کد خبر: 608246
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۶:۳۲:۳۵
| |

علت و درمان بوی بد عرق

بدن برای ایجاد تعادل در دمای خود و حفظ دمای مناسب عرق می‌کند.

علت و درمان بوی بد عرق
کد خبر: 608246
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۶:۳۲:۳۵

 هر فردی در شرایط مختلف و بر اثر دلایل متفاوتی ممکن است عرق ترشح کند. شما زمانی که مشغول به کار هستید و فعالیت زیادی انجام می‌دهید، خود به خود دچار تعریق می‌شوید. گاهی نیز علت تعریق می‌تواند مربوط به استرس زیادی و اضطراب فراوان باشد. بالا رفتن دمای بدن و گرمای هوا باعث می‌شود که بدن عرق تولید کند.

اما گاهی این عرق بوی بدی دارد، به طوری که بسیار آزاردهنده خواهد بود. بوی بد عرق علل مختلفی دارد که با شناسایی آن‌ها و پیگیری راه درمان درست، می‌توان آن را کنترل کرد. در ادامه این مطلب به بررسی علت‌های بوی بد ناشی از عرق کردن و راه‌های درمانی آن می‌پردازیم.

علت ایجاد بوی بد هنگام عرق کردن

آپوکرین و اکرین غدد عرق در بدن هستند که ترشحات آپوکرین معمولاً موجب بوی بد خواهد شد؛ اما این به آن معنا نیست که غدد اکرین سبب ایجاد بوی بد بدن نمی‌شود. هر دوی این غدد می‌توانند یک بوی نامطبوع را ایجاد کنند که موجب نارضایتی افراد خواهد شد. در ادامه با این دو غدد که از دلایل ایجاد بوی نامطبوع عرق هستند، آشنا شوید.

آپوکرین

زیر بغل و کشاله ران‌ها، دارای غدد آپوکرین هستند. غده آپوکرین عرقی را تولید می‌کند که در ترکیبات آن ماده‌ای به نام فرومون وجود دارد. این فرومون که ماده‌ای شیمیایی است، اثرات جالبی روی دیگران دارند. عرق تولید شده توسط این غده هیچ رنگ یا بوی خاص ندارد؛ اما پس از ترشح عرق از این غده و خشک شدن آن باکتری‌های موجود در سطح بدن آن را تجزیه خواهند کرد. این مسأله باعث می‌شود که بوی آزاردهنده‌ای پخش شود.

یکی از نکاتی که درباره غدد آپوکرین باید بدانید، این است که این غده پس از دوران بلوغ به کار خواهد افتاد. اگر دقت کرده باشید، معمولاً بوی بدن کودکان اذیت‌کننده نیست. با توجه به عرقی که در نواحی غدد آپوکرین ترشح می‌شود، می‌توانید ببینید که این عرق دارای حالتی چسبنده است. علاوه بر این در عرق آپوکرین موادی مانند پروتئین، قند، لیپید و... وجود دارد. باکتری‌ها از این مواد استفاده می‌کنند و موجب بوی بد عرق خواهند شد.

اکرین

غدد اکرین برخلاف غدد آپوکرین در تمام قسمت‌های بدن هستند. عرق غده اکرین بو و حتی رنگ ندارد. عرقی که توسط این غده ترشح می‌شود، به دلیل داشتن ترکیباتی مانند، سدیم کلرید، آب و ... بوی خاصی نخواهد داشت؛ اما به طور کلی تغذیه شما و هر آنچه که می‌خورید، می‌تواند باعث ایجاد بو در عرق تولید شده غدد اکرین شود.

علاوه بر این‌ها یکسری عوامل دیگر هستند که ایجاد بوی بد بدن به خاطر آن‌ها خواهد بود. انجام فعالیت‌های ورزشی، بالا رفتن دمای هوا و گرمای بیش از حد، تغییرات هورمونی، داشتن وزن زیاد، رژیم غذایی، بیماری‌های مختلف، مصرف دارو‌ها و ... نمونه‌هایی از این عوامل تأثیر‌گذار بر بوی بد عرق به شمار ‌می‌روند.

علائم خطرناک تعریق و بوی بد آن

همان طور که گفتیم غدد آپوکرین پس از بلوغ فعالیت خود را آغاز می‌کنند و این باعث می‌شود که از این سن به بعد شاهد بوی بد به خاطر تعریق باشید. به طور معمول میزان تعریق در آقایان مقداری بیشتر از خانم‌هاست؛ اما بهتر است بدانید که میزان تعریق در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد بشدت عرق می‌کنند، اما در مقابل برخی دیگر میزان تعریق زیادی ندارند. تعریق تا یک حد مشخصی کاملاً طبیعی است. ایجاد بوی بد بدن به خاطر عرق کردن در همه یکسان نیست.

گاهی تعریق و بوی نامطبوع آن می‌تواند با علائم خطرناکی همراه باشد، در زیر ما برخی از این علائم را که پس از مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید را بیان می‌کنیم.

  • تعریق بیش از حد و به طور مکرر بدون داشتن هیچ گونه فعالیت یا وجود شرایط نامناسب دمایی

  • عرق کردن کف دست‌ها بیش‌تر از حد معمول به طوری آزاردهنده

  • زیاد عرق کردن در زمان خوابیدن

  • به وجود آمدن عفونت به دلیل تعریق زیاد

  • عرق بد بو با بو‌های مختلف که هر کدام می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک بیماری در بدن باشد

روش‌های درمانی بوی بد عرق

در برخی از افراد با رعایت چند نکته بهداشتی می‌توان بوی بد بدن را از بین برد و مانع از بروز دوباره این بوی ناخوشایند شد؛ اما به طور کلی برای درمان چنین مساله‌ای ابتدا وضعیت و شدت عرق و بوی بد آن در فرد بررسی می‌شود. اگر شرایط فرد نامساعد باشد، باید برای درمان آن از متخصص غدد کمک بگیرد. برای دسترسی به لیست بهترین پزشکان فوق تخصص غدد اینجا کلیک کنید. در ادامه چند روش درمانی بوی بد بدن را معرفی می‌کنیم.

مصرف آنتی بیوتیک‌ها

همان طور که گفتیم علت ایجاد بوی بد در محل تعریق وجود باکتری‌های پوست است؛ بنابراین با استفاده از انواع آنتی بیوتیک‌ها می‌توان این باکتری‌ها را از بین برد و از ایجاد بو جلوگیری کرد.

تزریق بوتاکس

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع این مشکل از آن استفاده می‌کنند، تزریق بوتاکس در محل مورد نظر است. بوتاکس با جلوگیری از تکان خوردن عضلات آن ناحیه مانع از تحریک غدد و تولید عرق می‌شود؛ اما این روش دائمی نیست و مدتی بعد با از بین رفتن اثرات آن باز هم دچار تعریق می‌شوید. در صورتی که این روش را برای درمان خود انتخاب کنید، باید در سال دفعات مختلفی برای انجام بوتاکس مراجعه کنید.

استفاده از روش لیپوساکشن

شاید برای از بین بردن چربی‌های بدن تا کنون از این روش استفاده کرده باشید. بهتر است بدانید که این روش را برای از بین بردن غدد آپوکرین هم استفاده می‌کنند. لیپوساکشن غدد عرق را بر می‌دارد و این گونه دیگر تعریق اتفاق نمی‌افتد. برای برداشتن غدد آپوکرین لوله‌هایی را به داخل پوست می‌فرستند و غدد را بیرون می‌کشند. توجه کنید که اگر غدد به طور کامل خارج نشوند، میزان تعریق بسیار بیشتر خواهد شد.

گاهی ممکن است بوی بد عرق باز هم به وجود آید و این به علت آسیب دیدن عصب‌ها در زمان انجام لیپوساکشن است. این اعصاب می‌توانند پس از آسیب دیدگی ترمیم شوند.

انجام جراحی

یکی دیگر از روش‌هایی که پزشکان برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنند، انجام عمل جراحی است. در یک نوع عمل جراحی برای از بین بردن غدد عرق اقدام می‌کنند. در واقع در عمل به صورت آندوسکوپی اعصابی که در قفسه سینه وجود دارند و عامل تعریق زیر بغل هستند را از میان بر می‌دارند. با این جراحی شما تا مدت زیادی از شر عرق کردن و بوی بد آن خلاص خواهید شد؛ زیرا ماندگاری این روش حدوداً از پنج تا ده سال خواهد بود.

برداشتن غدد عرق

از جمله دیگر روش‌ها برای برطرف کردن عرق زیاد و بوی بد آن برداشتن غدد عرق با یک عمل جراحی است. جراح زیر بغل را برش داده و پس از مشاهده غدد عرق آن‌ها را بر می‌دارد. در این روش به علت برش داده شدن پوست زیر بغل، جای عمل باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها