کد خبر: 162413
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مشکلات حوضه آبی زاینده‌رود از زمان دخالت دولت شروع شد/ بانک‌ها نمی‌فهمند خشکسالی است و سودشان را از کشاورزان می‌گیرند

عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان می‌گوید: تمام مشکلات ما از وقتی به وجود آمد که دولت مدیریت آب را به عهده گرفت. طی تمام سال‌های قبل از دخالت دولت، حقابه تمام مناطقی که از زاینده‌رود بهره می‌برند به‌درستی توزیع می‌شد، اگر خشکسالی هم اتفاق می‌افتاد و به جایی آب نمی‌رسید مردم دقیقاً می‌دانستند که به خاطر خشکسالی است اما الآن بی‌عدالتی‌ها و برنامه‌های اشتباه دولت با خشکسالی دست‌به‌دست هم داده تا کشاورزان به خاک سیاه بنشینند.

مشکلات حوضه آبی زاینده‌رود از زمان دخالت دولت شروع شد/ بانک‌ها نمی‌فهمند خشکسالی است و سودشان را از کشاورزان می‌گیرند
کد خبر: 162413
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تجمع اعتراضی کشاورزان شرق استان اصفهان، در حالی دیروز به خشونت کشیده شد که آنها بیشتر از 20 روز است که از راه‌های مختلف نسبت به تخصیص داده نشدن حقابه منطقه‌شان اعتراض می‌کنند. عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان درباره این موضوع به اعتمادآنلاین می‌گوید: «چهارده سال است که کشاورزان اصفهانی درگیر موضوع مدیریت آب در منطقه هستند. آن‌ها باید بیکار باشند و از زن و بچه‌شان خجالت بکشند تا آب به یزد منتقل شود. حتی مردم اصفهان با کمبود آب شرب هم مواجه شده‌اند. تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد؟»

حسین محمدرضایی ادامه می‌دهد: «ما از ابتدا گفتیم که مشکلی با انتقال آب به یزد نداریم به شرط اینکه پروژه تونل کوهرنگ سه عملیاتی شود و حقابه کشاورزان از مسیری دیگر به آنها اختصاص پیدا کند اما مسئولان هر روز یک جواب سر بالا به ما می‌دهند. آبمان را به شهرهای دیگر می‌فرستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.»

او می‌گوید: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. الآن به کشاورزان اصفهانی می‌گویند اگر بارندگی خوب بود سال آینده حقابه به شما تعلق می‌گیرد. این یعنی کشاورز باید تا سال 98 برای برداشت محصولش صبر کند. مسئولان نمی‌گویند که کشاورزان در این یک سال و خورده‌ای باید چه کار کنند و چطور از خجالت خانواده‌شان در بیایند. وقتی آنها دست به اجرای برنامه‌ای می‌زنند باید فکر ابعاد دیگر آن را هم بکنند. نمی‌شود که دائم به کشاورزان گفت صبر کنید، تحمل کنید. صبر و تحمل که برای خانواده آنها آب و نان نمی‌شود.»

او می‌گوید: «زاینده رود دیگر مانند گذشته پر آب نیست که بخواهیم از آن به همه بذل و بخشش کنیم. باید به فکر نیاز داخل استان هم باشیم. چند سال پیش کمیته مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود درست شد و یک طرح 9 ماده‌ای هم تدوین کردند اما به مواد این طرح عمل نکردند. ما خودخواه نیستیم اما می‌گوییم اگر از حقابه کشاورز اصفهانی را به یزد می‌برید یک فکری هم به حال خودشان کنید، نه اینکه یک طرف را درست کنید اما طرف دیگر را به کلی از بین ببرید.»

محمدرضایی دادن مدیریت آب منطقه را به دولت اشتباه محض می‌داند و می‌گوید: «تمام مشکلات ما از وقتی به وجود آمد که دولت مدیریت آب را به عهده گرفت. طی تمام سال‌های قبل از دخالت دولت، حقابه تمام مناطقی که از زاینده‌رود بهره می‌برند به درستی توزیع می‌شد، اگر خشک‌سالی هم اتفاق می‌افتاد و به جایی آب نمی‌رسید مردم دقیقاً می‌دانستند که به خاطر خشک‌سالی است اما الآن بی‌عدالتی‌ها و برنامه‌های اشتباه دولت با خشک‌سالی دست به دست هم داده تا کشاورزان به خاک سیاه بنشینند.»

او درباره وضعیت کشاورزان می‌گوید: «آن‌ها حق دارند عصبانی باشند. به عالم و آدم بدهکار هستند. بانک‌ها که خشکسالی نمی‌فهمند آنها سود وام‌هایشان را می‌گیرند اما کشاورز باید درک کند که خشکسالی است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها