نگاهی به تلفات رانندگی کشور در 18‌سال گذشته

نموداری که شیب آن سال‌ها روند کاهشی به خود گرفته بود حالا دوباره رو به صعود ‏دارد و سالانه ایرانیان بیشتری در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

نگاهی به تلفات رانندگی کشور در 18‌سال گذشته
کد خبر: 248135
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۷:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اگرچه‌سال 94، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی در ایران به کمترین عدد در دو دهه گذشته رسید و با 16هزار و 584نفر، ‏امید کاهش این مصیبت همیشگی زنده شد، اما سال 95 این روند ادامه پیدا نکرد وسال 97 هم تاکنون ‏روی خوشی به این کاهش نشان نداده است. آمار رسمی پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد در ‏شش ماه نخست امسال، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی 1.7درصد نسبت به مدت مشابه ‏پارسال افزایش داشته است. براساس این آمار، در شش ماه نخست امسال، 8‌هزار و 841 نفر در ‏حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه‌سال ‏‏1396، 1,7‌درصد افزایش داشته است. علاوه‌براین همچنان‌درصد مردانی که جان خود را در ‏جاده‌ها از دست می‌دهند بسیار بیشتر از زنان است و امسال هم از مجموع 8‌هزار و 841 متوفی ‏حوادث رانندگی، 6‌هزار و 864 نفر مرد و یک‌هزار و 977 نفر زن بوده‌اند‎.‎‏ در ادامه این گزارش، ‏میزان مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات رانندگی در 18‌سال گذشته بررسی شده است. ‏

پیشتازی فارس در مرگ‌ومیر جاده‌ای ‏


مجمع جهانی اقتصاد هرسال اطلاعاتی درباره جاده‌های کشورهای مختلف منتشر می‌کند که میزان ‏همواری و امنیت جاده‌ها را نشان می‌دهد. در آخرین رتبه‌بندی این مجمع، ایران با نمره 4 در ‏جایگاه 71 این جدول قرار دارد و کیفیت جاده‌های آن با کشوری مانند السالوادور برابری می‌کند. در ‏سال‌های گذشته البته ایران رتبه بهتری داشت و حالا این رتبه از بدترشدن وضع جاده‌های ایران ‏نسبت به دیگر کشورها حکایت دارد. در ایران شرایط همه استان‌ها یکسان نیست و فارس معمولا ‏پیشتاز تصادفات رانندگی است.

در شش ماه اول امسال، این روند دیده می‌شود و استان فارس با 765، ‏تهران با 624 و خراسان با 611 نفر دارای بیشترین تلفات و ایلام با 70، کهگیلویه و بویراحمد با ‏‏103 و بوشهر با 123 نفر، استان‌های دارای کمترین تلفات در این بازه زمانی بودند‎.‎‏ البته بالا بودن ‏تعداد تلفات، معیار دقیقی از کیفیت جاده‌ها نیست چراکه استان‌هایی که در این رده‌بندی کمترین ‏تعداد تلفات را دارند، از محروم‌ترین استان‌های ایران هستند.

درباره افزایش تعداد تلفات رانندگی امسال ‏نسبت به پارسال، شهریورماه هم یکی از معیارهای سنجش است؛ چون معمولا در این ماه و به دلیل ‏افزایش سفرهای برون‌شهری، تعداد تصادفات هم بیشتر از 11ماه دیگر ‌سال است. در شهریور امسال، ‏تعداد کشته‌شده‌ها یک‌هزار و 746 بود که در مقایسه با تعداد جانباختگان شهریور پارسال، 2,1 ‏درصد افزایش داشته است.‎


‏500هزارسال عمری که سالانه دود می‌شود


متناسب با تعداد جانباختگان تصادف رانندگی در سال، سالانه عددی از میزان مرگ‌ومیر ایرانیان در ‏جاده‌ها منتشر می‌شود که از هر 40دقیقه یک نفر تا 70 دقیقه در این سال‌ها متغیر بوده است. فارغ ‏از تفاوت‌های این دو عدد، میزان این خسارت به‌حدی است که سال‌هاست به یکی از بحران‌های ‏اساسی جامعه ایران تبدیل شده و تمام تلاش‌ها برای کاهش این عدد تاکنون نتیجه درخوری ‏نداشته است. بحرانی‌بودن وضع ایران در تصادفات رانندگی را شاید عدد 500هزارسال بهتر نشان ‏دهد؛ 20 مرداد همین امسال، رئیس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های ‏دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته بود که «سالانه بیش از 500‌هزارسال عمر به دلیل مرگ ‏زودرس یا ناتوانی به‌دنبال سوانح رانندگی در کشور از دست می‌رود.

به بیان دیگر میانگین سن ‏قربانیان سوانح ترافیکی در کشور ما حدود 35سال است که اگر امید به زندگی در کشور 75سال ‏در نظر گرفته شود، به ازای هر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی، 40‌سال عمر هر ایرانی از دست ‏می‌رود‎.‎‏» این‌که این عدد تا چه اندازه به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند هم یکی دیگر از آثار این ‏معضل است.

براساس گفته‌های رئیس مرکز تحقیقات ارتقا، ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های ‏دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در یک تحقیق مشخص شده است که سالانه حدود 5/6‌درصد ‏درآمد ناخالص ملی کشور یعنی چیزی حدود 39میلیارد دلار صرف کل رخداد سوانح ترافیکی ‏می‌شود‎


‏ آمار تصادفات جاده‌ای در ایران، بیشتر از کشته‌های جنگ تحمیلی ‏


یکی دیگر از آمارهای موردتوجه درباره جانباختگان حوادث رانندگی در ایران به سن قربانیان ‏برمی‌گردد. براساس آمار رسمی پزشکی قانونی، سالانه بیش از 50درصد جانباختگان حوادث جاده‌ای ‏‏20 تا 50‌سال دارند. این بازه، به‌عنوان سن مولد شناخته می‌شود و افراد در چنین سن‌وسالی ‏درحالی‌که می‌توانند به تولید در کشور کمک می‌کنند، مرگ آنها آسیب‌های فراوانی به اقتصاد هم ‏وارد می‌کند. خسارت تصادفات رانندگی تا اندازه‌ای است که بارها تعداد جانباختگان با 8سال جنگ ‏تحمیلی هم مقایسه شده است.

29شهریور مدیرعامل ستاد دیه کشور بار دیگر به این موضوع اشاره ‏کرد و گفت: «تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی در 10‌سال گذشته بسیار بیشتر از شهدای انقلاب ‏اسلامی، شهدای ترور و شهدای جنگ تحمیلی است‎.‎‏ براساس آمار منتشر شده در طول 7‌سال و ‏‏11 ماه دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر بعثی‌ها 188‌هزار و 15 رزمنده در عرصه نبرد با ‏باطل به فیض شهادت رسیدند، حال این‌که تنها در دهه اخیر 210‌هزار و 600 ایرانی نه در میدان ‏جنگ، بلکه در مسیر جاده‌ها جان خود را از دست داده و ده‌ها برابر همین آمار هموطن ایرانی با ‏ایراد جراحت‌های سطحی و عمیق روانه بیمارستان‌ها شده‌اند‎.‎‏»‏علاوه‌براین مصدومان حوادث رانندگی هم یکی دیگر از مشکلات کنونی جامعه ایران است.

آمار ‏رسمی می‌گوید که سالانه حدود 250 هزارنفر در ایران براثر حوادث جاده‌ای مصدوم می‌شوند که ‏‏10‌درصد از این افراد، یعنی سالانه حدود 25هزار نفر به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شود. ‏درباره راهکار مقابله با چنین بحرانی، سال‌ها کارشناسان مختلف راه‌های متفاوتی را معرفی کردند که ‏به نظر می‌آید چندان به مرحله عملی نرسیدند. سه مورد اشتباهات انسانی، مشکلات جاده‌ای و ایراد در ‏خودروها، به‌عنوان عوامل تصادفات جاده‌ای در ایران معرفی می‌شوند که اگرچه مسئولان معمولا توجه و تأکید ‏بیشتری روی مورد اول دارند اما مردم عاملان مقصر اصلی را در بی‌کیفیت‌بودن جاده و خودروها جست‌وجو ‏می‌کنند. ‏

براساس آمار منتشر شده در طول هفت سال و 11 ماه دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر بعثی‌ها 188 هزار و پانزده رزمنده در عرصه نبرد با باطل به فیض شهادت رسیدند، حال اینکه تنها در دهه اخیر 210 هزار و ششصد ایرانی نه در میدان جنگ، بلکه در مسیر جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.


در 6ماه اول امسال، این روند دیده می‌شود و استان فارس با 765، تهران با 624 و خراسان با 611 نفر دارای بیشترین تلفات و ایلام با 70، کهگیلویه و بویراحمد با 103 و بوشهر با 123 نفر، استان های دارای کمترین تلفات در این بازه زمانی بودند


در شهریور امسال، تعداد کشته‌شده‌ها یک هزار و 746 بود که در مقایسه با تعداد جان‌باختگان شهریور پارسال، 2,1 درصد افزایش داشته است سالانه بیش از 500 هزار سال عمر به دلیل مرگ زودرس یا ناتوانی به‌دنبال سوانح رانندگی در کشور از دست می‌رود.


اگر امید به زندگی در کشور 75سال در نظر گرفته شود، به ازای هر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی، 40 سال عمر هر ایرانی از دست می‌رود. سالانه حدود 5/6 درصد درآمد ناخالص ملی کشور یعنی چیزی حدود 39میلیارد دلار صرف کل رخداد سوانح ترافیکی می‌شود. بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، سالانه بیش از 50درصد جانباختگان حوادث جاده‌ای 20 تا 50 سال دارند.

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها