کد خبر: 270743
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی:

امسال 450 تن چوب قاچاق شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در سال جاری 450 تن قاچاق چوب در سطح استان کشف و ضبط شده است.

امسال 450 تن چوب قاچاق شد
کد خبر: 270743
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور با بیان اینکه میزان قاچاق چوب در استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است افزود: قاچاق چوب در سال گذشته و در سطح استان بسیار محدود بود اما در سال جاری تاکنون 450 تن قاچاق چوب کشف و ضبط شده است که مقصد بیش از 90 درصد آنها استان‌های شمالی کشور بوده است.

سرهنگ ابراهیم پور، اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور را اصلی ترین عامل افزایش پدیده قاچاق چوب در سطح استان، عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال از سه سال گذشته و برنامه ریزی نداشتن دقیق در راستای تعدیل فعالیت کارخانه‌های کاغذسازی و چوب بری مناطق شمالی کشور موجب گسترش پدیده قاچاق چوب در سطح کشور شد که از ابتدای سال جاری این پدیده در شمال غرب کشور و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: بازدارندگی نداشتن قوانین و پایین بودن میزان جریمه‌ها نیز از دیگر عواملی است که موجب افزایش روز افزون این پدیده شده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد: با همکاری جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و مقامات قضائی استان و بر اساس قانون حفظ ذخایر جنگلی و مطرح کردن موضوع در شورای حفظ بیت المال اقدامات مؤثری در این راستا انجام گرفته است اما با این حال ضعف در نیرو و امکانات مانع از ریشه کن شدن پدیده قاچاق چوب در سطح استان می‌شود.

وی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در سطح استان خاطرنشان کرد: در حاضر در آذربایجان غربی به ازای حفاظت از هر 45 هزار هکتار یک مأمور حفاظت داریم این در حالی است که در میانگین کشوری برای هر 18 هزار هکتار یک مأمور حفاظت اختصاص داده شده است و در کشورهایی نظیر ترکیه نیز به ازای هر 3000 هکتار یک مأمور حفاظت از منابع طبیعی اختصاص دارد.

سرهنگ ابراهیم پور با تاکید بر اینکه نظارت کامل بر بافت جنگل‌های استان برقرار است تصریح کرد: جنگل‌های بلوط استان در شهرستان‌های سردشت پیرانشهر و نقده دارای ایستگاه‌های بازرسی دائمی هستند که امکان قاچاق چوب از این مناطق را به حداقل رسانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وسعت جنگل‌های طبیعی استان در سطح شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر 101 هزار هکتار است و 6 هزار هکتار نیز به صورت پراکنده در سطح سایر شهرستان‌ها قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار کرد: یگان حفاظت از منابع طبیعی استان با تلاش شبانه روزی خود درصدد صیانت از اراضی طبیعی استان است و شماره تلفن 1544 و همچنین سامانه پیام کوتاه 1000000544 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردم استان در خصوص قاچاق چوب است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به برخورد با خاطیان اقدام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها