کد خبر: 161229
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ۱۰:۲۶:۰۰
| |

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

واریز حق درمان کارگران به خزانه دولت برای شفافیت بیشتر است/ اجازه نمی‌دهیم این پول به جایی غیر از تأمین اجتماعی تعلق گیرد

با وجود تمام انتقادهایی که به تصمیم مجلس برای واریز شدن حق بیمه اعضای تأمین اجتماعی به خزانه دولت می‌شود، بشیر خالقی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید می‌کند که این کار فقط برای گسترش شفافیت است و هیچ نگرانی در مورد حق درمان کارگران وجود ندارد.

واریز حق درمان کارگران به خزانه دولت برای شفافیت بیشتر است/ اجازه نمی‌دهیم این پول به جایی غیر از تأمین اجتماعی تعلق گیرد
کد خبر: 161229
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ۱۰:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین | فاطمه رجبی- مجلس قانونی تصویب کرده که بر اساس آن حق درمان اعضای تأمین اجتماعی ابتدا به خزانه دولت واریز شده و از آنجا به حساب تأمین اجتماعی منتقل شود. این تصمیم که به اعتقاد نماینده‌های کارگری و برخی از اعضای هیئت‌امنای سازمان تأمین اجتماعی، موجب به خطر افتادن استقلال این سازمان می‌شود، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است و حتی موجب برگزاری تجمعاتی هم شده است. برخی از نماینده‌های کارگران معتقدند که در صورت واریز شدن حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی به خزانه دولت احتمال هزینه کردن بخشی از آن برای دغدغه‌های دولت در حوزه سلامت وجود دارد. آن‌ها می‌گویند کسری بودجه دولت مخصوصاً در زمینه اداره طرح تحول سلامت، منجر به اتخاذ چنین تصمیمی شده است. با وجود تمام این حرف‌ها بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شفافیت را مهم‌ترین دلیل رأی دادن به این طرح می‌داند.

اصلاً چرا باید حق درمان اعضای تأمین اجتماعی به خزانه کشور واریز شود؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور ما عدم شفافیت است. این کار برای بالا بردن شفافیت فعالیت‌های تأمین اجتماعی انجام شده است.

آیا راه دیگری برای شفافیت وجود ندارد؟

خب فعلاً این راه به نظر نماینده‌های مجلس رسیده است.

این کار استقلال تأمین اجتماعی را به عنوان یک سازمان خصوصی به خطر نمی‌اندازد؟

نه، نحوه هزینه کردن بودجه تأمین اجتماعی را ما تعیین نمی‌کنیم. خود تأمین اجتماعی قوانین مخصوص به خودش را دارد و در مورد نحوه هزینه‌کرد طبق همین قوانین اقدام می‌شود اما من نماینده باید بدانم که چه مقدار پول در نهادها و سازمان‌های مختلف جا به جا می‌شود.

چرا برای فهمیدن این موضوع حتماً پول باید وارد خزانه شود؟

خزانه امانت‌دار است. مثل بانک‌ها که امانت‌دار پول مردم هستند و حتی جواهرات و اموال مردم را هم نگهداری می‌کنند اما در آن دخل و تصرفی نمی‌کنند. خزانه هم امانت‎‌دار پول تامین اجتماعی خواهد بود.

اما مردم مجبور نیستند پولشان را در یک بانک خاص بگذارند یا اساساً تحویل بانک بدهند اما پول کارگران بدون نظرخواهی از خودشان در خزانه نگهداشته می‌شود.

بله اما این کار در نهایت به نفع خودشان است و منجر به بیشتر شدن شفافیت می‌شود. بالاخره باید مشخص باشد چقدر پول به کجا می‌رود. ورود و خروج پول باید مشخص باشد. برداشت از پول کارگران باید ضابطه داشته باشد. ما به عنوان نماینده باید بتوانیم نظارت کنیم.

برخی از اعضای هیئت‌امنای تأمین اجتماعی می‌گویند، در طول سال‌های گذشته دولت هیچ وقت سهم سه درصدی خودش را برای درمان کارگران پرداخت نکرده پس الآن چطور می‌تواند امانت‌دار خوبی برای پول درمان آنها باشد؟

این موضوع هیچ ارتباطی با دولت ندارد. اصلاً دادن یا ندادن این پول بسته به تصمیم دولت نیست. قانون می‌گوید که این پول باید تمام و کمال به حساب دولت واریز شود.

همین قانون در قالب قانون بودجه، برای نهادهای مختلف بودجه تعریف می‌کند اما هیچ‌وقت بودجه کامل به آنها تعلق نمی‌گیرد و بعضاً در جایی دیگر هزینه می‌شود.

نه اینطور نیست که جایی دیگر هزینه شود. نماینده‌ها در تصویب قانون بودجه اول درآمدهای را به دست می‌آورند و بعد بر اساس میزان درآمدها، بودجه دستگاه‌های مختلف را تعیین می‌کنند اما همیشه این درآمدها محقق نمی‌شود و به همین دلیل هم بودجه به طور کامل اختصاص پیدا نمی‌کند اما در مورد حق درمان اعضای تأمین اجتماعی بحث درآمد وجود ندارد و هرچه به آن حساب واریز شود مستقیماً در اختیار تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

این گمان وجود دارد که دولت با کمک این دست پول‌ها می‌خواهد به طرح تحول سلامت، اعتبار تزریق کند و بعد به مرور و در مدت یک سال حساب را پر کند.

نه این حرف‌ها اصلاً صحیح نیست. اینها بیشتر جوسازی و ناشی از نفهمیدن اصل موضوع است. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که هیچ شخص و نهادی به پول تأمین اجتماعی دست‌درازی کند. در این زمینه‌ها کمیسیون بهداشت و درمان تصمیم‌گیرنده است و هیچ وقت اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها