کد خبر: 277057
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین پاسخ می‌دهد:

آیا در صورت فوت صادرکننده چک، وجه آن قابل وصول است؟

بابت معامله‌ای که با یکی از آشنایانم داشتم از او چک‌هایی دریافت کردم، اما قبل از وصول تمامی چک‌ها خریدار فوت کرد. با توجه به اینکه هیچ قرارداد مکتوبی در این زمینه ندارم آیا مبلغ چک‌هایی که مشتری صادر کرده، قابل پرداخت است یا خیر؟

آیا در صورت فوت صادرکننده چک، وجه آن قابل وصول است؟
کد خبر: 277057
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ میراندا مهدوی- پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در نظر دارد در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: با سلام، بابت معامله‌ای که با یکی از آشنایانم داشتم از او چک‌هایی دریافت کردم، اما قبل از وصول تمامی چک‌ها خریدار فوت کرد. با توجه به اینکه هیچ قرارداد مکتوبی در این زمینه ندارم آیا مبلغ چک‌هایی که مشتری صادر کرده، قابل پرداخت است یا خیر؟


پاسخ: با توجه به «قانون چک»، اصل بر این است که تاریخ صدور و سررسید چک یکسان باشد، با این حال چه تاریخ چک مقدم بر تاریخ فوت مشتری باشد، مانند فرض سئوال و چه تاریخ چک مؤخر بر تاریخ فوت باشد، یعنی زمان سررسید چک بعد از فوت صادرکننده آن باشد، در هر دو حالت بانک حساب صادرکننده را مسدود می‌کند و با صدور گواهی عدم پرداخت به علت فوت صادرکننده، از ارائه وجه چک خودداری می‌کند.

بنابراین شما باید با توجه به مبلغ مندرج در چک حسب مورد به شورای حل و اختلاف و یا محاکم حقوقی دادگستری مراجعه کنید و به طرفیت تمامی وراث دادخواست مطالبه وجه چک را بدهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها