کد خبر: 221193
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۱۵:۵۹:۰۰
| |

‌سنجاب‌‌هایی‌ که باغستان‌های قزوین را تهدید می‌کند

باغستان‌های سنتی قزوین کمربند سبز این شهر امروز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

‌سنجاب‌‌هایی‌ که باغستان‌های قزوین را تهدید می‌کند
کد خبر: 221193
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۱۵:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| باغستان‌های قزوین اثر طبیعی منحصر به فردی که همچون کمربند سبز زیبایی قزوین را در برگرفته امروز با مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

کم‌آبی، ورود فاضلاب به برخی نقاط باغستان و تهدید سنجاب‌ها را می‌توان از جمله مشکلات جدی باغستان‌های سنتی قزوین برشمرد که باید راهکارهای عملیاتی در این زمینه اتخاذ شود.

جلسه شورای باغستان‌های سنتی قزوین با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در این جلسه اظهار داشت: خوشبختانه امسال در فصل بهار میزان بارندگی مطلوب بود این مهم در حالی است که باید از ظرفیت رودخانه‌ها برای تامین آب باغات استفاده کرد.

وی بیان کرد: در تامین آب باغستان اولویت رودخانه دلیچای و بند انحرافی آن بوده که در راستای تامین آب در این بخش اقدامات جدی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: 450 میلیون تومان اعتبار برای تامین آب باغستان پیش‌بینی شد که تاکنون 95 میلیون تومان تخصیص یافته و مراحل مطالعه و نقشه‌برداری در حال انجام است.

پویا خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از پساب محمودآباد اعتبار تخصیص یافته این امر در حالی است که 2.7 میلیون مترمکعب آب از محل این پساب تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: باغستان‌های سنتی قزوین 2400 هکتار بوده که از 5 رودخانه شمالی قزوین تامین آب می‌شوند.

باغات سنتی منبع خوب غذایی برای سنجاب‌ها

حسن پسندیده مدیرکل محیط زیست استان قزوین در این جلسه با اشاره به مشکل و تهدید سنجاب‌ها برای باغستان‌های سنتی قزوین گفت: باغات سنتی منبع خوب غذایی برای سنجاب‌ها به شمار می‌روند که در همین راستا شاهد افزایش زاد و ولد این گونه در باغستان‌ها هستیم.

وی بیان کرد: آزادسازی برخی پرندگان یکی از راهکارهای مقابله با جمعیت زیاد سنجاب‌ها بوده که باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: زنده‌گیری سنجاب‌ها اقدام بسیار دشواری بوده که در همین راستا از ظرفیت ادارات محیط زیست‌ سایر استان‌ها استفاده می‌شود.

مقابله با دامداران نیازمند دخالت قضایی است

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این جلسه گفت: استقرار دامداران در باغستان‌ها یکی از آسیب‌های جدی برای این باغات به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: مقابله با دامداران دخالت مقامات قضایی را می‌طلبد تا شاهد بروز مشکل در این مناطق نباشیم.

امید است با تعامل دستگاه‌های اجرایی مربوط و همکاری باغداران شاهد نابودی بیش از پیش باغستان‌های سنتی قزوین که جزو آثار طبیعی برتر در کشور محسوب شده، نباشیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها