کد خبر: 630091
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۹ ۱۲:۴۶:۰۷
| |

انواع اس اس دی

اس اس دی یا درایو حالت جامد بهترین راه برای ارتقای سیستم است. این درایو می‌تواند سرعت و عملکرد دستگاه را در پردازش‌های گوناگون از جمله پردازش‌های سنگینی مثل بازی‌های گرافیکی بهبود چشمگیری ببخشد و علاوه بر این فضای ذخیره‌سازی زیادی در اختیار کاربران قرار دهد.

انواع اس اس دی
کد خبر: 630091
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۹ ۱۲:۴۶:۰۷

درایو اس اس دی بر روی مادربرد دستگاه نصب شده و از مزایایی نظیر عدم ایجاد حرارت یا سروصدا برخوردار است. البته برای استفاده از آن به پشتیبانی لپ‌تاپ یا پی‌سی از نوع اس اس نیاز است. به عبارتی SSD دارای نمونه‌های مختلفی است که هر یک از آن ها بر روی دستگاه‌های خاصی نصب شده و بر اساس عملکرد و نصب خود می‌توانند برای کاربری و مصرف خاصی به عنوان گزینه بهتری واقع شوند. به همین دلیل اگر شما هم قصد خرید SSD دارید تا عملکرد لپ‌تاپ خود را ارتقاء دهید، باید با این انواع آشنا باشید تا در انتها مدل مناسبی را از میان آن‌ها برگزینید. در نتیجه ادامه مطلب را به بررسی انواع اس اس دی و ویژگی‌های آن‌ها اختصاص داده‌ایم.

اس اس دی 2.5 اینچی SATA

اس اس دی ساتا یا SATA که مخفف Serial Advanced Technology Attachment است، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و اولین نمونه‌های اس اس دی به شمار می‌رود. این نوع از SATA به عنوان رابط اتصال استفاده می‌کند و اغلب سیستم‌های گوناگون جدید و قدیمی از این نوع درایو پشتیبانی می‌کنند‌. در نتیجه برای پی‌سی یا لپ‌تاپ‌های قدیمی که از نمونه‌های جدید پشتیبانی نمی‌کنند، انتخاب مناسبی خواهد بود. انواع گوناگونی از SATA SSD در بازار وجود دارد و سه نسخه SATA I، SATA II و SATA III را تشکیل می‌دهند. نسخه SATA III بیشترین سرعت را با برخورداری از سرعت 600 مگابایت بر ثانیه دارد که البته سرعتی عالی برای بسیاری از کاربری‌ها محسوب می‌شود. اس اس دی های ساتا اکثراً در اندازه 2.5 اینچی هستند و به‌قطع برای نصب و به‌کارگیری آن‌ها به یک درایو 2.5 اینچی در کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیاز خواهد بود. همچنین در انتها شایان ذکر است که در بیشتر نمونه‌ها وابسته به برند و ظرفیت نسبت به سایر انواع اس اس دی قیمت مناسب‌تری دارد.

اس اس دی  M.SATA

اس اس دی M.SATA یا Mini-Serial ATA را می‌توان به عنوان یک نوع SATA معرفی کرد. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این اس اس دی ورژن کوچکتری از نمونه ساتا است و حتی می‌تواند کمی کوچکتر از کارت عابر بانک هم باشد. در نتیجه فرم فاکتور کوچک آن موجب شده تا برای کاربردها و مواردی نظیر استفاده در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌هایی که اس اس دی ساتا در آن‌ها جا نمی‌شود، گزینه مناسبی واقع شود. طراحی کوچک این نوع درایو حالت جامد مزایایی نظیر مصرف انرژی کمتر را نسبت به نوع ساتا داشته است و همچنین در بعضی مدل‌ها قیمت کمتری هم دارد. در ضمن M.SATA هم برای اتصال از رابط ساتا استفاده می‌کند و اغلب دارای حداکثر پهنای باند 6 گیگابایت و حداکثر ظرفیت 1 ترابایتی است. این نوع وابسته به برند سازنده مانند بسیاری از مدل‌های دیگر انواع اس اس دی دارای طول عمر 1.5 الی 2 میلیون ساعت است.

اس اس دی M.2

پس از M.SATA می‌توان اس اس دی M.2 را به عنوان نوعی از کوچکترین اس اس دی معرفی کرد و البته همین مسئله باعث شده است که بسیاری از افراد آن را با M.SATA اشتباه گیرند. باید گفت این دو اس اس دی متفاوت هستند و به‌طبع ویژگی‌های متفاوتی هم دارند. این نمونه با برخورداری از اندازه کوچک و سبک خود در حال جایگزین شدن مدل‌های ساتا 2.5 اینچی بوده و امروزه بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید از این درایوها پشتیبانی می‌کنند.

البته ابعاد تنها مزیت اس اس دی های M.2 نبوده و می‌توان گفت اغلب مدل‌های آن دارای سرعت بالاتر و پهنای باند بیشتری هم هستند. در حال حاضر وابسته به مدل SSD، در اغلب نمونه‌ها 2 ترابایت بیشترین ظرفیت نوع M.2 است. همچنین از این مدل هم مانند نمونه قبلی می‌توان برای نصب در تبلت‌ها استفاده کرد. در ضمن کاربر برای نصب اس اس دی M.2 بر لپ‌تاپ یا سیستم به اسلات M.2 در مادربرد نیاز دارد. نکته مهم دیگر این است که درحال حاضر بهترین برندهای SSD، بیشتر به تولید این نوع اس اس دی روی آورده‌اند.

اس اس دی M.2 PCI-E

اس اس دی های M.2 PCI-E از جدیدترین نمونه‌های اس اس دی نسبت به سایر مدل‌ها نظیر SATA و M.SATA به شمار می‌رود. این نمونه‌ها که برای اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ از رابط و یا استاندارد PCI Express استفاده می‌کنند، سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عبارتی در بعضی مدل‌ها حتی شاهد سرعت 4 برابری این نمونه درایو حالت جامد نسبت به نسخه سوم اس اس دی ساتا هستیم. اس اس دی M.2 PCI-E دارای مدل‌هایی با ظرفیت‌های بالا است و به اسلات PCI-E برای نصب و اتصال نیاز دارد. همچنین این نمونه نسبت به مدل‌های قبلی از جمله SSD M.2 دارای اندازه بزرگتری است و با داشتن سرعت و ظرفیت بالا، بیشتر برای مصارف مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته شایان ذکر است که معمولاً دارای قیمت بالایی می‌باشد و برای افرادی که کاربری‌های سنگینی ندارند، مدل‌های ارزان قیمت‌تری نظیر SATA SSD می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

اس اس دی M.2 NVMe

اس اس دی M.2 NVMe آخرین نوع از انواع اس اس دی است که نسبت به سایر مدل‌ها بیشترین سرعت را ارائه می‌کند. این نمونه می‌تواند از هر لحاظ نسبت به مدل‌های قدیمی یا همان اس اس دی های SATA 2.5 اینچی بهتر باشند. به این ترتیب می‌توان گفت اگر از آن دسته افرادی هستید که دارای مصارف بسیار سنگینی می‌باشید و به سرعت بسیار بالایی نیاز دارید، می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید. مدل‌های رایج M.2 NVMe دارای سرعتی حدود 3000 مگابایت بر ثانیه هستند و البته سرعت بسیاری از نمونه‌های جدید و خاص آن حتی به 7500 مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد. این در حالی است که در اغلب نمونه‌ها حتی بهترین ساتا که البته می‌تواند عملکرد لپ‌تاپ را بهبود قابل توجهی ببخشد، تنها تا حدود 550 مگابایت بر ثانیه سرعت دارد. در نهایت با وجود این مزایا می‌توان قیمت بالا و محدود بودن نمونه‌های اس اس دی M.2 NVMe برای استفاده در لپ‌تاپ‌های مختلف را به عنوان معایب این آخرین نوع اس اس دی نام برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها