کد خبر: 225032
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ۱۰:۲۸:۰۰
| |

رییس شورای عالی استان‌ها:

شوراها می‌توانند از بحران امنیتی جلوگیری کنند

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: در شرایط و تحریم‌های همه‌جانبه توجه بیش از پیش به نقش شوراها در کشور ضرورت دارد.

شوراها می‌توانند از بحران امنیتی جلوگیری کنند
کد خبر: 225032
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی الویری در هشتمین اجلاس عمومی اعضای شورایاری استان‌ها اظهار داشت: خاستگاه مردمی اعضای شوراهای اسلامی و آشنایی عمیق آنان با مشکلات مردم ازجمله مهمترین ویژگی‌های شورا در کشور است. اعضای شوراها که چه در روستا و چه در شهرها همگی نمایندگان بلاواسطه مردم هستند، می‌توانند بهترین سخنگوی مردم باشند. این روزها و با وجود مسائل و معضلات اقتصادی متعدد شوراها سنگ صبور مردم شدند. مردم به خوبی دریافتند که وجود نمایندگان جنس خود که کوچه و پس کوچه‌های شهر و روستا را می‌شناسند و صدای رسای آنها هستند، چه موهبتی است.

الویری افزود: اعضای شوراها به دسترنج مردم عمیقا آشنایی دارند و از جنس مردم هستند. در خانه‌های آنها شب و روز به روی مردم باز است و اسیر تشریفات اداری نیستند. اما آنها انتظار دارند که مسئولان، اعضای شوراها را به عنوان بهترین انعکاس‌‌دهنده خواسته‌ها و نظرات مردم تلقی کنند. در این نگاه شوراها و اعضای آن مهمترین عنصر وحدت و انسجام ملی هستند.

وی گفت: در شرایط حاضر و تحریم‌های همه‌جانبه توجه بیش از پیش به نقش شوراها در کشور ضرورت دارد. بخشی از اوضاع و احوال خطیر کنونی در کشور ناشی از غفلت از نقش مردی شوراها در کشور است. همواره شوراها به عنوان ضربه‌گیر و انعکاس دهنده مطالبات مردم عمل کرده‌اند. شوراها نهادی هستند که از تبدیل شدن مطالبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم به بحران امنیتی جلوگیری می‌کنند و هم‌اکنون با تبدیل بسیاری از مطالبات عادی مردم به مساله و بحران باید این نهیب را در ذهن مسئولان ایجاد کند که به نقش و جایگاه شوراها در کشور بازگردند و از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کنند. در این مسیر پرداختن به شان و نقش شوراها در کشور جدی‌ترین راه مقابله با بسیاری از معضلات است.

الویری عنوان کرد: 14 مرداد ماهی که گذشت مصادف بود با یک رویداد مهم و تاریخی در 112 سال پیش که پس از تحمل درد و رنج‌های فراوان انقلابیون و مجاهدت‌های مردمی مظفرالدین شاه قاجار مجبور به پذیرش نقش مردم در اداره حکومت می‌شود. وی فرمان مشروطیت را صار کرد و متعاقب آن حق حاکمیت مردم در سرنوشت خویش تا حدودی محقق شد. پس از آن مجلس و پارلمانی که نماد تعیین این حق است شکل می‌گیرد و سپس این حق حاکمیت مردمی بر سایر حوزه‌ها ازجمله برقراری عدالتخواهان و انجمن‌های محلی و شوراها تسری پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: مشروطیت جدای از یک واقعه تاریخی یک جنبش فکری است که نحله‌های آن در همه حوزه‌ها رخ نمایانده و اینکه هم اکنون شورای عالی استان‌ها در این مکان تاریخی حضور دارند و با افتخار و اشتیاق در مجلس گردهم آمده‌ایم که نمایندگان واقعی مردم در آن عضویت دارند، نیز از مهمترین دستاوردهای مشروطه است.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است تحقق عینی مشروطه، لوازم دیگری نیز می‌طلبد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: واگذاری اختیارات اساسی‌تر به شوراها، نقش‌آفرینی عملی‌تر در اداره روستاها و شهرها، رساندن شوراها به جایگاه پیش بینی شده در قانون اساسی ازجمله تحقق تصمیم‌گیری و مقررات‌گذاری شوراها بر حوزه امور محلی و عینیت بخشیدن به نظارت شوراها بر مسئولان دولتی آنگونه که در اصل 103 قانون اساسی آمده است.

الویری در انتها خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مردم دلیر و مقاوم کشور عزیز ما با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. درخواست ما نمایندگان مردم از مسئولان توجه هر چه بیشتر به این مسائل و اطلاع رسانی دقیق و نیز اقدام قاطع در رفع این مشکلات است. در این مسیر با ایجاد وفاق آشتی از طریق رفع حصر و آزادی افراد بیگناه، برخورد قاطع با عاملان این اوضاع و در کنار آن توجه به اجرای اصول مدیریتی و پیشگیری از بروز این معضلات مهم و قابل توجه است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها