کد خبر: 252366
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۱۵:۵۵:۰۰
| |

قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

زبان خشونت تبدیل به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌ها شده است/ منفعت‌گرایی و شهرنشینی در بروز خشونت موثر است

یک جامعه‌شناس اجتماعی با بیان اینکه خشونت ذاتی و ارثی نیست و جامعه است که فرد را خشن می‌کند گفت: مردم بر حسب تجربه دریافته‌اند که هرجا دست به خشونت بزنند به هدفشان دست پیدا می‌کنند.

زبان خشونت تبدیل به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌ها شده است/ منفعت‌گرایی و شهرنشینی در بروز خشونت موثر است
کد خبر: 252366
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۱۵:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: خشونت و نزاع از جمله مشکلات روزافزون جامعه است. خشونت به عنوان یک مسئله اجتماعی همانند سایر مسائل اجتماعی دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی است. امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» گفت: بحث خشونت مثل هر آسیب اجتماعی دیگری، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

این جامعه شناس اجتماعی افزود: افزایش مشکلات اقتصادی، تعصبات فکری، نوع تربیت خانوادگی، تک سرپرست و بی سرپرست بودن خانواده، بیکاری، فقر، رشد و گسترش خشونت در رسانه‌های جمعی و گروهی، اختلالات روانی، عقده‌های فکری، قدرت‌طلبی، کاهش آستانه تحمل، استفاده از مواد مخدر و روانگردان از مهمترین عوامل موثر بر افزایش نزاع و خشونت در جامعه است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خشونت ذاتی و ارثی نیست و جامعه است که فرد را خشن می‌کند، گفت: خشونت فرآیند ذهنی است و جنبه‌های بیرونی و درونی در بروز آن موثر است.

قرایی مقدم افزود: مساله خشونت از زمان تشکیل نطفه در رحم مادر موثر است.

این جامعه‌شناس اجتماعی با بیان اینکه نزاع و خشونت در جامعه افزایش یافته است به خبرنگار اجتماعی «اعتماد آنلاین» گفت: نبود تفریحات مفرح و شادی‌آور جمعی، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، تاخیر در ازدواج، طلاق، تعطیلات آخر هفته و برنامه‌های کسل‌کننده تلویزیون حتی رنگ‌های محیط اطراف و... مجموعه‌ای از عوامل هستند که باعث بروز خشونت و افزایش نزاع و درگیری می‌شود.

قرایی مقدم افزود: احساس تبعیض یا گزینشی عمل کردن در بروز رفتار خشونت‌آمیز موثر است همچنین کسی که فرد دیگری را تهدید یا تحقیر یا تمسخر می‌کند، دچار خشونت شده است.

وی با اشاره به اینکه نزاع به عنوان یکی از مصادیق خشونت است، گفت: در منطقه‌ای که دعوا پدیده‌ای عادی تلقی می‌شود و جزو فرهنگ آن منطقه محسوب می‌شود زمینه بروز خشونت بیشتر است. مردم بر حسب تجربه دریافته‌اند که هرجا دست به خشونت بزنند به هدفشان دست پیدا می‌کنند و زبان خشونت تبدیل به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌ها و نظرات شده است.

این جامعه‌شناس معتقد است که خشونت یک پدیده تام است. منفعت‌گرایی و شهرنشینی در بروز خشونت موثر است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما از خشونت‌بارترین جوامع دنیا است، گفت: زندگی در فضای شهری به دلیل اینکه انجام امور سرعت بالایی را می‌طلبد، از این رو، افراد درگیر خشونت و عصبانیت بیشتری می‌شوند، در مقابل زندگی در یک جامعه کوچکتر به طور نمونه جوامع روستایی، از آنجایی که سرعت حرکت جامعه در انجام امور در حد پایینی است، بنابراین با میزان بروز خشونت پایین‌تری نسبت به جوامع شهری مواجه است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای رفع معضل خشونت باید این آسیب‌ها رفع شوند یا به حداقل برسند همچنین سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به عواقب نزاع و درگیری‌ها بیشتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها