چکیده| گفت‌وگوی کیوان کثیریان با عباس عبدی و امیر اثباتی در برنامه «خط فرضی»:

یکی از اشتباهات شاه این بود که همه نهادها را زد و هیچ نهادی را نگذاشت بماند

کد خبر: 655257
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ۰۸:۳۰:۲۶
| |

عباس عبدی، فعال سیاسی و اجتماعی و امیر اثباتی، طراح صحنه و مدیر هنری در میزگرد برنامه «خط فرضی» درباره چگونگی شکل‌گیری «نهاد»ها و ضرورت حضور آنها برای سر و سامان دادن به جامعه صحبت کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، بخش‌هایی از صحبت‌های عباس عبدی در این میزگرد را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

وقتی نهادهای سیاسی نباشند و چرخ‌دنده سیاست کار خودش را درست انجام ندهد، هر کسی سعی می‌کند پایش را دراز کند و در آن کار هم دخالت کند

عبدی: می‌خواهم بگویم نهادهای سیاسی نباشند، چرخ‌دنده سیاست کار خودش را درست انجام ندهد، هر کسی سعی می‌کند پایش را دراز کند و در آن کار هم دخالت کند. نهادهای مدنی در ایران همیشه این مشکل را داشته‌اند. ولی اگر این مشکل را کنار بگذاریم، کار نهاد مدنی این است که مثلاً در مورد سینما، منافع خودشان را تعریف کنند و دفاع کنند. اما نکته مهم اینجاست که این در تعامل با دیگران است و اینها سرجمع در منافع ملی به هم می‌رسند. در جامعه‌شناسی رویکرد دورکیمی می‌گوید سینماگر دنبال منافع خودش است، ولی به منِ روزنامه‌نگار هم نیاز دارد و در منافع خودم مرا به رسمیت می‌شناسد. من هم پزشک و کارگر و هر کسی را.

نهادها موجب تفاهم بیشتر بین خودشان یا حتی بین حکومت می‌شوند/ یکی از اشتباهات شاه این بود که همه نهادها را زد و هیچ نهادی را نگذاشت بماند

ما بدون همدیگر نمی‌توانیم زندگی کنیم بنابراین نهادها در عین حال که دنبال منافع خودشان هستند، دنبال یک همبستگی جمعی هم هستند، موجب تفاهم بیشتر بین خودشان یا حتی بین حکومت می‌شوند. مثلاً یکی از اشتباهات شاه این بود که همه نهادها را زد و هیچ نهادی را نگذاشته بود بماند. در سال‌های آخر، کانون شب شعری گذاشت. تنها نهادی که نمی‌توانست بزند، به دلیل گستردگی‌اش که زیادتر هم می‌شد، نهادهای مذهبی بود. در چهار حوزه اینها کلاً گسترش پیدا کردند اما نتیجه چه شد؟ چون نهاد سیاسی را زده بود، نهاد مذهب جای نهاد سیاست نشست و یک دفعه چشمش را باز کرد و دید نمی‌تواند با اینها برخورد کند. در هیئت‌ها و مساجد مذهبی، در هیات‌های صنفی، در انجمن‌های اسلامی همه جا نهادهای مذهبی کارکرد سیاسی پیدا کردند. بنابراین مشکل ما این است که نهادها باید کارکرد خودشان را داشته باشند اما هنگامی که یک جای دیگر کارکردش ضعیف می‌شود یا وجود ندارد برای خیلی‌ها مقرون‌به‌صرفه می‌شود که آنجا هم کار کنند و نقش ایفا کنند.

 

*مشروح این میزگرد را اینجا ببینیم و بخوانیم.

دیدگاه تان را بنویسید