کد خبر: 192886
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۴:۲۷:۰۰
| |

اعلام نظر دفتر مراجع در خصوص میزان زکات فطره

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. براساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، یا معادل ریالی آن است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند.

اعلام نظر دفتر مراجع در خصوص میزان زکات فطره
کد خبر: 192886
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۴:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| موعد پرداخت زکات فطره از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عید است و برای کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند،‌ بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا کنند. بر اساس اعلام نظر مراجع تقلید میزان زکات فطرع به شرح زیر است:

آیت‌الله صانعی


بر اساس پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می باشد که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً7000 تومان و قیمت سه کیلوگرم برنج 30000 تومان می باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می شود.

و میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد.


مبلغ آن (قیمت گندم) در سال 1397 بابت کفاره غیر عمد تقریباً 2000 تومان - کفاره عمد (معادل 60 روز)120000 تومان می باشد.

آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 8000 تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود 900 گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 2000 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 120000 تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال برای هر تن بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ 80 هزار ریال و سایر شهرها مبلغ 70 هزار ریال و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 200 هزار ریال اعلام شده است.


در ادامه این مطلب آمده است: توجه داشته باشید طبق نظر معظم له در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله. در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلوگرم گندم یا سه کیلوگرم برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری نمود کافی است همان مبلغ را بپردازند.


پیش از این نیز مبلغ کفاره عذر روزه ماه مبارک رمضان برای هر روز 25 هزار ریال و کفاره عمد برای هر روز، یک میلیون و 500 هزار ریال اعلام شده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها