کد خبر: 281269
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۰۹:۱۶:۱۷
| |

شرایط اضطراری در گمیشان/ توزیع 435 قلم دارو در مناطق سیل زده

ارتباط زمینی بین سیمین شهر و گمیشان برقرار شده است اما ارتفاع آب در بعضی محلات گمیشان و آق قلا افزایش یافته و مسئولان محلی شرایط گمیشان را اضطراری اعلام می‌کنند.

شرایط اضطراری در گمیشان/ توزیع 435 قلم دارو در مناطق سیل زده
کد خبر: 281269
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۰۹:۱۶:۱۷

اعتمادآنلاین| ‌ گلستان از روزهای پایانی سال گذشته درگیر سیل شد و ابتدا روستاها و شهرهای شرقی گلستان و به ویژه گنبدکاووس دچار آبگرفتگی شدند و سپس سیل به شهرستان های شمالی گلستان به ویژه آق قلا و گمیشان رسید.

هم‌اکنون ارتفاع آب در فاز سه شهرک صنعتی آق قلا حدود دو تا 2.5 متر است و ارتفاع آب در بعضی از محلات آق قلا مانند کل آباد و همچنین گمیشان در حال افزایش است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بارندگی روزهای گذشته در پارک ملی گلستان و … را دلیل افزایش ارتفاع آب دانست و گفت: همه تلاش ها برای تخلیه آب و هدایت رواناب ها به سمت دریا ادامه دارد.

مجتبی جمالی تاکید کرد: توصیه های لازم به شهروندان داده شده و مجوزهای لازم برای هدایت آب به خارج شهر برای دستگاه های متولی صادر شده و شهر گمیشان در شرایطی نیست که بخواهیم دستور تخلیه شهر را صادر کنیم.

سرپرست استانداری گلستان هم از حرکت مانداب های سطح دشت به وسعت 60 کیلومتر مربع به شهرستان گمیشان و رسیدن مانداب ها به شمال و شمال شرق شهرستان گمیشان خبر داد.

هم اکنون نیروهای مردمی در کنار دستگاه های خدمات رسان مشغول ایجاد سدهای خاکی برای مانع شدن از ورود آب به شهر گمیشان هستند و تلاش نیروهای نظامی برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده بر اثر سیلاب و تخلیه آب ادامه دارد.

توزیع 435 قلم دارو در مناطق سیل زده

تلاش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار در مناطق سیل زده ادامه دارد و تاکنون 380 نمونه گیری التور (وبا) و پنج تُن آهک پاشی در مناطق سیل زد انجام شده است.

بر اساس اعلام عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اکنون 70 تیم بهداشت محیط استان در حال بررسی سلامت آب آشامیدنی و مواد غذایی در شهرستان های آسیب دیده از سیل هستند و 435 قلم دارو در شهرهای سیل زده گلستان توزیع می شود.

بعد از وقوع سیل در شهرهای گنبد، آق قلا و گمیشان بیش از 35 تیم ثابت و سیار سلامت در منطقه مستقر شده است و در بیمارستان های صحرایی که به همت سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی برپا شده خدمات بهداشتی و درمانی به سیل زدگان ارائه می شود.

به گفته احسان گوهری راد، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان 29 مدرسه و پنج سالن ورزشی آموزش و پرورش میزبان 26 هزار سیل زده در گلستان بوده است.

علی نظری، مدیرعامل آب منطقه ای گلستان هم از لای برداری و پاکسازی اتاقک دریچه محفظه سدهای گلستان خبر داد و گفت: با به کارگیری تجهیزات و نیروی انسانی نسبت به لای برداری و پاکسازی اتاقک دریچه محفظه سدهای استان اقدام و مانور آزمایشی باز و بسته کردن دریچه ها با موفقیت انجام شده است.

ترافیک بازدید مقامات کشوری از مناطق سیل زده

از صبح امروز (شنبه) مناطق سیل زده گلستان شاهد ترافیک مقامات کشوری بوده و سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش برای چندمین بار و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش برای نخستین بار از مناطق سیل زده گلستان بازدید کردند.

وزیر صنعت صبح شنبه وارد آق قلا شد و با حضور وی سه واحد تولیدی و صنعتی آسیب دیده از سیل در شهرک صنعتی آق قلا مجدد آغاز به کار کردند و کارگران این واحدها دوباره مشغول به کار شدند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از بسیج شدن نیروها و تجهیزات این نهاد برای تخلیه آب از مناطق سیل زده و لایروبی رودخانه های قره سو و گرگانرود خبر داد.

رئیس سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش هم با خبرهای خوش برای جبران خسارت وارده به بخش آموزش و پرورش وارد مناطق آسیب دیده از سیل گلستان شد و از اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سیستم‌های گرمایشی مدارس و ارسال 50 کانکس و سه هزار میز و نیمکت برای مدارس آسیب دیده از سیل گلستان خبر داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم که برای سومین بار در روزهای گذشته وارد مناطق سیل زده گلستان شده بود از استقرار نیروها، قایق‌ها، تیم‌های عملیات ویژه، غواص‌ها و تجهیزات خبازخانه نیروی دریایی ارتش در آق قلا و مناطق سیل زده مستقر خبر داد و گفت: لایروب های نیروی دریایی را به گلستان می آوریم.

رئیس جمعیت هلال احمر هم که صبح امروز وارد گلستان شده بود، در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان حاضر شد و از امداد رسانی به 57 هزار نفر از سیل زدگان گلستان از زمان وقوع سیل و آبگرفتگی در این استان از سوی نیروهای امدادگر و نجاتگر خبر داد و گفت: تا صبح شنبه رقم کل کمک نقدی برای سیل زدگان به حساب‌های هلال احمر 14 میلیارد تومان بوده و کل هزینه های هلال احمر تا امروز حدود 25 میلیارد تومان است.

نیاز مبرم به فوکا در گمیشان

با تلاش نیروهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان تاکنون گفت: 23 پل موقت در محورهای مواصلاتی سیل زده گلستان احداث شد و با نصب پل سیار به دست مهندسان ارتش و همکاری راهداری تردد در جاده سیمین شهر به گمیشان به حالت عادی برگشت.

اما با تمام اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده گلستان معاون فرماندار گمیشان وقعیت شهر گمیشان را اضطراری اعلام و اظهار کرد: آب از سمت شرق شهر گمیشان وارد شده و شاهد افزایش حجم هم بودیم، لذا دبی آب بیشتر شده و در بعضی محلات بیش از نیم یا یک متر آب گرفته است.

سیدعلیرضا حسینی افزود: در بعضی جاها رفت و آمد مردم حتی با چکمه هم دشوار است نیاز به فوکا (لباس مخصوص ماهیگیری و شالیکاری) داریم که هزینه آن بالاست.

وی با اشاره به اینکه با وجود تلاش های بسیار نتوانستیم فوکای لازم را تهیه کنیم، تصریح کرد: از جمعه تلاش های زیادی انجام شده ولی در مرحله اضطراری هستیم و تلاش می کنیم از این مرحله عبور کنیم تا به بحران نرسیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها