کد خبر: 597511
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۰۹:۴۶:۴۲
| |

گزارش اعتماد از بازار کساد فروشندگان لوازم خانگی:

90 درصد مردم لوازم خانگی قبلی را تعمیر می‌کنند و دیگر نو نمی‌خرند

روزنامه اعتماد به نقل از رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نوشت که 90 درصد مردم لوازم خانگی قبلی را تعمیر می‌کنند و دیگر نو نمی‌خرند.

90 درصد مردم لوازم خانگی قبلی را تعمیر می‌کنند و دیگر نو نمی‌خرند
کد خبر: 597511
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ۰۹:۴۶:۴۲

فروش لوازم خانگی برای فعالان این بازار به‌شدت پایین آمده است.

به گزارش اعتماد، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره می‌گوید: فروشندگان از نظر درآمد دچار مشکل شده‌اند و مردم هم به دلیل توان پایین برای خرید این کالاها اغلب به صورت اقساطی و از فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کنند و با توجه به اینکه تولید لوازم خانگی ایرانی وابستگی ارزی دارد با محدودیت‌های به وجود آمده در پرداخت ارز نیمایی برخی تولیدکنندگان قیمت کالاهای خود را بدون اخذ مجوز از سازمان حمایت بالا برده‌اند.

این روزها مردم فقط از  فروشندگان قیمت می‌گیرند

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت به وجود آمده در بازار لوزام خانگی به «اعتماد» گفت: امروز مردم قدرت خرید کافی ندارند و از مغازه‌داران سطح شهر هم کمتر خرید می‌کنند و به جای آن از فروشگاه‌های بزرگی که به صورت اقساط 24 ماهه لوازم خانگی می‌فروشند، خرید می‌کنند. برای کسبه‌ای که در سطح عرضه هستند یا خرده‌فروشان این صنف خرید نمی‌کنند و این صنف هم مانند گذشته فروش ندارد و اغلب افرادی که به ما مراجعه می‌کنند تنها به گرفتن قیمت بسنده می‌کنند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با اشاره به تقاضای افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی چند شرکت خاطرنشان کرد: امسال لوازم خانگی بین 5 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته اما تنها شرکت‌های کولرسازی به دلیل افزایش قیمت ورق فولادی تا 65 درصد رشد قیمت داشتند. در برخی از کانال‌های فضای مجازی به اشتباه اعلام شده بود همه برندهای لوازم خانگی تا 65 درصد گران شده‌اند که البته  ما  این موضوع  را  تکذیب کردیم.

افزایش قیمت‌ها بدون مجوز انجام شده است

پازوکی تصریح کرد: البته اغلب این شرکت‌ها که بین 20 تا 30 شرکت می‌شوند افزایش قیمت‌هایی هم که اعمال کردند بدون مجوز سازمان حمایت بوده و هنوز بررسی‌ها در این زمینه از سوی این سازمان صورت نگرفته است. پازوکی تصریح کرد: چرا وقتی تولیدکننده درخواست افزایش قیمت دارد و آنالیز قیمت را به سازمان حمایت ارایه کرده سریع بررسی نمی‌شود؟ زمانی که تولیدکننده امروز مواد اولیه خود را به قیمت روز خریداری می‌کند یا باید این قیمت را بر کالاهای خود محاسبه کند یا نباید این کار را بکند و اگر محاسبه کرد و افزایش قیمتی داشت سازمان حمایت باید ورود کند چرا که این سازمان تنها سازمانی است که می‌تواند برای این تغییرات قیمتی به شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی  مجوز  بدهد.

چرا پروسه بررسی قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت باید 6 ماه طول بکشد؟

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: سازمان حمایت با تشکیل یک کارگروه به راحتی می‌تواند این افزایش قیمت‌ها را بررسی و کشف قیمت کند، این در حالی است که این پروسه معمولا 5 تا 6 ماه طول می‌کشد و تولیدکننده هم زمانی که اینقدر برای بررسی قیمت‌های جدیدش زمان ببرد با نرخ‌های جدید خود کالاها را می‌فروشد و لیست قیمتی هم نمی‌دهد و در سامانه 124 هم بارگذاری نمی‌کند و مردم هم متوجه نمی‌شوند که این کالاها را چقدر گران خریده‌اند. او گفت: امروز دیگر مانند گذشته نیست که برخی از مردم تعدادی از لوازم خانگی را تهیه نمی‌کردند امروز همه خانه‌ها لباسشویی و یخچال دارند اما یک محصولی مانند اجاق گاز که لازمه یک خانه است و از ورق آهن و استیل تشکیل شده چرا باید با مشکل تامین مواد اولیه روبرو باشد؟ اگر ما ادعای این را داریم که هشتمین کشور در تولید فولاد هستیم چرا اول نباید مواد اولیه را به کارخانجات داخلی خود بدهیم؟ رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی به وضعیت قیمت مواد اولیه در بازار و نرخ دلار وابسته است،افزود: در حال حاضر دیگر مانند گذشته به تولیدکنندگان ارز نیمایی نمی‌دهند و ورق و مواد شیمیایی، پتروشیمی و فوم هم گران شده است و تولیدکنندگان هم بر اساس این تغییرات قیمتی درخواست افزایش قیمت  محصولات  خود  را می‌دهند.

90  درصد مردم  لوازم خانگی قبلی را تعمیر می‌کنند و دیگر نو نمی‌خرند

پازوکی در مورد خریدهای بازار شب عید نیز گفت: هم‌اکنون 90 درصد مردم به تعمیر لوازم خانگی قبلی خود روآورده‌اند و افرادی هم که برای جهیزیه خرید می‌کنند اغلب به صورت اقساط این کالاها را انتخاب می‌کنند و اگر توان مالی بهتری داشته باشند به بازار لوازم خانگی هم مراجعه می‌کنند و برخی از کالاها را به صورت نقدی برمی‌دارند. این فعال حوزه لوازم خانگی در مورد عرضه تولیدات داخلی با رانت دولتی نیز تصریح کرد: این موضوع اصلا درست نیست. رانت دولتی در عرضه محصولات داخلی وجود ندارد، آنچه وجود دارد این است که تولیدکننده به دنبال مشتری است و کارفرمایی که امروز 5 یا 10 هزار کارمند دارد رانت دولتی ندارد و به دنبال بهبود کیفیت محصولات خود است تا تولیداتش را مردم بخرند.

یخچال‌هایی که برفک می‌زدند دیگر تولید نمی‌شوند

پازوکی در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی اجبار در فروش کالای ایرانی ادامه خواهد داشت، گفت: به اعتقاد ما این اجبار نیست، زمانی که دنیا با ما سر جنگ دارد و همچنان در تحریم‌های اقتصادی به سر می‌بریم چاره‌ای جز این ممنوعیت‌های وارداتی وجود ندارد ضمن آنکه طی 4 تا 5 سال گذشته تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف در تولیدات‌شان انقلاب کرده‌اند و تولیدات‌شان بهتر از قبل شده است، این در حالی است که تا قبل از سال 1396 هنوز یخچال‌فریزرهایی در ایران تولید می‌شد که برفک می‌زدند اما امروز شرکت‌هایی داریم که سایدبای‌ساید هم تولید می‌کنند یا ظرفشویی تولید می‌شود که تا پیش از این تولید نمی‌شد. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: اینکه امروز می‌بینیم تولیدکننده لوزام خانگی سرمایه‌اش را در این شرایط سخت اقتصادی از کشور خارج نکرده و همچنان با کارگر ایرانی کار می‌کند تنها برای پیشرفت کشور است و باید دولت با تسهیلگری بیشتر در کنار نظارت بر این شرکت‌ها از آنها حمایت‌های لازم را انجام دهد.

لوازم  خانگی‌های کوچک خارجی همه قاچاق هستند

او در مورد عرضه لوازم خانگی‌های کوچک با برندهای خارجی در سطح کشور نیز گفت: این کالاها اغلب به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند و مردم برای اینکه از اصالت کالای خریداری شده خود اطمینان کسب کنند به دو صورت می‌توانند اقدام کنند؛ اول اینکه از طریق کد رهگیری کالا آن را بررسی کنند و دوم اینکه از طریق سامانه جامع گارانتی کالا از اصالت کالای خود اطمینان کسب کنند. پازوکی در مورد روند کند صادرات لوازم خانگی نیز گفت: زمانی که یک تاجر خارجی اقدام به خرید کالای ایرانی می‌کند قرارداد یک یا دو ماهه نمی‌بندد و این قراردادها معمولا یک ساله است و در بندهای قرارداد ممکن است موارد دیگری هم قید شود اما اینکه تولیدکننده به تاجر بگوید امروز با مشکل دریافت ارز نیمایی مواجه شده است و قیمت کالایش بالا رفته دیگر قرارداد قبلی فسخ نمی‌شود و از سوی تاجر هم قابل پذیرش نیست که قیمت جدید را بپذیرد و همین موضوع باعث کاهش صادرات لوازم خانگی می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها