کد خبر: 273433
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از اولین نشست خبری شهردار تهران؛

حناچی محتاط شده یا این یک استراتژی است؟/ هیچ تعارفی در برخورد با فساد نداریم/ شهردار متخصص به وقت ته‌کشیدن منابع رسید

پیروز حناچی شهردار تهران در اولین نشست خبری خود با بیان اینکه هیچ تعارفی در برخورد با فساد نداریم، گفت: مجموعه شهرداری پیگیر هرگونه تخلف و فساد مدیریت است و در صورت صحت به طور جدی و قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم؛ کاری که تا به اینجا انجام دادیم.

حناچی محتاط شده یا این یک استراتژی است؟/ هیچ تعارفی در برخورد با فساد نداریم/ شهردار متخصص به وقت ته‌کشیدن منابع رسید
کد خبر: 273433
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌‌ نخستین نشست خبری پیروز حناچی شهردار تهران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

حناچی در ابتدای این نشست با تبریک هفته زن و تولد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت یاد شهدا و شهردار شهید باکری گفت: امروز به مناسبت اولین نشست خبری دوره مدیریت خود اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف و برنامه‌ها ارایه می‌کنم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی اعتمادآنلاین شهردار تهران پیش از اینکه خبرنگاران به مطرح کردن پرسش‌هایشان بپردازند، گزارشی از عملکرد شهرداری تهران در 100 روز اخیر حضور خود ارائه داد.

ارائه گزارش 100 روزه شهردار تهران

حناچی صحبت‌هایش را با خبری خوش به شهروندان تهرانی آغاز کرد: «ابتدا باید از افتتاح خط 6 و 7 مترو به عنوان خبری خوش به شهروندان تهرانی یاد کنم. این 2 خط یا تا خاتمه امسال و یا تا اوایل سال 98 افتتاح خواهد شد. شهرداری برای این پروژه 700 میلیارد تومان وام از اوراق مشارکت و 2000 میلیارد ریال منابع مالی از بانک شهر دریافت کرده است.»

وی ادامه داد: «از‌ آنجایی که بر اساس یک همه‌پرسی اصلی‌ترین چالش‌های مردم تهران مربوط به موضوع ترافیک و آلودگی هوا بوده، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری محسوب می‌شود. اقدامی که در کنار افزایش نزولات جوی تهران سالم‌تری را در سال 97 برایمان به ارمغان آورد. امسال تعداد روزهای پاک و سالم نسبت به سال گذشته 42 روز افزایش داشته است و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هم تا به امروز 37 روز کمتر شد. همچنین تا به امروز تهران هیچ روز ناسالمی را تجربه نکرد. افزایش مراکز معاینه فنی، افزایش طول و تعداد خطوط مترو، ایجاد طرح ترافیک جدید، مجهزشدن خیابان‌های دارای طرح به دوربین‌ها مدار بسته و... از جمله مهم‌ترین اقدامات شهرداری در این مسیر بوده است.»

او همچنین توضیحاتی درباره حوزه‌های معماری و شهری، سلامت، زیباسازی و خدمات شهری ارائه داد که گزارش‌های کلی عملکرد بودند.

هدف مهم این نشست اما پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها بود. رسانه‌هایی که در این چند ماه عملکرد شهرداری را رصد کرده بودند و حالا وقت بررسی و گفتمان بود.

شهرداری برای توانیابان چه می‌کند؟

یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها درباره مناسب‌سازی شهر برای توانیابان بود. حناچی در پاسخ به اینکه شهرداری چه برنامه ای درباره نحوه مناسب سازی شهر برای معلولین و توانیابان دارد گفت: «نه تنها معلولان، بلکه هر کسی که نتواند در عرصه های اجتماعی حضور پیدا کند، دارای مشکلی است که ما خود را نسبت به او موظف می دانیم. اولویت نخست مناسب سازی ساختمان های پرمراجع برای همه اقشار است. فضاهای عمومی مورد اختیار شهرداری، از پیاده روها تا مراکز مختلف به طور تخصصی برای نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی می شود.»

برخورد با فساد و نحوه سیاست شهرداری در این باره از دیگر پرسش‌های مهم اهالی رسانه بود. موضوعی که شهردار تهران می‌گوید در برخورد با آن هیچ تعارفی ندارد: «هیچ تعارفی در برخورد با فساد نداریم و تا الان هم برخورد کرده‌ایم اما بعدش سروصدا نکردیم چون ما قاضی نیستیم. مجموعه شهرداری پیگیر هرگونه تخلف و فساد مدیریت است و در صورت صحت به طور جدی و قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم؛ کاری که تا به اینجا انجام دادیم.»

حناچی همچنین در پاسخ به اینکه آیا لیست تخلفات گزارش‌شده در دوران ریاست محمدعلی نجفی بر صندلی شهرداری را دنبال خواهد کرد یا نه هم گفت که این مسیر ادامه دارد.

پاسخ حناچی به ابهامات موجود در سه‌شنبه‌های بدون خودرو و جایگاه شهروندان زن

عضویت حناچی در سه‌شنبه‌های بدون خودرو در این مدت حواشی مثبت و منفی زیادی به همراه داشت. برخی از این حرکت حمایت کردند و برخی دیگر آن را نمایش دانستند. علی‌رغم تمام این موارد حناچی 14 سه‌شنبه با دوچرخه و مترو و اتوبوس و تاکسی به محل کار و مارمویت‌های خود رفته است و می‌خواهد این مسیر را ادامه دهد.

اما ابهام اینجاست که آیا شهردار تهران از این مرحله خواهد گذشت و اقدام اجرایی هم در این مسیر خواهد داشت یا خیر. حناچی در پاسخ به یکی از این شبهات که مربوط به امکان ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری در تهران است، گفت: «بر اساس مطالعانی که انجام شده، مهندسین و محققین شهری آمستردام که این طرح را در کشورشان پیاده کرده‌اند، از آمادگی 95 درصد شهر تهران برای ساخت مسیر دوچرخه خبر دادند. همچنین روی آوردن به موتورهای باتری‌دار از دیگر مواردی است که می‌خواهیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.»

در این راه اما یک چالش وجود دارد که آن هم مساله استفاده زنان از این دوچرخه‌هاست. کمااینکه برخی از زنان خبرنگار خود نتوانستند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند و از سوی دیگر در هیچ کدام از تصاویر حناچی در روزهای سه‌شنبه هیچ عکسی از معاونین زن شهرداری دیده نمی‌شد. حناچی درباره اینکه آیا کماکان مشکل شرعی مانعی برای استفاده شهروندان زن از این دوچرخه‌های شهرداری است یا نه اظهارداشت:«مساله اصلی تحرک است و مهم نیست که حتما زنان دوچرخه‌سواری کنند. اما قرار است دوچرخه‌های مورد استفاده زنان با طراحی مختلف ارائه شود تا دیگر مشکل شرعی هم وجود نداشته باشد.»

پاسخ حناچی به مناقشه در مورد رقم بدهی‌های شهرداری


شهردار تهران در مورد مناقشه در مورد رقم بدهی شهرداری نیز اظهار کرد: بدهی‌ها در حوزه پروژه‌های خاص هنوز نهایی نشده و هنوز به عدد روشنی که مورد توافق طرفین باشد نرسیدیم.

او در مورد کاهش تحقق بودجه غیرنقد در شهرداری با بیان اینکه ما در تحقق بودجه غیرنقد مشکل داریم، چرا که در شرایط رکود تقاضا برای استفاده از املاک به حداقل می‌رسد، ادامه داد: تمام تلاش همکاران من این است که بخشی را که می‌توان واگذار کرد واگذار کنند.

او در مورد گرفتن وام در مقابل دادن املاک، گفت: این رویه از سال‌های قبل مرسوم بوده، اما ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، چرا که وام‌های قبلی تسویه نشده و به ما نمی‌دهند، هرچند که تلاش داریم بخشی از بدهی‌ها را با بانک‌ها تسویه کنیم تا جزو بدهکاران خوش‌حساب بیاییم و بتوانیم از تسهیلات بانکی به خصوص برای حمل و نقل عمومی و مترو استفاده کنیم.

به کارگیری زنان در چهارچوب درست در شهرداری تهران


شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص به کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران گفت: من از مدیرانی بودم که اولین مدیران تخصصی زن در وزارت راه را منصوب کردم که به لحاظ تخصصی بسیار مؤثر عمل کرده‌اند، اما اگر این انتصاب‌ها و به کارگیری در چهارچوب درستی نباشد به همکاران ما لطفی نشده است. اگر چهارچوب‌ها و سلسله مراتب رعایت نشود قطعاً مجموعه آسیب می‌بیند و تنها همکاران زن ما آسیب نمی‌بینند. این موضوع باید پیگیری شود.

او افزود: در بخش هوشمندسازی در شهر تهران پلتفرمی به نام «با هم» ایجاد کرده‌ایم که بسیاری از سرویس‌ها و خدماتی که در شهرداری تهران ارائه می‌شود با همکاری استارت آپ‌ها روی این پلتفرم قرار می‌گیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ای که در شورای شهر تهران به عنوان شهردار ارائه کرد گفت: در این برنامه اعلام کردم نمی‌توانم تهران را به بهشت تبدیل کنم اما می‌توان جلوی تخریب را گرفت و وضع شهر را بهتر کرد. قطعاً با مشورت افراد تخصصی ریسک تصمیمات غیر تخصصی را کاهش می‌دهیم و این کار را دنبال خواهیم کرد. تهران با 33 درصد تولید ناخالص ملی، 80 درصد حضور نخبگان در 2 درصد مساحت در وضعیت تمرکز حادی قرار گرفته و حل بسیاری از مسائل در سطح حاکمیتی باید پیگیری شود. ما نیز می‌توانیم تلاش کنیم به این تمرکز دامن نزنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر رابطه حسنه‌ای با دولت وجود دارد که برای هر دو خوب و مناسب است و ما تلاش می‌کنیم از این موضوع استفاده کنیم و مشکلات دولت و مردم را حل کنیم.

2000 ملک شهرداری در اختیار غیر


پیروز حناچی در خصوص رسیدگی به تخلفاتی که در مجموعه شهرداری تهران انجام شده است گفت: بخشی از این موضوعات توسط سازمان بازرسی به قوه قضائیه ارجاع شده و این موضوع به صورت دقیق در حال پیگیری است. همچنین املاکی که در اختیار مردم و اشخاص قرار گرفته توسط سازمان املاک در حال پیگیری است. 2000 ملک به این شکل وجود دارد که از این میان 200 ملک در اختیار اشخاص است که توسط سازمان املاک در حال پیگیری است و هر مورد به صورت مجزا دنبال خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: در خصوص صحبت‌هایی که میان شهردار سابق تهران و شورای شهر دوره پنجم وجود دارد قطعاً من طرف مردم هستم. همه ما باید سمت مردم باشیم و تعهد کرده‌ایم که منافع مردم را در نظر بگیریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص توسعه مسیر دوچرخه سواری و منابع مالی این موضوع گفت: برای توسعه مسیر دوچرخه سواری انشالله در بودجه 98 تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم و البته از طریق بخش خصوصی نیز این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

شهردار متخصص به وقت ته‌کشیدن منابع رسید

حناچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تعلق‌ شهروندان به تهران، گفت: ایجاد حفظ تعلق به مکان و جلب مشارکت شهروندان بسیار مهم است و در این زمینه تلاش زیادی شده است ولی واقعیت این است که از نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

شهردار تهران همچنین اعلام کرد اقشار مرفه باید هزینه بیشتری برای شهرنشینی بپردازند: تلاش بر این است که شهروندان بر اساس استفاده‌شان از شهر، هزینه هم پرداخت کنند. مثلا رستورانی که در یک محله شمال شهر قرار دارد و زباله زیادی تولید می‌کند، قطعا باید هزینه بیشتری هم به شهر بپردازد و ما به این مسائل رسیدگی می‌کنیم.

او با بیان این که از بد حادثه شهردار متخصص زمانی آمده که منابع ته کشیده است، گفت: ایده‌آل این است که منابع هر محل حداقل در همان محل هزینه شود. تا بتوانیم حس مشارکت محلی را افزایش دهیم.

خداحافظی با بازنشستگان


شهردار قبلی تهران یعنی افشانی تنها به دلیل قانون ممنوعیت حضور بازنشستگان سمتش را از دست داد. حالا این پرسش ایجاد شده که آیا فرد دیگری هم در بدنه شهرداری تهران در آستانه بازنشستگی قرار دارد یا نه: این افراد شناسایی شدند و حتی در برخی از سازمان‌ها بیش از 10 نفر بازنشسته داریم گفت: البته اقدامات اداری برای خداحافظی این افراد در حال انجام است.

حناچی محتاط شده یا این یک استرتژی است؟

به زعم خیلی‌ها پیروز حناچیِ این روزهای شهرداری تهران، با حناچی وزارت راه فرق کرده است. همین ذهنیت هم باعث شد تا خبرنگاران بارها از او بخواهند تا پاسخ سوال‌هایشان را به طور شفاف اعلام کند. او در بخشی از صحبت‌هایش هم با اشاره به روز مهندس گفت که مهندس‌ها یا یک راه می‌سازند یا یک راه پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد، این احتیاط هم یک استراتژی از سوی شهردار تهران، برای هدایت پایتخت است. هدایتی که باید دید تا چه اندازه در مسیر‌ آن موفق خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها