کد خبر: 599160
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۳:۱۷:۰۷
| |

مراحل سابمیت کردن مقاله در یک ژورنال خارجی چیست؟

ممکن است در بین آن دسته از محققانی قرار داشته باشید که هنوز تجربه کافی برای نحوه ارسال مقاله، شرایط ارائه و ساختار مقاله ندارید. از این رو، بهتر است در مورد مراحل سابمیت کردن مقاله، اطلاعات کافی داشته باشید.

مراحل سابمیت کردن مقاله در یک ژورنال خارجی چیست؟
کد خبر: 599160
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۳:۱۷:۰۷

هر پژوهشگری که زمان زیادی را صرف نوشتن یک مقاله علمی و تخصصی می‌کند، دوست دارد آن را به بهترین شکل ممکن به نتیجه برساند. اگر تمایل دارید از نظر مرتبه و درجه علمی، ارتقا پیدا کنید یا در حوزه فعالیت تخصصی خود، شناخته شوید، یک قدم مهم و اثرگذار این است که مقاله را برای ژورنال‌های معتبر خارجی ارسال کنید تا به مرحله بررسی و داوری برسد. همین مرحله ارسال و ارائه مقاله برای داوری با اصطلاحی به نام سابمیت مقاله، در بین محققان و پژوهشگران، شناخته می شود. اگر تأیید مقاله، پاسخی باشد که داوران خارجی به ارسال مقاله شما می‌دهند، می‌توان گفت حاصل مدت‌ها زحمت و کوشش شما به ثمر نشسته است.

بنابراین وقتی کار نگارش مقاله تمام شد، وارد مرحله بسیار مهم سابمیت مقاله می‌شوید. ممکن است در بین آن دسته از محققانی قرار داشته باشید که هنوز تجربه کافی راجع به نحوه ارسال مقاله، شرایط ارائه و ساختار مقاله ندارید. از این رو، بهتر است در مورد مراحل سابمیت کردن مقاله، اطلاعات کافی داشته باشید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سابمیت کردن مقاله چیست؟

سابمیت یا Submit، در لغت به معنی ارائه دادن است. وقتی صحبت از سابمیت مقاله می‌شود، یعنی نسخه نهایی و تکمیل شده مقاله خود را برای داوری و بررسی، برای مجله‌ها و ژورنال‌های معتبر ارسال و ارائه کنید. در حقیقت داوری مقاله، یک مرحله بعد از سابمیت کردن مقاله است.

ژورنال خارجی

قبل از اینکه در مورد مراحل سابمیت یک مقاله اطلاعاتی به دست آوریم لازم است بدانیم ژورنال چیست. کلمه ژورنال با نام لاتین Journal ، به مجلات علمی آکادمیک یا دانشگاهی گفته می‌شود. منظور ما از ژورنال خارجی هم مجله‌های علمی هستند که در سطح جهانی و بین‌المللی شناخته شده بوده و مقاله‌ها معمولاً در این ژورنال‌ها به چاپ می‌رسد.

مراحل سابمیت کردن مقاله در یک ژورنال خارجی چیست؟

  • انتخاب ژورنال مناسب: اولین مرحله برای سابمیت مقاله، این است که یک ژورنال مناسب انتخاب شود. معمولاً برخی از ژورنال ها در یک زمینه مشخصی فعالیت می‌کنند. پس با توجه به موضوع مقاله خود، یک ژورنال را برای سابمیت انتخاب کنید. عوامل دیگری مثل ضریب تأثیر ژورنال، هزینه انتشار مقاله در ژورنال، زمان بررسی و انتشار مقاله، وجود نسخه آنلاین و همین‌طور مخاطبان ژورنال می‌تواند در انتخاب مطمئن‌تر یک ژورنال خارجی کمک کند.
  • ترجمه مقاله: همین‌که موضوع ارسال برای مجلات علمی بین‌المللی مطرح می‌شود، ترجمه مقاله هم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مقاله شما از نظر علمی و تخصصی هرقدر که خوب و عالی باشد، برای پذیرش و بررسی اولیه از سوی داوران خارجی نیاز به ترجمه شدن دارد. بنابراین مقاله با ترجمه روان، دقیق، قابل درک و طبق قواعد و اصول نگارشی ارسال می‌شود. اگر تسلط کافی در زمینه ترجمه مقاله ندارید، می‌توانید از راهنمایی، مشاوره و تخصص مترجمان حرفه ای و مسلط در زمینه علمی مورد نظر خود بهره‌مند شوید.

Picture2

 

  • ویرایش مقاله: بعد از ترجمه، ویرایش مقاله از نظر فنی، ظاهری، دستوری، گرامری و محتوایی باید انجام شود. برای این که متن از سوی داوران قابل پذیرش باشد، درست بودن مقاله از نظر رعایت نکات نگارشی، ساختار جمله‌ها، قواعد دستوری و محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مضمون اصلی مقاله شما، اشاره به یک موضوع تخصصی و علمی نوآورانه می‌کند، اما هیچ گونه ترتیب، نظم و انسجام درستی در چیدمان کلمه‌ها، جمله‌ها و ظاهر مقاله دیده نشود، ممکن است درجه اعتبار و ارزش مقاله به‌شدت کاهش یابد. بنابراین ویراستاری مقاله اهمیت دارد. بهتر است ویرایش مقاله را به یک ویراستار حرفه ای و با تجربه واگذار کنید.

Picture3

  • چک کردن سرقت ادبی مقاله: معمولاً هدف از مقاله و ارسال آن برای مجله‌های علمی پذیرش، جدید بودن آن و ثبت به نام نویسنده است. از این جهت، خیلی مهم است که مطمئن شوید قبل از شما شخص دیگری، مقاله ای مشابه با موضوع و محتوای داخلی پژوهش شما ننوشته باشد. متأسفانه برخی افراد به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و کپی برداری از یک مطلب علمی انجام می‌شود. طبیعی است که شرط بررسی سرقت ادبی مقاله، از سوی ژورنال های خارجی تأکید شود. برای بررسی سرقت ادبی مقاله خود می‌توانید از طریق برخی از نرم‌افزارها اقدام کنید یا برای اطمینان بیشتر، این مرحله را به افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه بسپارید.
  • بازنویسی مقاله یا پارافریز :اگر بعد از بررسی مقاله، به این نتیجه رسیدید که ممکن است در بعضی از قسمت‌های آن، تردید در مورد سرقت ادبی رخ دهد، بهتر است با پارافریز و بازنویسی مقاله، این شک و شبهه را از بین ببرید. پارافریز مقاله در حقیقت یک کار تخصصی جهت کاهش سرقت ادبی مقاله است. این مرحله را هم می‌توانید از متخصصان پارافریز مقاله بخواهید تا به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.
  • ویرایش نیتیو مقاله: ترجمه مقاله به صورت ساده، روان و درست اهمیت بسیار زیادی دارد، اما مهم‌تر از آن ترجمه نیتیو مقاله است. مقاله را باید به گونه ای ویرایش یا ترجمه کنید که اگر کسی آن را مطالعه کرد، به این نتیجه برسد که یک فرد بومی و محلی انگلیسی، آن را نوشته است. طوری که زمان درست فعل‌ها، شیوه بیان جمله‌ها، عبارت‌ها و فرهنگ‌های خاص زبان انگلیسی در مقاله مشهود باشد. پس قبل از سابمیت، بهتر است ویرایش نیتیو مقاله را از ویراستار انگلیسی زبان و توانمند در ترجمه بومی و محلی بخواهید.
  • ساختار یا فرمت مقاله:  هر یک از ژورنال ها، معمولاً قبل از دریافت مقاله، یک فرمت بندی مشخصی را برای مقاله ها تعریف می‌کنند. نویسندگان مقاله با مراجعه به بخش راهنمای ارسال مقاله یا دستورالعمل نویسندگان می‌توانند با قالب بندی و ساختار درست مقاله ها آشنا شوند. پس شما هم می‌توانید فرمت بندی مقاله را طبق قوانین و اصول قابل انتشار همان ژورنال آماده کنید.
  • ارسال نهایی مقاله:  بعد از انجام تمام مراحل لازم و آماده سازی مقاله، حالا می‌توانید نسخه تکمیل شده مقاله خود را به آدرس ژورنال خارجی مورد نظر خود سابمیت کنید. نکته ای که در این قسمت باید به آن توجه شود، شیوه سابمیت مقاله است که معمولاً به دو روش زیر است :
  1. سابمیت مقاله از طریق ایمیل:  برخی از ژورنال ها، با معرفی یک ایمیل معتبر، تنها روش قابل قبول برای ارسال مقاله ها را همان ایمیل می‌دانند. بعد از دریافت آدرس ایمیل، یک نسخه از مقاله را برای ژورنال ارسال می‌کنید. در پاسخ ممکن است یک کد به نام Manuscript Number دریافت کنید که مختص مقاله شماست و جهت پیگیری ها و اطلاع از روند داوری مقاله کاربرد دارد.
  2. سابمیت مقاله از طریق سایت ژورنال: روش دوم سابمیت مقاله، این است که با عضویت در سایت ژورنال،  به صورت آنلاین و از طریق پنل کاربری خود، اقدام به ارسال مقاله کنید. هنگام ثبت مقاله، ممکن است اطلاعاتی شامل موضوع، چکیده، نویسنده یا نویسندگان، نویسنده اول و سایر اطلاعات شناسنامه ای مقاله از شما خواسته شود که باید تکمیل کنید. این اطلاعات مختص مقاله را ممکن است در یک فایل جدا با نام کاور لتر یا CoverLetter  از شما بخواهند. کاور لتر، یک معرفی نامه یا نامه پوششی شامل بیان موضوع مقاله، نویسندگان و اهمیت پرداختن به مقاله است که برای ارائه بهتر، به سردبیر ژورنال ارسال می‌شود. بعد از بارگذاری فایل و سند اصلی مقاله، یک کد ویژه مقاله خود با عنوان Manuscript Number دریافت خواهید کرد. از طریق این کد می‌توانید در هر مرحله، در جریان وضعیت مقاله خود قرار گیرید.

بعد از سابمیت مقاله، باید منتظر پاسخ ژورنال خارجی باشید. معمولاً در بخش راهنمای ژورنال، اطلاعاتی راجع به زمان بررسی و داوری هر بخش از مقاله و ارسال به مرحله بعد ارائه می‌شود. علاوه بر این اگر ارسال و ارائه مقاله نیاز به پرداخت هزینه‌ای از سوی نویسنده مقاله داشته باشد، حتماً تشریح می‌شود و نویسنده بعد از پرداخت هزینه مقاله، می‌تواند اقدام به سابمیت مقاله کند. در حالت کلی معمولاً دو حالت بعد از ارسال مقاله به وجود می‌آید. یک وضعیت Accept به معنای پذیرش مقاله و حالت دوم Reject با مفهوم رد شدن مقاله است که علت یا علت‌های رد شدن مقاله باید بررسی شود.

 بهترین راهنما و افراد متخصص برای سابمیت مقاله

اگر برای ارتقای علمی و تخصصی خود یا پیشرفت در حوزه کاری، زمانی را صرف پژوهش و تهیه مقاله علمی کرده اید، بدون ارسال آن برای مجلات علمی معتبر، تلاش و زحمت طولانی مدت شما ناقص می‌ماند و به عبارتی به ثمر نمی‌نشیند. بهتر است بعد از نوشتن مقاله، در مورد شیوه ارسال مقاله به ژورنال‌های معتبر و مرتبط خارجی در حوزه فعالیت خود، اطلاعاتی کسب کنید. علاوه بر این با مراحل سابمیت مقاله برای مجله های بین‌المللی آشنا شوید و در نهایت تلاش کنید تا مقاله علمی به نام شما ثبت، تائید و منتشر شود. سابمیت مقاله نیاز به ترجمه تخصصی، به صورت ساده و روان، ویرایش نیتیو مطابق زبان افراد بومی و محلی انگلیسی، ویراستاری تضمینی، بررسی سرقت ادبی، پارافریز و فرمت بندی مقاله به صورت حرفه‌ای و دقیق دارد. اگر برای انجام هر یک از این تخصص‌ها یا همه مراحل سابمیت مقاله به ژورنال خارجی، نیاز به یک متخصص دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ شبکه مترجمین اشراق بروید. مترجمان متخصص اشراق به همراه افراد حرفه‌ای در بخش ویرایش نیتیو مقاله آماده خدمت رسانی به محققان هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها