کد خبر: 666110
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۱
| |

صالح نقره‌‌کار:

انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر خوانش دموکراسی را در ایران رساتر خواهد کرد

صالح نقره‌‌کار نوشت: به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر خوانش دموکراسی در ایران را رساتر و پرمعنا‌تر خواهد کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر خوانش دموکراسی را در ایران رساتر خواهد کرد
کد خبر: 666110
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۱

«معنایابی حق بر تعیین سرنوشت»‌ عنوان یادداشت صالح نقره‌کار برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: افزایش مشارکت مردم خبر امیدوار‌کننده‌ای است. پیام آن عاملیت و اثربخشی قوه موسس دموکراسی و معنایابی حق تعیین سرنوشت است. باید  خرسند باشیم که مردم احساس اثربخشی و تعیین کنندگی را در عمل تداعی کرده‌اند و این افزایش معنادار زمینه افزایش برد حق تعیین سرنوشت در حوزه عمومی را متجلی می‌سازد. جامعه ایرانی برای تقویت و ارتقای مردم‌سالاری در تکاپوست. به دنبال اثربخشی و کارآمدی و عاملیت صندوق و ارتقای سطح مشارکت اجتماعی است. این رخداد معنای خوبی برای مسوولیت شناسی ایرانیان و تصمیم به هنگام دارد.

به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر خوانش دموکراسی در ایران را رساتر و پرمعنا‌تر خواهد کرد. پروژه دموکراسی خواهی ایرانی رو به افق‌های روزنه گشا داشته و باید سعی کنیم تجارب این رخداد را در بستر خیر عمومی و کیسه منافع جمعی سازگار کنیم.باید بیاموزیم چه انها که رای می‌دهند و چه آنها که رای نمی‌دهند، محترمند. حق تعیین سرنوشت یک استحقاق است که می‌تواند استیفا شود و می‌توان از ان امتناع کرد. نباید از این حق یک تکلیف اجبارگونه یا سبب‌ساز یک امتیاز تصویر‌سازی شود. مردم حق دارند حق خود را استیفا کنند همان قدر که حق دارند از این حق به هر دلیل صرفنظر کنند.

باید بیاموزیم اصولا دموکراسی ساختنی است و با تجارب زیسته بومی و ملی شکل و شمایل مختص و متعلق به هر کشور را دارد. هر چند تعاریف و معیارها از مشترکات و مقبولات جهانی پیروی می‌کند اما مختصات هر کشور متناسب با فرهنگ سیاسی و اجتماعی شکل می‌کیرد. باید با دیده مثبت و سازنده این انتخابات سر زده را تحلیل کرد و اثربخشی آن در پروژه دموکراسی خواهی ایرانی را به زمان سپرد. انگاره توزیع قدرت و توازن آن در جهت تقویت نیروهای دموکراسی‌خواه یک هدف ملی است و هر یک از کنشگران باید ببیند که در این عرصه چقدر نقش‌آفرین و اثرگذار بوده‌اند. فارغ از مشرب سیاسی باید بیاموزیم هر قدم ما چقدر ایران را به اهداف مردمسالارانه نزدیک کرده و چقدر سویه‌های قیم‌مآبانه و تمامیت‌خواهانه را از سر کشور دور کرده است.

فردای ایران یقینا با سرمایه‌های اجتماعی امیدوار و سازنده روشن‌تر خواهد بود دولت‌ها و مسوولیت‌ها مجالی برای خدمت به شهروندان و استیفای حقوق آنها هستند. امانت آرای مردم فرصتی است که اعتماد اجتماعی به کارگزاران می‌دهد و باید این مجال گذرا و دولت مستعجل را زمینه تضمین حق‌ها و آزادی‌ها و خدمت مخلصانه به ولی‌نعمتان انقلاب و خون شهدا و آحاد ایرانیان در هر کجای دنیا کرد که: «ایران سرایی است خرم بهار/ شکفته هماره گل کامکار...»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها