در دیدار مراجع عظام تقلید با مقامات حج مطرح شد

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با جمعی از مراجع عظام تقلید از رایزنی با عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در حج خبر داد. عربستان تحت تاثیر کرونا حضور زائران بالای ۶۵ سال را در حج امسال ممنوع کرده است.

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها
کد خبر: 550370
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ۱۶:۱۸:۳۴

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب به همراه سیدصادق حسینی با حضور در دفاتر مراجع عظام تقلید آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله جعفر سبحانی و آیت‌الله حسین نوری همدانی درباره آخرین وضعیت حج تمتع و برنامه پیش‌روی ایران گفت‌وگو کردند.

نظر اصلاحی ایران برای تغییر سن حج به عربستان اعلام شده

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدارها با اشاره به سهمیه‌بندی عربستان مبنی بر اعزام ۴۵ درصد زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر ۶۵ سال، از رایزنی‌ها برای افزایش سن به منظور تشرف و به تناسب آن، افزایش تعداد زائران خبر داد و گفت: نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده‌ایم.

نواب با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ إِلَیهِ سَبیلًا»، شرط سنی را سبب محروم شدن تعداد بسیاری از مسلمانان از حج دانست و بیان کرد: امیدوارم با برداشتن شرط سنی و اعمال شرایط‌های مورد نظر این آیه و روایت های دینی، حج امسال در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.

وی افزود: در صورتی که شرط سنی برای حضور زائران در حج به بالای ۷۰ تا ۷۵ سال افزایش یابد و نداشتن بیماری زمینه‌ای ملاک حضور در سرزمین وحی قرار گیرد، افرادی در بین زائران هستند که در سلامت کامل بوده و می‌توانند حج را به انجام برسانند. از طرفی، تضمینی بر سلامت جسمی افراد پایین‌تر از سن ۶۵ سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مسأله کرونا و تعطیلی حج در دو سال گذشته، از آمادگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی گفت و اظهار کرد: امسال شرایط سختی پیش‌رو داریم، اما شرایط لازم برای حضور در مراسم باشکوه حج مهیا است.

وی با بیان این‌که اقدامات لازم برای تشکیل کاروان‌ها و آمادگی روحانیان انجام شده است، افزود: با توجه به محدودیت زمانی، مقدمات لازم به خوبی فراهم شده و مسؤولان بتوانند خدمتگزار خوبی برای زائران خانه خدا باشند تا حج امسال را برگزار کنند.

۲۳ خرداد اعزام حج آغاز می‌شود

سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این دیدارها از اعزام حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر به حج امسال خبر داد و گزارشی از خدمات سازمان حج و زیارت در زمینه اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سایر عملیات اجرایی ارائه کرد و گفت: در داخل کشور هیچ مشکلی برای اعزام زائران به حج وجود ندارد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که سهمیه ایران در سال‌های گذشته ۸۵ هزار نفر بوده است و در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر آماده اعزام شده بودند که به سبب کرونا کار متوقف شد، اضافه کرد: امسال به سبب کاهش سهمیه تنها ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر اعزام می‌شوند.

حسینی همچنین فقدان رابطه کنسولی بین ایران و عربستان را یکی از مشکلات پیش‌رو دانست و یادآور شد: نخستین پرواز به سمت عربستان ۲۳ خردادماه و آخرین پرواز نیز ۷ مردادماه از عربستان به سمت ایران انجام می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی: زائران را درباره نخریدن سوغاتِ گران توجیه کنید

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار مقامات حج با اشاره به فرصت اندک باقی مانده تا عملیات حج ۱۴۰۱، آموزش‌های لازم و مناسب به زائران و عوامل اجرایی را خواستار شد.

وی بر رفع مشکلات زائران در داخل و خارج از کشور تأکید کرد و افزود: هرچند رابطه ایران با عربستان سعودی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اما شما می‌توانید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حج سبب خوش‌بینی و رفع بدبینی شوید.

این مرجع تقلید با بیان این‌که رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین وحی سبب خوش‌بینی کشور میزبان و دیگر مسلمانان خواهد شد، تاکید کرد: درباره این مسأله مشورت کرده و با استفاده از تجربیات خود، آن را به خوبی مدیریت کنید.

مکارم شیرازی همچنین با اشاره به حضور ۵۰ درصدی بانوان در حج امسال، این زائران را نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر دانست و بر ارائه آموزش‌های مضاعف  به آن‌ها تأکید کرد.

وی در ادامه یکی از مشکلات معمول سفرهای زیارتی به‌ویژه سفر معنوی حج در گذشته را خرید سوغات سنگین و گران قیمت ذکر کرد و از مسؤولان خواست که توجیهات لازم را در این زمینه به زائران ارائه دهند.

مفسر حوزه علمیه قم، رعایت دقت در خواندن دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم برائت از مشرکین را یادآور شد و بیان کرد: این مراسم به گونه‌ای برگزار شود تا راضی‌کننده باشد و از آن طرف سبب تحریک بدخواهان نشود.

مکارم شیرازی بیان کرد: امیدواریم حج امسال زمینه‌ساز شرایط مناسب‌تر برای سال‌های آینده باشد.

آیت‌الله سبحانی: سهمیه عوامل حج به حداقل برسد

آیت‌الله سبحانی نیز تاکید کرد: اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و به دنبال آن جمهوری اسلامی ایران در حج پیش‌رو کاهش یافته است، اما تلاش کنید که حضور عوامل بعثه‌ها و کارگزاران به حداقل برسد.

وی بیان کرد: بسیاری از زائران سال‌های متمادی در انتظار سفر معنوی حج تمتع هستند، به جا است تعداد بیشتری از زائران که سال‌ها منتظر حضور در سرزمین وحی نشسته‌اند به این سفر معنوی اعزام شوند.

این مرجع تقلید همچنین بر توجه به آموزش زائران در شرایط فعلی تأکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه کنید به قوانین کشور عربستان احترام بگذارند و از انجام آنچه نباید، پرهیز کنند.

سبحانی با بیان این‌که هر سال صدها هزار نفر زائر در کشور عربستان حضور می‌یابند، توصیه کرد: لازم است اخلاق میزبان را یاد گرفته و با در نظر گرفتن شرایط آن کشور، زائران با عزت بروند و با عزت بازگردند.

آیت‌الله نوری همدانی: مسؤولیت حج امسال خطیر است

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز مسؤولیت کارگزاران حج را بسیار سنگین و خطیر برشمرد و تلاش مضاعف مسؤولان برای خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله الحرام را خواستار شد.

وی خطاب به مسؤولان حج با بیان این‌که هرگز نباید در برابر مسؤولیتی که به عهده دارید، کوتاهی به خرج دهید، بیان کرد: شما در مکه‌ای قدم می‌گذارید که امام زمان (عج) هر سال در آنجا حضور دارند، تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله الحرام مضاعف کنید.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که در موسم حج زمینه نشان دادن عقاید اسلامی فراهم می‌شود، گفت: در دورانی که دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان تلاش می‌کنند، وظیفه علما در نشان دادن عقیده ناب اسلامی در همگرایی امت اسلامی و پرهیز از تفرقه با جهان امروز بسیار خطیر است.

وی افزود: در هنگامه حمله‌ور شدن دشمنان به اسلام، افرادی مانند چراغی روشن، راه اسلام را به بندگان خدا نشان می‌دهند. این وظیفه بزرگ در موسم حج، به عهده مسؤولان حج و زیارت است و هرگز نباید نسبت به آن کوتاهی شود.

نوری همدانی با بیان این‌که در موسم حج مسلمانان در یک نقطه مشخص و در روزهای معین جمع شده و اجتماع اسلامی را تشکیل می‌دهند، بر بیان مشکلات کشورهای اسلامی و رفع این مشکلات با اتحاد، استقامت، صبر و رعایت تقوای الهی تأکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها