کد خبر: 161150
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ۱۳:۰۷:۰۰
| |

در دویست و نهمین نشست انجمن روابط عمومی ایران مطرح شد:

ضعف روابط عمومی در نداشتن واحد آرشیو است

دویست و نهمین نشست انجمن روابط عمومی ایران؛ به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در حالی برگزار شد که در این مراسم به بررسی دلایل مختلف ضعف در روابط عمومی ایران و فعالیت‌های تازه وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد.

ضعف روابط عمومی در نداشتن واحد آرشیو است
کد خبر: 161150
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ۱۳:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| در این نشست رئیس انجمن روابط عمومی ایران، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگر ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش پیرامون موضوع «نقش منابع آرشیو در ارتقای سازمان و روابط عمومی ها با نگرش بر آموزش و پرورش» سخنرانی کردند.

مرتضی نظری، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در آخرین نشست سال 96 انجمن روابط عمومی ایران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیاز به دو جراحی درونی و بیرونی عمده دارد گفت: «در 30 سال گذشته انحراف بزرگی در نظام تربیتی کشور داشته ایم که باید سریعتر اصلاح شود. آموزش ما از پرورش جلو زده است. در صورتی که باید برای تقویت هر دو بعد تلاش کنیم. فعلا دچار رشد نامتوازن هستیم و نیاز به یک جراحی درونی داریم.»

او با اشاره به اینکه باید فرمان تعلیم و تربیت را به اهلش سپرد ادامه داد: «باید فرمان تعلیم و تربیت را از دست دلالان تست و کنکور دربیاوریم و در اختیار صاحب نظران علوم تربیتی که دلسوز آموزش و پرورش هستند قرار دهیم. باید از تجربه های بین المللی به بهترین شکل استفاده کنیم.»

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر بخش دیگر این جراحی های درونی توضیح داد: «بخش دیگر جراحی درونی خانواده ها هستند. بعضی وقت ها خود خانواده ها شکایت می کنند که چرا معلم ها با بچه هایشان تست کار نمی کنند! در حال حاضر ما معتقد هستیم که یک دانش آموز قبل از هر چیز باید مهارت های زندگی را بهتر یاد بگیرد. طرز صحبت کردن با بزرگترها، تقویت احساسات، قدرت تعامل با محیط و صدها مهارت های آموزشی دیگری که برایش در زندگی از هزاران تست زنی بهتر و مهمتر است. حتی وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده است که با وجود پرهزینه بودن این جراحی ها پای آن ایستاده ایم تا به شکل معقول آنها را پیش ببریم و از صاحبنظران رهنمود بگیریم.»

به گفته نظری بال دوم جراحی، رسانه ها هستند که در دو ماه اخیر با نقدها و حمایت هایشان به خوبی پیش می روند: «ما وزارت خانه بزرگی داریم که با اعداد بزرگ سر و کار دارد. اول مهر هر سال یک میلیون 400 هزار دانش آموز غربالگری می شود. 960 هزار فرهنگی داریم. 700 هزار بازنشسته و 100 هزار و 100 عنوان کتاب درسی در این وزارت خانه منتشر می شود که مجموعا به 140 میلیون جلد کتاب درسی می رسد. وزارت آموزش و پرورش اعتراف می کند که نسبت به تغییرها مقاومت می کند؛ اما در تلاش هستیم که از این مقاومت ها عقب نشینی کنیم. امروز دغدغه آموزش و پرورش کاهش فاصله بین وزارت خانه با جامعه است. باید دانش آموز وقتی بعد از 12 سال از آموزش و پرورش خارج می شود مهارتی یاد گرفته باشد؛ اما می بینید که بلاتکلیف هستند. ما باید نسبت به مطالبات اجتماعی پاسخگو باشیم. رسانه ها را به عنوان تهدید نبنیم و مانند یک فرصت از آنها استفاده کنیم.»

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در حال حاضر شخصیت آموزش و پرورش در کشور مانند یک پیرمرد 70 ساله است گفت: «آموزش و پرورش مانند یک پیرمرد 70 ساله ایست که می خواهد بچه های کوچک را مدیریت کند. کار ساده ای نیست. برای همین در تلاش هستیم تا در کنار استفاده از تجربه بزرگان این عرصه؛ جوان گرایی را در این وزارت خانه ارتقا دهیم و همچنین راه بازتری را برای ورود بانوان در این مجموعه ایجاد کنیم.»

نظری در پایان صحبت هایش گفت: «تلاش می کنیم نگاه های امنیتی را از این محیط فرهنگی برداریم. درصدد هستیم هرآنچه در فضای مجازی مطرح می شود را در کمتر از 48 ساعت پاسخ بدهیم. سعی مان بر این است تا صدای معلم، دانش آموز و خانواده ها باشیم. باید درهای آموزش و پرورش بر روی تغییر و صدای نسل جدید باز شود. من تضمین می دهم که برای باز کردن فضای آموزش و پرورش مبتنی بر ارزش های بومی ایرانی-اسلامی فضای تحمل و مدارا را پیش بگیریم.»

میرزا بابا مطهری نژاد، رئیس انجمن روابط عمومی ایران در این نشست به بررسی یکی از مهمترین ویژگی های روابط عمومی یعنی پاسخگویی پرداخت و گفت: «باید در روابط عمومی پاسخگویی و شفافیت به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. چهار چالش مقابل دولت قرار دارد؛ فناوری، اقتصاد، جمعیت و حکومت داری. حکومت داری هم شش ویژگی دارد اولین ویژگی پاسخگویی است سپس شفافیت و واقعگرایی و در اینجا می توانید اهمیت پاسخگویی را ببینید.»

او ادامه داد: «در دنیایی که فضای مجازی و شهروند خبرنگاری حرف اول و آخر را می زند و هیچ چیزی از دید مردم و جامعه پنهان نیست روابط عمومی باید در برابر این حاکمیت پاسخگو باشد.»

پدر روابط عمومی ایران با تاکید بر اهمیت اخبار کنشی و واکنشی گفت: «باید بین اخبار کنشی و واکنشی تعادل وجود داشته باشد. برخی از روابط عمومی ها اخبارشان تنها اطلاع رسانی است. پاسخی به مردم نمی دهند. برخی هم پاسخ های تندی می دهند که این هم خوب نیست. اخبار اطلاع رسانی باید باشد؛ اما کافی نیست و تاثیری در هدایت افکار عمومی ندارد. این اخبار کنشی و واکنشی است که بر روی افکار عمومی تاثیرات خود را می گذارد. اگرمی خواهید افکار عمومی را با خودتان همراه کنید باید به اخبار کنشی و واکنشی توجه داشته باشید. من امیدوار هستم که این روند در روابط عمومی آموزش و پرورش بتواند اتفاق بیافتد.»

مطهری نژاد با اشاره به یکی از مهمترین ضعف های روابط عمومی کشور افزود: «یکی از ضعف های بزرگ در روابط عمومی کشور نداشتن منابع آرشیویی است. روابط عمومی ها در جمع آوری و استفاده به موقع از آرشیو دچار ضعف شدید هستند. بسیاری از خبرها پیشینه ندارند. خبری که پیشینه نداشته باشند ارزش خبری بالایی هم ندارد. برای داشتن پیشینه نیاز به آرشیو قویی است. روابط عمومی باید واحد آرشیو داشته باشد. امروز آرشیو درست کردن با توجه به ابزارهایی که وجود دارد آنقدر سخت نیست. می توان به طور جدی تر به این بخش پرداخت.»

رئیس انجمن روابط عمومی ایران در پایان سخرانی اش پیشنهادی به روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش داد و گفت: «پیشنهاد می کنم که وزارت آموزش و پرورش شبکه ای به نام «شار و مشار» به معنی مشورت دهنده و مشورت گیرنده راه اندازی کند تا معلم ها بتوانند در آن هم مشورت بگیرند و هم پیشنهادهایی که دارند را از این طریق ارائه دهند. در این شرایط است که ارتباط قویی در درون سازمان ایجاد خواهدشد.»

در پایان این نشست نیز سیما ویسی نژاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد در پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش به بررسی نقش منابع آرشیو در ارتقای سازمان ها و ورابط عمومی ها با نگرش بر آموزش و پرورش پرداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها