کد خبر: 251383
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۰۴:۰۰
| |

 دبیر انجمن بیهوشی ایران:

کمبود متخصص بیهوشی زن نداریم/ ارجحیت فعالیت متخصصان بیهوشی زن در مراکز زنان و زایمان

 دبیر انجمن بیهوشی ایران با اشاره به اینکه کمبود متخصص بیهوشی زن در کشور نداریم، گفت:حضور بیشتر متخصصان بیهوشی زن در مراکز صرفا زنان و زایمان و تخصصی منطقی است و ارجحیت نیرو باید از همکاران متخصص زن باشد.

کمبود متخصص بیهوشی زن نداریم/ ارجحیت فعالیت متخصصان بیهوشی زن در مراکز زنان و زایمان
کد خبر: 251383
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۰۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اتابک نجفی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با کمبود متخصص بیهوشی زن در کشور اظهار داشت: در حال حاضر هم در حوزه دستیار تخصصی و هم دستیار فوق‌تخصصی آمار زنان در این بیشتر از آقایان بوده و می‌توان گفت‌ که تقریباً‌ دو برابر در بیمارستان‌های کشور فعالیت دارند و این مسئله به ویژه در بخش زنان مؤید است.

وی افزود:‌در دو مرکز دانشگاه تهران شامل بیمارستان آرش و میرزا کوچک‌خان همه متخصصان بیهوشی آن زن هستند و خدمات ارائه شده به طور کامل در حوزه زنان است البته در بیمارستان میرزا کوچک‌خان تنها یک متخصص بیهوشی مرد و آن هم به صورت کمکی حضور دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 70 درصد دستیاران جدیدی که برای ادامه تحصیل در تخصص بیهوشی ورود می‌یابند زن هستند، همچنین آمار فلوهای فوق‌تخصص مراقبت ویژه زن دو تا سه برابر است و امروزه در حوزه پزشکی در همه تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها حضور زنان پررنگ شده است.

دبیر انجمن بیهوشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بخش زنان بیمارستان امام خمینی و بیمارستان شریعتی به صورت کامل توسط زنان اداره می‌شود و به طور کلی هیچ کمبودی در زمینه متخصصین بیهوشی زن در پایتخت و سایر استان‌ها نداریم.

نجفی گفت: زنانی که نسبت به حضور متخصص بیهوشی مرد دچار مشکل هستند می‌توانند از بیمارستان درخواست حضور متخصص بیهوشی زن داشته باشند البته قانون بیمارستان‌ها را ملزم به این مسئله نکرده ولی اکثر بیمارستان‌ها در صورت درخواست موافقت می‌کنند چراکه زنان همیشه در بخش خصوصی و دولتی فعال بوده و در صورت تقاضا این مسئله حتماً محقق خواهد شد.

علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور نیز در ارتباط با حضور نیروهای متخصص زن در این حوزه اظهار داشت: خوشبختانه آمار متخصصین بیهوشی در کشور در حد کفایت است و پوشش خوبی در این زمینه حتی در شهرهای کوچک و مرزی داریم و نمی‌توان گفت کمبودی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از همکاران ما خانم‌ها هستند که به لحاظ رتبه علمی و کارایی سطح بالا داشته و خدمات خوبی را ارائه می‌کنند،‌گفت: کمتر از 50 درصد از متخصصین بیهوشی مرد و بیش از 50 درصد زن هستند و در واقع زنان سطح یکسانی برای کسب مدارج دانشگاهی، آموزشی و تحقیقاتی و درمانی دارند.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور ادامه داد: حضور بیشتر متخصصان بیهوشی زن در مراکز صرفا زنان و زایمان و تخصصی منطقی است و ارجحیت نیرو باید از همکاران متخصص زن باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهایی که به دور از پایتخت هستند یک بیمارستان وجود دارد که چند تخصص را همزمان پوشش می‌دهد و شرایط ممکن است برای ارائه خدمات مطلوب باکیفیت در اسرع وقت مدنظر باشد نه وجود متخصص زن یا مرد، ولی تا جایی که امکانات و شرایط اجازه دهد قطعاً از حضور بیشتر متخصصین بیهوشی زن استفاده خواهیم کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها