کد خبر: 239811
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۸ ۱۷:۵۸:۰۰
| |

توجه به استعدادها چگونه ضمن توسعه اقتصادی از فرازمغزها می کاهد؟

توجه به نخبگان سازمانی و برنامه‌ریزی درست و صحیح برای آنان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای، جانشین‌پروری، کارراهه شغلی، کمک بـه آنها بـرای بهـره‌مندی از نقاط‌قوت و بهبود نقاط‌ ضعف، سـرمایه‌گـذاری بـرای رشـد و توسعه آنها، شکوفاسازی استعدادهای بالقوه و ... بسیار حائزاهمیت  است.

توجه به استعدادها چگونه ضمن توسعه اقتصادی از فرازمغزها می کاهد؟
کد خبر: 239811
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۸ ۱۷:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| درحالی که استعدادها و نیروی انسانی نخبه در شرکت ها و هلدینگ های بین المللی جزء دارائیهای نامشهود آنها محاسبه شده است ، ایران رتبه 116 در میان 122 کشور را برای جذب و نگهداری استعدادها کسب کرده است. امروزه سازمان‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که به‌منظور موفقیت در اقتصاد پیچیده جهانی و نیز ماندگاری در محیط رقابتی کسب‌و‌کار، به داشتن بهترین استعدادها نیاز دارند.

در واقع، استعدادهای سازمانی به‌ویژه جوانان نخبه و مستعد، منابعی بحرانی هستند که برای دستیابی به بهترین نتایج، نیازمند مدیریت هستند، سازمان‌های هزاره سوم، از «سرمایه انسانی» و «انسان دانایی‌محور» یاد می‌کنند.توسعه و رشد منابع انسانی در سازمان‌ها، به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید، راز ماندگاری و بقای سازمان‌ها تلقی شده است و مهم‌ترین معضل در عرصه کسب‌وکار، دیگر تنها موضوع فناوری نیست؛ بلکه بهره‌مندی و بهره‌وری بیشتر از نیروی انسانی هوشمند و سرمایه انسانی مستعد، راز و رمز اصلی رویارویی و برخورد با معضلات و آسیب‌های کسب‌وکار است.

توجه به نخبگان سازمانی و برنامه‌ریزی درست و صحیح برای آنان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای، جانشین‌پروری، کارراهه شغلی، کمک بـه آنها بـرای بهـره‌مندی از نقاط‌قوت و بهبود نقاط‌ ضعف، سـرمایه‌گـذاری بـرای رشـد و توسعه آنها، شکوفاسازی استعدادهای بالقوه و ... بسیار حائزاهمیت است. توجه به این مسائل، یکی از مهم‌ترین عوامل در تضمین موفقیت پایدار سازمانی و بالتبع آن توسعه اقتصاد کشور است. سازمان‌ها باید از جوانان مستعد و نخبه در جهت کارآفرینی به خصوص در صنایع دانش‌بنیان، استفاده بهینه کنند؛ زیرا زمینه پیشرفت کشور و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد.

همان‌طور که رهبر معظم (زیده عزه) تاکید فرمودند «تولید»، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و «اقتصاد دانش‌بنیان» پایه آن است. جوان تحصیل کرده مؤمن انقلابی بیش از هر کس دیگری می‌توانند در این مهم نقش ایفا نماید. همچنین ایشان در دیدار با نخبگان و استعدادهای عملی کشور در 25 مهرماه 97، فرمودند: «بهره‌گیری صحیح و مناسب از دانش و توانایی‌های نخبگان موجب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسیب‌پذیری‌ها خواهد شد».

از این‌رو، نخبگان جوان در سازمان‌ها باید شناسایی شوند تا با هدایت درست آنها و ارائه راهکارهای جدید، به تحول اقتصادی سازمان خود و کشور شتاب دهند. در واقع، ابزار علم و خلاقیت و ارائه طریق نخبگان جامعه، نقش مؤثری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان خواهد داشت و مدیران سازمان‌ها، اگر به فکر تحول و پیشرفت اقتصاد کشور می‌باشند باید به راهکارهای علمی نخبگان جوان سازمان خود توجه و آنها را اجرایی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها