کد خبر: 663500
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ۱۰:۲۰:۴۹
| |

کلهر: اگر اجازه کار به یحیی و دایی بدهند آنها بهترین گزینه برای مربیگری پرسپولیس هستند/ چمنیان با رابطه‌بازی توسط مجید جلالی انتخاب شد!

پیشکسوت پرسپولیس می گوید یا باید بین یحیی و دایی یکی سرمربی پرسپولیس بشوند یا مربی خارجی بیاید.

کلهر: اگر اجازه کار به یحیی و دایی بدهند آنها بهترین گزینه برای مربیگری پرسپولیس هستند/ چمنیان با رابطه‌بازی توسط مجید جلالی انتخاب شد!
کد خبر: 663500
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ۱۰:۲۰:۴۹

روزبه دلاور| پس از چند روز اخبار ضد نقیض درباره وضعیت‌ادامه‌ همکاری اوسمار با پرسپولیس سرانجام این مربی برزیلی اعلام کرد قراردادش را با تیم تمدید نمی‌کند و به این ترتیب رسما همکاری دو طرف به پایان رسید.

به گزارش روزنامه اعتماد، اما مربی جدید‌ قهرمان دو فصل اخیر فوتبال ایران چه کسی خواهد بود؟‌ ایرانی است یا خارجی؟ سوالاتی از این قبیل ذهن هواداران این تیم را درگیر کرده است. پاسخ این سوالات را هم مدیریت می‌داند و به‌طور قطع درویش مذاکرات را با گزینه‌هایش پیش می‌برد. بدون توجه به حدس و گمانه‌های بعضی از رسانه‌ها با محمود کلهر پیشکسوت پرسپولیس و یکی از کارشناسان فوتبال کشورمان‌ تماس گرفتیم تا نظر وی را در خصوص آینده مربیگری قرمزها و اینکه مربی آینده آن باید دارای چه ویژگی باشد جویا شویم که در ادامه ماحصل این گپ و گفت را می‌خوانید.

 

عملکرد اوسمار در پرسپولیس برخلاف پیش‌بینی‌ها بود. درست است؟

بله. زمانی که پرسپولیس یحیی را از دست داد و یک مربی که کنارش کار کرده بود و با یک کارنامه خوب سرمربی شد انتقاداتی از او می‌شد. من هم خودم یکی از منتقدان بودم که یحیی نباید تغییر می‌کرد اما گذشت. اوسمار وقتی سکان هدایت پرسپولیس را در دست گرفت با یک ادبیات خوب یا یک رفتار خوب و به شکل حرفه‌ای کار کرد که لذت بردم. بعد از قهرمانی آن طرز حرف زدن و معرفتش را نشان داد که شاید مربی ایرانی بود آن کار را نمی‌کرد. اوسمار باعث شد تا نگاه مربیان هم نسبت به او عوض شود و تحسینش کردند. این مربی شایسته این بود که روی نیمکت پرسپولیس بماند اما وقتی تیم در رده دوم جدول بود متاسفانه قراردادی با این مربی نبستند و دلیلش هم این بود که می‌خواستند بدانند تیم قهرمان می‌شود یا نه. اما خب آن مربی حرفه‌ای است و بهتر بود که قبل از پایان لیگ با اوسمار تمدید کنند، این اتفاق رخ نداد تا زمانی که قهرمان شد. رزومه این برزیلی هم بهتر شد و پیشنهاداتی به او ارایه کردند. اوسمار دل‌چرکین است که چرا در آن زمان با او قرارداد نبستند و به نظرم به خاطر همین هم جدا شد! اگر می‌ماند می‌توانست بازهم به پرسپولیس کمک کند با این حال پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و همیشه می‌تواند جام بیاورد. هر کسی که برود یا بیاید تغییری ایجاد نمی‌شود.

اوسمار در قهرمانی پرسپولیس چقدر نقش داشت؟

خودش اشاره کرد که در کنار یحیی خیلی چیزها یاد گرفت و بالاخره اشراف پیدا کرد به فوتبال ایران. مطمئنا نقش داشت. حضور بازیکنان تاثیرگذاری مثل اورونوف و عبدالکریم حسن و عیسی نیز تاثیر داشت. به خصوص اورونوف و عیسی که اگر نمی‌آمدند تیم اصلا قهرمان نمی‌شد! به هر حال اوسمار هم نقش کلیدی داشت. نوع بازی و نوع رفتارش کمک کرد تا بازیکنان هم به او اعتماد کنند و ارتباط خوبی بین دو‌طرف برقرار شود.

شما موافق حضور مربی ایرانی در پرسپولیس هستید یا مربی خارجی؟

با این شرایط که به وجود آمده اگر مربی ایرانی تیم را قهرمان نکند مطمئنا وارد حاشیه می‌شوند. مربی ایرانی که رزومه‌دار باشد هم‌داریم که می‌شود از آنها استفاده کنیم به شرط آنکه حمایتی که از مربی خارجی می‌کنیم از مربی ایرانی هم کنیم. حتی گلمحمدی که دو تا قهرمانی داشت را با بطری می‌زدند! اما فکر می‌کنم اگر مربی خارجی باشد در حال حاضر می‌تواند بهتر باشد.

فکر می‌کنید هواداران این فرصت را به مربی ایرانی می‌دهند؟

خب به یحیی هم اعتماد کردیم و نتیجه‌اش را دیدیم و باید اعتماد کرد و حمایت کنیم . باید به مربی ایرانی هم فرصت داد و نگذاریم تمرکزش را از دست بدهد. شایستگی مربیان ما زیاد است و می‌توانند کمک کنند.

بعضی‌ها می‌گویند پرسپولیس از بس شرایط خوبی دارد هرمربی می‌تواند در این تیم موفق شود! نظر شما چیست؟

من هم قبول دارم! البته اگر بتوانند این نفرات را حفظ کنند چون نفرات خوبی هستند که دست مربی را باز می‌گذارند برای نتیجه گرفتن. پرسپولیس نباید حتی یک بازیکن را از دست دهد و بعد هرمربی بیاید می‌تواند نتیجه بگیرد!

وقتش نرسیده که پرسپولیس به رویای بزرگ‌تری فکر کند؟ مثلا قهرمانی در لیگ نخبگان آسیا؟

به لحاظ مربی که ما با مربی خارجی هم قهرمان نشدیم اما هم با مربی خارجی و هم ایرانی تا فینال رفتیم. مربی ایرانی هم می‌تواند این کار را انجام دهد. مربیان خارجی هزینه‌های زیادی دارند اما مربیان ایرانی باتوجه به شناخت‌شان از فوتبال ما حداقل در لیگ ما نتایج بهتری می‌گیرند و در لیگ قهرمانان آسیا آنهایی که رزومه دارند می‌توانند موفق باشند. مربی خارجی که شناخت نداشته باشد تا بیاید جا بیفتد زمان‌بر است مگر مربی که رزومه داشته باشد و با فوتبال ما آشنا باشد.

داشتن رزومه و شناخت از فوتبال ما برای رسیدن به موفقیت در پرسپولیس کافی است یا ویژگی‌های دیگر هم لازم است؟

صد در صد. مربی که رزومه خوبی دارد به لحاظ فنی خوب بوده است. اما در باشگاه‌های ما باید کمیته فنی باشد و در آن از افراد متخصص استفاده کنند مثل تیم بایرن مونیخ!حتی در انتخاب بازیکنان هم می‌توانند نقش داشته باشند برای کمک به سرمربی.

در فوتبال ما معمولا اعتقادی یا اعتمادی به کمیته فنی ندارند!

کمیته فنی که با حضور افراد با نگاه حرفه‌ای است باید باشد. کمیته فنی که می‌گویند کشک است را قبول ندارم و باید اینها را جا بیندازیم. حتی در فدراسیون ما‌، الان شما ببینید از بس زیاد شده که هر کسی می‌آید آدم‌های خودش را می‌آورد. مثل مربی تیم ملی زیر ۱۷‌سال! با روابط و ارتباطی که با فدراسیون و کمیته فنی تشکیل شده از افرادی که خودشان در تیم‌های خودشان نتیجه نگرفتند اما می‌آیند مربی انتخاب می‌کنند !

منظور شما انتخاب عباس چمنیان است؟

اینها هست که آدم دلسرد می‌شود! افراد شایسته نمی‌آیند. قبلا کار کرده و نتیجه نگرفته من می‌گویم مجید جلالی چرا باید چنین انتخابی کند؟ به خاطر ارتباط خوب با فدراسیون آمده شده عضو کمیته فنی اما خودش در تیم‌هایش نتایج خوبی نگرفته اما چرا فوتبال ما به این سمت رفته؟ مربیانی که از آنها استفاده نمی‌شوند دلسرد می‌شوند.

برگردیم به سوژه اصلی نام‌هایی که در رسانه‌ها و فضای مجازی برای هدایت پرسپولیس مطرح شدند اما از طرف باشگاه تایید نشدند . در این بین کدام را شایسته مربیگری پرسپولیس می‌دانید؟

اگر یکی مثل دایی یا یحیی بیاید صد‌در‌صد موافقم . اسکوچیچ هم نتیجه گرفته و تارتار هم می‌تواند کار کند حتی حسین عبدی .

با توجه به نزدیکی شما به یحیی، فکر می‌کنید اگر به او پیشنهاد بدهند حاضر است برگردد؟

امیدوارم اجازه بدهند کار کند! حیف است او که این همه محبوب هم هست نباشد.علی دایی هم اگر اجازه بدهند کار کند بهترین گزینه است!

اما دایی چند سال است که کار مربیگری نکرده!

او از فوتبال ما شناخت دارد. در پرسپولیس فقط مربی بدنساز کار بدنی انجام دهد بقیه کار مهره‌چینی است! ببینید چه بازیکنان خوبی در پرسپولیس هستند. نیاز به کار دیگری نیست!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها