کد خبر: 255303
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۰۹:۲۳:۰۰
| |

نگاه ویژه به محیط‌بانان در بودجه 98

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح ردیف‌های اصلی و متفرقه بودجه پیشنهادی محیط زیست کشور برای سال 98، از افزایش 40 درصدی بودجه عمرانی این سازمان خبر داد و از پایین بودن حقوق پرسنل سازمان محیط زیست انتقاد کرد.

نگاه ویژه به محیط‌بانان در بودجه 98
کد خبر: 255303
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۰۹:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر زند ردیف­‌های اصلی بودجه پیشنهادی سازمان محیط زیست برای سال 1398 را برشمرد و اظهار کرد: برای فصل کاهش آلودگی هوا، 5/57 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای فصل حفاظت از گونه‌­های زیستی که شامل حفاظت و احیای تالاب‌های کشور از جمله تالاب انزلی، هامون، تالاب‌های استان فارس، حفاظت و احیای پارک ملی گلستان و مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان می‌شود 167 میلیارد تومان پیش‌­بینی و 5/18 میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه در امور محیط زیست لحاظ شده است.

وی ادامه داد: در ذیل ردیف‌های متفرقه در لایحه بودجه سال 98 اعتباری به میزان 1000 میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات منطقه‌­ای، تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت بخش خصوصی با هدف کاهش صدمات و خسارات ناشی از پسماند به‌خصوص در شهرهای شمالی کشور پیش‌بینی شده است.

رشد 40 درصدی بودجه عمرانی محیط زیست


سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی)، 243 میلیارد تومان است، تصریح کرد: اعتبارات طرح‌­های تملک دارایی­‌های سرمایه­‌ای سازمان محیط زیست در سال 98 با 40 درصد افزایش نسبت به سال جاری همراه بوده است. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست جزو معدود دستگاه‌های اجرایی کشور به شمار می‌آید که این درصد رشد در حوزه اعتبارات تملک دارایی برای آن در نظر گرفته شده است.

نگاه ویژه به محیط‌بانان در بودجه 98


پازندی همچنین به اعتبارات هزینه‌ای پیش‌بینی‌شده برای سازمان حفاظت محیط زیست اشاره و اظهار کرد: اعتبار پیش‌­بینی شده برای هزینه‌­های جاری این سازمان 102 میلیارد تومان است که 35 میلیارد تومان از این اعتبار برای اولین بار تحت عنوان برنامه ارتقای پوشش حفاظتی مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌­بانان پیشنهاد شده است.

حقوق پرسنل محیط زیست پایین است


این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در مورد بودجه هزینه‌ای سازمان با اشاره به پایین بودن حقوق پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: با وجود وظایف و ماموریت‌های خطیر و متنوع محوله به این سازمان، سرانه اعتبارات هزینه‌­ای پیش‌­بینی شده - که بخشی از آن صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل سازمان می‌شود - از سرانه بسیاری از سازمان­‌ها و دستگاه‌­های هم‌تراز کمتر و بر اساس بررسی‌­های به عمل آمده این کمبود اعتبار حتی در حدود 30 الی 40 درصد اعتبارات جاری است. به همین دلیل میزان پرداختی به کارکنان این سازمان در سطح پایینی قراردارد که رفع این موضوع نیازمند حمایت جدی مسئولان و به خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور است.

وی در مورد مجموع نیروهای در حال فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود 6500 نفر پرسنل دارد و از این تعداد حدود 3000 نفر محیط‌بان و مابقی کادر و کارشناس اداری هستند.

وی با اشاره به حجم کار محیط‌بانان گفت: در حال حاضر برای هر 6000 هکتار از مناطق تحت مدیریت، یک محیط‌بان وجود دارد. بر همین اساس تعداد پرسنل سازمان طبق چارت سازمان امور اداری و استخدامی کشور حدود 13000 نفر پیش‌­بینی شده است و برای جبران عملکرد گذشته با دستور عیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست - و نظر مساعد رئیس جمهوری، اقدامات لازم برای استخدام و جذب سالانه تعداد 350 نفر محیط‌بان و 200 نفر کارشناس در دستور کار است.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به کمبود بودجه‌ هزینه‌ای این سازمان تاکید کرد: در سازمان محیط زیست به صورت روزانه شاهد جراحت و مصدومیت و شهادت تعدادی از همکاران‌مان هستیم؛ این در حالیست که به لحاظ محدودیت اعتبارات امکان رسیدگی مناسب به مجروحان و خانواده جانبازان و شهدای سازمان وجود ندارد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت نامناسب اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از سال‌های گذشته و دولت‌های قبل، علی­‌رغم تاکیدات در خصوص اهمیت محیط زیست کشور، اما بنا به دلایل مختلف اعتبارات مناسبی برای طرح‌­های حفاظت از محیط زیست تامین و تخصیص داده نشده است، البته ارائه نشدن برنامه مناسب و پیگیری آن توسط سازمان متبوع نیز یکی از دلایل این وضعیت بوده است. بنابراین انتظار افزایش چندین برابری اعتبارات سازمان محیط زیست نسبت به سال‌های گذشته انتظاری به حق است.

کارگروه جذب سرمایه در سازمان محیط زیست


پازندی در پایان تاکید کرد:جهت‌­گیری جدید برای بهبود وضعیت اعتبارات محیط زیست کشور به منظور برون رفت از بحران­‌ها و مخاطرات روزافزون زیست محیطی امیدبخش است و امیدواریم که این افزایش پلکانی با شیب تندتری در سال‌های آتی ادامه یابد. علاوه بر این با توجه به محدودیت اعتبارات داخلی و علیرغم وجود برخی تحریم­‌ها، با تدبیر و دستور ریاست سازمان محیط زیست، کارگروه تامین مالی و جذب سرمایه از محل منابع و تسهیلات صندوق­‌ها و موسسات بین­‌المللی که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند، تشکیل و شروع به کار کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها