کد خبر: 162785
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۱۸:۵۷:۰۰
| |

محمد درویش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مصوبه برج-باغ یکی از بدترین مصوبات شورا در سال‌های گذشته بود/ مردم تهران کسانی که این مصوبه را تصویب کردند نمی‌بخشند

شورای شهر تهران امروز مصوبه برج-باغ را لغو کرد. به اعتقاد محمد درویش این یکی از بهترین تصمیم‌های شورای شهر تهران بوده است او اعتقاد دارد که مصوبه باغ- برج یکی از عوامل اصلی نابودی باغات تهران طی سال‌های گذشته بوده است.

مصوبه برج-باغ یکی از بدترین مصوبات شورا در سال‌های گذشته بود/ مردم تهران کسانی که این مصوبه را تصویب کردند نمی‌بخشند
کد خبر: 162785
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۱۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مصوبه برج‌- باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران است که در سال82 به تصویب رسید و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت. طبق این مصوبه، متولیان ساخت‌وساز می‌توانستند صرفاً در 30 درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و باید 70 درصد باقی‌مانده باغ را حفظ می‌کردند. این مصوبه در نگاه اول مناسب به نظر می‌رسید چون هم تضمین کننده منافع صاحبان باغ‌ها تلقی می‌شد و هم باغ‌های تهران را حفظ می‌کرد اما در عمل چنین نشد چون اولاً شهرداران مناطق در شوراهای معماری، بعضاً به مالکان تا 50 درصد اجازه سطح اشغال در طبقات را می‌دادند و ثانیاً به بهانه تأمین پارکینگ، رمپ، استخر و سایر مشاعات، تا70 درصد زمین تحت ساخت قرار می‌گرفت. در طی سال‌های گذشته خیلی از اعضای شورای شهر و فعالان محیط زیست برای لغو این مصوبه تلاش کردند اما همواره شکست خوردند تا اینکه شورای شهر پنجم در همین چند روزه باقی‌مانده تا پایان سال، تکلیف این ماجرا را با لغو مصوبه برج-‌باغ روشن کرد.

محمد درویش فعال محیط زیست این اقدام را قدمی بسیار مثبت می‌داند و به اعتمادآنلاین می‌گوید: «این مصوبه یکی از تصمیمات ننگین شورای شهر تهران در ادوار گذشته بوده است. تصمیمی که نزدیک به 4500 هکتار از باغ‌های تهران را نابود کرد.»

او ادامه می‌دهد: «ما شاهدیم که بیشتر از 70 درصد پوشش گیاهی تهران طی 60 سال گذشته از بین رفته است و با تصویب این مصوبه برای از بین رفتن باقی‌مانده آنها هم راه حل مناسبی در نظر گرفته شد. از سال 82 تا کنون که این مصوبه اجرا می‌شد فضای سبز تهران لطمه‌های جبران‌ناپذیری دیده است.»

درویش می‌گوید: «بعید می‌دانم مردم تهران اگر بدانند که چه بلایی با اجرای این مصوبه بر سر شهر آمده، کسانی را که این مصوبه را تصویب کردند ببخشند.»

این فعال محیط‌ زیست بر لزوم حفاظت از باغ‌های باقی مانده تهران تأکید می‌کند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که شورای شهر تهران باید انجام دهد حفاظت از همین اندک باغ‌های باقی‌مانده است. امیدوارم قدمی که شورای شهر برداشته آغاز تلاش برای حراست از فضای سبز تهران باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها