کد خبر: 238342
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۰۷:۳۶:۰۰
| |

نماینده همدان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

از روند نوسازی مدارس رضایت نداریم/ امنیت دانش‌آموزان باید در مدارس تامین شود

نماینده همدان در شورای عالی استان‌ها گفت: ما فرهنگیان و مدیران مدارس از عملکرد سازمان نوسازی مدارس در کشور به ویژه در استان همدان و شهرستان رزن رضایت نداریم

از روند نوسازی مدارس رضایت نداریم/ امنیت دانش‌آموزان باید در مدارس تامین شود
کد خبر: 238342
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجمال حجتی عضو شورای عالی استان‌ها درباره وضعیت ایمنی مدارس در همدان و شهرستان رزن با توجه به حادثه اخیر مدرسه شهید رجبی و آسیب‌دیدگی یکی از دانش‌آموزان به سبب ریزش دیوار مدرسه، گفت: هر اقدام و عمل و برنامه‌ای در جهت بازسازی یا نوسازی مدارس مستلزم بودجه و منابع متناسبی است. در واقع اگر منابع مالی یک برنامه‌ تامین نشود، مسلما تحقق آن هدف بسیار سخت و غیرممکن و چه بسا محکوم به شکست و ناکامی خواهد بود.

بدون بودجه نمی‌توان کاری کرد

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس عملکرد ضعیفی در تامین ایمنی مدارس کشور داشته است، تصریح کرد: مسئولان سازمان البته اعتقاد دارند که بودجه لازم برای نوسازی و بازسازی مدارس تامین نشده و بر همین حساب نیز نتوانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند. اما فارغ از این توضیحات وضعیت نوسازی و بازسازی مدارس خیلی مناسب نبوده و تنها جایی که ما شاهد اقدامات و تحرکاتی بودیم، در مجموعه مدارس طرح «برکت» بوده است که آن هم به لحاظ تعداد محدود هستند.

حجتی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس همواره بابت کمبود بودجه گلایه دارد، به اعتمادآنلاین گفت: در چنین شرایطی مدارس ما شرایط استاندارد و مناسبی نخواهند داشت و این اصلا اتفاق خوبی نیست. چراکه نه بودجه‌ای وجود دارد و نه اقدامی صورت می‌گیرد. بنابراین صحبت کردن درباره این مساله بی‌نتیجه است. من در مدرسه‌ای مدیر هستم و باید بگویم که تا امروز سازمان نوسازی یک بار هم از شرایط ایمنی و ساختمانی و تاسیسات این مجموعه بازدیدی نداشته است.

مردم پای کار نمی‌آیند

این عضو شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه در برخی مدارس، مدیران خودشان برای حل مشکلات ایمنی و ساختمانی دست به کار می‌شوند، تصریح کرد: خود من بعد از اینکه توجهی از سوی سازمان نوسازی ندیدم، دست به کار شده و کف مدرسه را آسفالت کردم و پول آن را از سایر منابع مدرسه پرداخت کردم. البته درد ما فرهنگیان و مسئولان مدرسه به اینجا ختم نمی‌شود. مشکل ما اصلا این نیست. متاسفانه رسانه‌ها طوری برخورد کردند که امروز مردم پای کار نمی‌آیند.

وی افزود: وقتی یک مسئولی در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که مدیران مدارس حق اخذ هیچ وجهی را ندارند و از طرف دیگر سازمان نوسازی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و مدام می‌گوید بودجه ندارد و از طرف دیگر سرانه‌ای برای مدارس جهت بازسازی یا نوسازی تعلق نمی‌گیرد، تکلیف مدیران مدرسه چه خواهد بود؟ هیچ زیرساختی و راهکار درستی وجود ندارد و اگر هم تا امروز مدارس روی پای خود ایستادند به خاطر آن است که مدیران و معلمان مدرسه با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته‌اند. این درد آموزش و پرورش است.

حجتی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مدارس همدان فاقد ایمنی هستند، گفت: در این خصوص من می‌گویم که به آمار اخیر مراجعه کنید. تنها طی یک ماه گذشته ما شاهد چندین اتفاق تلخ در مدارس بودیم که این اتفاقات تنها نمونه‌ای هستند و فردا روزی ممکن است اتفاق ریزش آوار در مدرسه ابتدایی روستای سیراب در یک شهر یا کلان‌شهر یا روستای دیگر در کشور خدایی ناکرده تکرار شود.

وی افزود: آنچنان که من در اخبار دنبال کردم و همین طور در شورای عالی استان‌ها برخی دوستان و همکاران اشاره کردند، به نظر می‌رسد که وضعیت مدارس و ایمنی ساختمان‌ها شرایط بدی حاکم باشد ولی تقریبا می‌توان گفت که در هر استانی چنین مساله‌ای ممکن است رخ بدهد اگر نخواهیم مشکلات ایمنی و ساختمانی و زیرساختاری مدارس را حل کنیم. ای کاش هرچه سریعتر این مساله با ورود وزیر آموزش و پرورش برطرف شود.

تعداد زیادی از کلاس‌ها در مدارس همدان چندپایه‌ای است

این عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه وضعیت کلاس درس‌ها خیلی مساعد نیست و بخشی از کلاس‌ها چندپایه هستند، اظهار کرد: هنوز سیستم‌های اداری مدارس و رایانه‌ها و همین طور تجهیزات جانبی در مدارس فرسوده یا ازکار افتاده هستند. ما هیچ ساخت و ساز جدیدی در استان جز تعداد محدودی از مدارس طرح برکت را شاهد نبودیم.

این عضو شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه باید در مدارس امنیت جانی دانش‌آموزان حفظ شود، خاطرنشان کرد: چند روز پیش در یکی از مدارس یکی از سنگ‌های نمای ساختمان به دلیل فرسودگی به حیاط مدرسه سقوط کرد که خوشبختانه در آن لحظه دانش‌آموزی در آن منطقه از حیاط مدرسه نبود وگرنه امکان داشت یک حادثه تلخ در همان روزهای ابتدایی سال تحصیلی رخ بدهد.

200 تا 500 میلیون برای بازسازی و نوسازی هر مدرسه اعتبار لازم است

حجتی با بیان اینکه مسئولان ذی ربط باید هرچه سریعتر به موضوع نوسازی و بازسازی مدارس ورود کنند، افزود: این مساله به یک درد لاعلاج تبدیل شده است. من در هفته جاری در نهایت با رایزنی‌های انجام شده موفق شدم که از محل اعتبارات اداره راه و با همکاری مسئولان این اداره توانستیم کف مدرسه را آسفالت کنیم که قریب به 100 میلیون تومان این اقدام هزینه داشت.

وی افزود: البته این اقدام را من به سبب عضویت در شورای شهر و رابطه‌هایی که داشتم توانستم انجام بدهم ولی دیگر مدیران و مدارس حتی این دسترسی را هم ندارند و دیگر مدارس استانی هنوز با مشکلات خود درگیر هستند. اگر بخواهیم دیگر مدارس را بازسازی کنیم من فکر می‌کنم حدود 200 تا 300 و بعضا 500 میلیون تومان باید برای هر مدرسه‌ای هزینه کرد. دست کم برای دیوارکشی ساده در یک مدرسه 60 میلیون تومان اعتبار می‌خواهیم.

حجتی در پایان تاکید کرد: ما فرهنگیان و مدیران مدارس از عملکرد سازمان نوسازی مدارس در کشور به ویژه در استان همدان و شهرستان رزن رضایت نداریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها