمند، 12 مادر باردار و در شوشتر تعداد 65 کودک، 63 سالمند، 34 مادر باردار و در گلستان تعداد 94 کودک، 630 سالمند، 36 مادر باردار و در لرستان نیز 45 کودک، 253 سالمند و چهار مادر باردار تحت پوشش قرار دارند که با دستور مدیریت شبکه وزرات بهداشت خدمات دارویی به تمام افراد به ویژه موارد ذکر شده تا پایان شرایط بحرانی رایگان است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در این شهرهای حادثه دیده طرح پزشک خانوار در حال انجام بوده و تمامی افراد پرونده الکترونیک سلامت دارند و از طریق سامانه سیب وزارت بهداشت روند درمان آنها قابل بررسی است.

آسیب 760 مرکز بهداشتی و درمانی در مناطق سیل‌زده


مطلق ادامه داد: با وجود اینکه تا کنون حدود 760 مرکز درمانی، بهداشتی و خانه بهداشت در این مناطق دچار آسیب شده‌اند اما در حال حاضر 631 واحد که خسارت جزئی دیده بودند در حال خدمت رسانی به حادثه دیدگان هستند و برای جبران 129 واحدی که خسارت غیر قابل جبران دیده‌اند، تعدادی کانکس به منطقه ارسال شده و خدمت رسانی در چادرها و از طریق ارائه سیار خدمات در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه درباره بازنشر تصویری از یک نوزاد در فضای مجازی که به دلیل نیش حشرات دچار عارضه پوستی شده و همچنین بیماری‌های پوستی در مناطق سیل‌زده گفت: تمامی افرادی که اقدام به ترک منازل خود کردند تحت پوشش ما هستند و در استان خوزستان نیز هر روز یک پزشک، یک پرستار، یک مسئول تغذیه و یک کارشناس از بهداشت محیط توسط بالگرد به مناطقی که هنوز خالی از سکنه نشده، اعزام می‌شوند تا شرایط را بررسی کنند.

وی در پایان افزود: در خصوص بیماری‌های پوستی که ممکن است در منطقه به وجود بیاید آموزش‌های لازم به افراد داده شده است و حتی در برخی روستاها که احتمال وجود مین داده می‌شد، اطلاع رسانی صورت گرفته است و خوشبختانه تا امروز (24 فروردین) هیچ گزارشی از بیماری‌های اسهال خونی، وبا، التور و سرخک از این مناطق نداشته‌ایم.

آماده‌باش برای تخلیه 150 منزل مسکونی در کلات

فرماندار شهرستان کلات گفت: باتوجه به حجم بارش‌ها احتمال تخلیه اضطراری حدود 150 منزل مسکونی وجود دارد.

مهدی ناصری عنوان کرد: براساس گزارش‌های اعلام شده از عصر روز گذشته تاکنون 70 تا 80 منزل مسکونی و تجاری در شهر کلات دچار آبگرفتگی و رسوبات شده است.

وی هم‌چنین اظهار کرد: تاکنون بسیاری از معابر شهری دچار رسوبات شده و تاحدودی به زیرساخت‌ تاسیسات در معابر شهری نیز آسیب وارده شده است.

فرماندار شهرستان کلات عنوان کرد: در حال حاضر خط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی در برخی روستاها قطع شده و قطعی برق و گاز در سطح شهر به صورت محدود داشته‌ایم که با تلاش نیروهای مربوطه به دنبال رفع نقص هستند.

وی بیان کرد: تاکنون 4 دستگاه خودروی سواری، وانت و کامیونت طعمه سیل شدند و آن‌ها را آب برده ولی تا این لحظه هیچ گونه گزارشی مبنی بر تلفات انسانی نداشته‌ایم.

ناصری در ادامه از تعطیل بودن تمامی مقاطع تحصیلی در روز یکشنبه خبر داد و افزود: احتمال این که دستور تخلیه منازلی در نقاطی از شهر که در مسیل قرار گرفته‌اند داده شود، وجود دارد. تا اطلاع ثانوی محور کلات به درگز مسدود اعلام شده است.

فرماندار شهرستان کلات در خصوص وضعیت راه‌های روستایی گفت: در حال حاضر به دلیل سیلاب و شدت بارندگی مسیرهای آبگرم تا مومن‌آباد، اورتکند تا ژرف، بابا فرجی، سنگ دیوار و راه‌های بسیاری از محلات دامداری در سطح شهرستان مسدود شده است.

فرماندار شهرستان کلات اظهار کرد: با توجه به این که روان آب‌ها حالت تندآب به خود می‌گیرند و خسارت مالی و جانی را بیشتر می‌کند به همین دلیل احتمال این که با نظر شورای تامین دستور تخلیه برخی محلات را صادر کنیم، وجود دارد.

وی در همین خصوص افزود: تدبیر لازم با شورای تامین در خصوص امنیت منازلی که تخلیه می‌شوند، صورت پذیرفته است.

ناصری بیان کرد: احتمالا حدود 150 منزل مسکونی تخلیه می‌شود که برای اسکان اضطراری این افراد دو سالن ورزشی و یک هیات مذهبی پیش‌بینی شده و اکنون در آماده باش کامل هستند.

کلات

اسکان اضطراری 227 هزار نفر از سیل زدگان

علی اصغر پیوندی روز یکشنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اهم فعالیت های جمعیت هلال احمر را در استان های متاثر از سیل و آبگرفتگی تشریح کرد و افزود: این شمار افراد سیل زده در اماکن ورزشی، حسینیه ها و اردوگاه های ایجاد شده از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر در سه استان یادشده اسکان اضطراری و موقت یافتند.


وی ادامه داد: در مدت یادشده حدود 40 هزار دستگاه چادر امدادی به تناسب تخریب روستاها و شهرها در میان آسیب دیدگان و متاثرین از سیل و آبگرفتگی توزیع شد، اگر چه اولویت ما ایجاد کمپ ها و اسکان اضطراری و موقت بود اما به دلیل شرایط خاص مردم و فرهنگ غالب منطقه این تعداد چادر در میان آنان توزیع شد.


رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تاکنون از محل منابع داخلی این جمعیت 130 میلیارد تومان در سیل کل کشور هزینه شده است، اضافه کرد: این هزینه ها در حوزه های نیروهای عملیاتی اعزامی به مناطق عملیاتی، هزینه های امدادی هوایی با 6 فروند بالگرد، هزینه های اقلام امدادی توزیع شده و هزینه های لجستیک و انتقال اقلام امدادی بوده که تاکنون 130 هزار بسته و سبد غذایی یک ماهه و 72 ساعته در بین سیل زدگان به تناسب جمعیت و پراکندگی شهرها و روستاها توزیع شده است.


پیوندی با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان اضطراری نیز که ما بعد از کشور ژاپن دومین جمعیت ملی هستیم که می توانیم خدمات درمانی اضطراری را در مناطق متاثر از حوادث طبیعی ارایه کنیم، تیم های یادشده در مناطق سیل زده حضور دارند و مشغول ارائه خدمات متنوع و مختلف بهداشتی و درمانی از جمله ویزیت سرپایی، خدمات پرستاری، خدمات مادر و کودک و خدمات بهداشت روان هستند.


وی افزود: همچنین تیم های حمایت روانی و اجتماعی به منظور همراهی اجتماعی سیل زدگان به ویژه زنان، کودکان و سالمندان به این استان ها اعزام شدند که یکی از اقدامات مهم این گروه ها، تلطیف فضای کمپ های اسکان اضطراری و ارائه خدمات حمایت های روانی و اجتماعی است.


رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مردم نوعدوست کشورمان بیش از 100 میلیارد تومان کمک های نقدی به حساب هلال ‌احمر واریز کردند و مجموع ارزش کمک های غیرنقدی جمع آوری شده از سوی مردم مهرورز ایران نیز تاکنون 30 میلیارد تومان بوده است.


وی درباره میزان کمک های اهدایی دولت ها، جمعیت های ملی و سازمان های بین المللی برای کمک به سیل زدگان اخیر کشور اشاره کرد و گفت: هلال احمر گزارشی را از آخرین وضعیت مناطق سیل زده و نحوه امدادرسانی نیروهای عملیاتی هلال احمر ایران را تهیه و برای فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر ارسال کرد. تاکنون با هماهنگی وزارت امورخارجه 10 کشور با ارسال اقلام امدادی و زیستی به کمک سیل زدگان ایران شتافتند، اما به علت تحریم ها و بسته بودن سوئیفت‌ ها متاسفانه تا این لحظه یک دلار یا یک یورو به هلال احمر ایران واصل نشده اما کمک‌ های غیرنقدی خارجی دریافت و در مناطق سیل زده توزیع شده است.


پیوندی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر همواره بر اساس وظایف ذاتی خود در حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و سیل به کمک مردم می‌شتابد، تصریح کرد: بر این اساس، جمعیت هلال احمر در مناطق سیل زده حضور یافت و به افراد آسیب دیده از حوادث که در حدود 2 هزار و 145 روستا، شهر و بخش بودند، امدادرسانی کرد.


وی اظهار داشت: در این سلسله عملیات امدادرسانی حدود 445 نفر از مردم در مناطق سیل زده درگیر بودند که نیروهای هلال احمر آنان را از مهلکه خارج کرده و به نقاط امن انتقال دادند و با توجه به آنکه بسیاری از روستاها و شهرها در مناطق سیل زده با آب محاصره شده بودند، جمعیت هلال احمر از طریق امدادهای هوایی به مردم کمک رسانی کرد و حدود 809 ساعت پرواز صورت گرفت و از این طریق مواد غذایی و اقلام مورد نیاز به نقاط سیل زده انتقال داده شد.

سیل

نظارت بر بهداشت غذایی سیل زدگان خوزستان

سید مهدی حسینی زاده سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در صورت مواجه شدن با مواد غذایی غیر مجاز و تاریخ گذشته یا مواد غذایی مانده، عملیات نابود سازی سازی انجام می شود.


وی افزود: در شرایط بحرانی مانند سیل، مردم به دلیل استرس‌های وارده و دور ماندن از منازل خود، آسیب پذیری بیشتری نسبت به شرایط عادی دارند و باید برای تامین شرایط بهداشتی برای آنها فعالیت‌های بیشتری انجام گیرد.


حسینی زاده ادامه داد: بنابراین با توجه به نگرانی ها در خصوص بروز بیماری های روده ای، همکاران بهداشت محیط با تمام توان برای پیشگیری از این بیماری ها بسیج شده اند و وضعیت آب بهداشت عمومی و بهداشت غذا را در محل های تجمع مردم کنترل می کنند.


سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: به دستگاه های مختلف اجرایی از جمله هلال احمر اعلام شده که مواد غذایی پخته شده باید در حداقل زمان ممکن یعنی حداکثر یک ساعت پس از پخت به دست مصرف کنندگان برسد تا از بروز مسمومیت جلوگیری شود.


وی گفت: همچنین در بازدیدهایی که از اردوگاه‌ها انجام می شود از مردم خواسته شده از نگهداری غذای گرم در چادرهای خود خودداری کنند.


حسینی زاده اظهار داشت: با اعزام پزشک و تیم بهداشتی نسبت به معاینه افراد در مواکب و محل‌های پخت مردمی اقدام خواهد شد تا بتوانیم نسبت به توزیع غذای سالم بین مردم اطمینان بیشتری حاصل کنیم.


سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به آسیب پذیرتر شدن افراد، باید مسائل بهداشتی با دقت و جدیت بیشتری دنبال شود از این رو از خیرین و مردم نیکوکار و همچنین مواکب درخواست می کنیم که مواد اولیه را در شرایط مناسب نگه دارند و سطوح و تجهیزات آشپزی مثل تخته های کار و چاقو و ظروف را با دقت شستشو دهند و همچنین بهداشت فردی را رعایت کنند.

دپوی آب معدنی و نان در خوزستان

تقی زاده در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران که امروز یکشنبه در محل استانداری تهران تشکیل شد، گفت: استان تهران به عنوان استان معین برای کمک به سیل زدگان استان خوزستان انتخاب شده و من به عنوان معاون فنی عمرانی استانداری تهران به اتفاق گروهی متشکل از هلال احمر، سازمان آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، راه و شهرسازی و همین طور دانشگاه علوم پزشکی به خوزستان اعزام شد.

وی افزود: در خوزستان بلافاصله جلسه‌ای با استاندار و معاونین این استان برگزار شد تا نسبت به شرایط ویژه‌ای که در منطقه دشت آزادگان و سوسنگرد بود، تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: رودخانه کرخه از 69 روستا عبور می‌کند و 15 کیلومتر طول محور این رودخانه است. ما ظرف 48 تا 72 ساعت فرصت داشتیم که شهرهای سوسنگرد و شهرهای اطراف این رودخانه را به گونه‌ای پوشش دهیم که وارد سیلاب نشوند. لذا با هماهنگی شورای تأمین استان خوزستان توانستیم به شکلی عمل کنیم که از تخلیه دشت آزادگان که جمعیتی حدود 110 هزار نفر است، جلوگیری کنیم. در حال حاضر نیز 150 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین استانداری تهران در منطقه خوزستان حضور دارند و مشغول کار هستند.

معاون فنی عمرانی استانداری تهران تاکید کرد: توانسته‌ایم 25 کیلومتر سیل بند در این محدوده ایجاد کنیم و اقلامی از جمله آب معدنی و گونی‌های شن و ماسه به منطقه ارسال کرده‌ایم و روزانه نیز حدود 7000 غذای گرم به مردم منطقه ارایه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منطقه به شرایط استیبل رسیده است، افزود: برخی از اقلام از جمله آب معدنی و نان دیگر در منطقه مورد نیاز نیست؛ چرا که دپوی لازم در محدوده انجام شده و با توجه به شرایط جوی و گرم شدن هوا درخواست می‌کنیم که پنکه، کولر آبی، پشه بند، کلمن آب و البته دمپایی به مناطق سیل‌زده خوزستان ارسال شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها