کد خبر: 248391
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

گزارش ویدیویی «اعتمادآنلاین» از رواج کودک‌همسری در بعضی مناطق ایران

زنان کوچکی که یک‌ شبه بزرگ می‌شوند

در ایران خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، خوزستان، سیستان‌و بلوچستان، آذربایجان‌غربی، اصفهان و هرمزگان استان‌هایی‌اند که بیشترین ازدواج‌های زودهنگام در آنها اتفاق می‌افتد.

حجم ویدیو: 8.63M | مدت زمان ویدیو: 00:03:49 دانلود ویدیو
کد خبر: 248391
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه محمدی: به جای کودکی کردن یک شبه از دنیای بچگی به دنیای بزرگسالان پا می‌گذارند. دختران کفگیر و قابلمه به دست می‌گیرند و پسرانی که تا دیروز دستشان توی جیب پدرشان بود باید بروند و برای زندگی کودکانه‌شان پول دربیاورند.


به گزارش «اعتمادآنلاین» ازدواج 6959 دختر زیر 15 سال در خراسان رضوی، ازدواج دختر 11ساله با مرد 60 ساله در سیستان و بلوچستان و نجات عروس 9 ساله از ازدواج با دخالت معاون دادستان مرکز خراسان رضوی وقایعی است که در چند وقت اخیر خبرساز شدند.


هرچند پدیده کودک‌همسری پدیده‌ای جهانی و شامل دو جنس دختر و پسر می‌شود اما آمار قربانیان در میان دختران بیشتر است.


در ایران خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌غربی، اصفهان و هرمزگان استان‌هایی‌اند که بیشترین ازدواج‌های زودهنگام در آنها اتفاق می‌افتد.


درحالی بعد از سالها فراز و نشیب در این باره، در سال 71 حداقل سن ازدواج برای دختران 13 و برای پسران 15 سال به تصویب رسید که ازدواج زیر این سنین با اجازه ولی کودک و به تشخیص دادگاه امکان پذیر شد.


اما تیرماه امسال نمایندگان مجلس با یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر 13 سال موافقت کردند و این طرح در صف مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد. این درحالی است که چهره های محافظه کاری همچون زهرا آیت اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان طرح افزایش سن ازدواج را ژستی غربی و مینو اصلانی رییس سازمان بسیج زنان کاهش سن ازدواج را جنگ با خدا می دانند. حتی اخیرا پیامک‌هایی تهدیدآمیز برای مقابله با این طرح برای بعضی از نمایندگان ارسال شده است.


همچنین روزنامه کیهان در گزارشی این طرح را نسخه‌ای کیسینجری برای سونامی سالخوردگی مردم ایران خوانده.


بر اساس آخرین آمار منتشر شده، پدیده کودک همسری در ایران نه تنها کمتر نشده که در سال های اخیر افزایش هم داشته است؛ در سال 1393 بیش از 40 هزار کودک پیش از پایان دوران کودکی وارد زندگی زناشویی شده‌اند و بین سال های 90 تا 94 بیش از 800 هزار ازدواج کودکان زیر 10 سال به ثبت رسیده و در سال 95 بیشتر از 5 درصد ازدواج در سن کمتر از 15 سالگی ثبت شده است.


این درحالی است که سازمان ملل هرگونه ازدواج زیر سن 18 سال را ازدواج کودکان قلمداد می کند و سازمان یونیسف هرگونه ازدواج زیر 18 سال را نقض حقوق بشر و یکی از نشانه های خشونت جنسی شناخته است.


این ازدواج‌ها درحالی ثبت می شوند که به گفته فعالان حوزه زنان و کودکان و گزارش های یونیسف، زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند آمادگی بارداری ندارند، اغلب آن‌ها ترک تحصیل می کنند، میزان خشونت خانگی در میان این زنان دوبرابر بیشتر از ازدواج‌های بالای 18 سال است و فرزندان آن‌ها در فقر بزرگ می شوند.


درحالی بسترسازی فرهنگی در میان اهالی محلی و ایجاد امکانات رفاهی و آموزشی می‌تواند راهی برای جلوگیری از ازدواج زودهنگام زنان باشد که وضع قانون نقش مهمی در بازدارندگی از این معضل و همچنین حمایت از این زنان دارد؛ زنانی که یک شبه از بازی‌های کودکانه به زندگی زناشویی پا می‌گذارند و معمولا سرانجام خوبی در انتظارشان نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها