کد خبر: 629556
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۰۸:۱۲:۱۷
| |

صدور حکم قطعی برای مقصران انفجار مرگبار کلینیک سینا اطهر

متهمان پرونده انفجار کلینیک سینا اطهر به مجازات‌های پرداخت دیه و حبس محکوم شدند و برای آنها مجازات‌های تکمیلی نیز تعیین شد.

صدور حکم قطعی برای مقصران انفجار مرگبار کلینیک سینا اطهر
کد خبر: 629556
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۰۸:۱۲:۱۷

31 متهم پرونده کلینیک سینا اطهر علاوه بر پرداخت دیه، جزای نقدی و حبس به مجازات تکمیلی تحقیق در مورد حادثه و شیوه‌های جلوگیری از حوادث مشابه محکوم شدند.

به گزارش سایت جنایی، ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ حوالی ساعت ۲۱ انفجاری در مرکز جراحی محدود سینای مهر شمیران ( سینا اطهر) واقع در خیابان شریعتی تهران رخ داد که موجب کشته شدن ۱۵ زن و ۴ مرد شد. اکثر جان‌باختگان و مصدومان در اتاق‌های عمل جراحی طبقات چهارم یا پنجم این مرکز درمانی حضور داشتند .

پس از آن سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران علت این حادثه را انفجار سیلندرهایی عنوان کرد که در انبار این کلینیک نگهداری می‌شد.

به گفته فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران کشور، دود حاصله نشان از انفجار و امکان سوخت مواد سمی یا گاز هلیوم داشت.

همچنین سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس گزارش کارشناسی، «اتصال برق کولر» در سقف کاذب پارکینگ کلینیک عامل آتش سوزی در این مجموعه بوده است که در اثر این ریزش مواد الکلی و اشتعال‌زای موجود در زیر آن محل آتش گرفته و نهایتا به کپسول‌های اکسیژن سرایت کرده و منجر به انفجار آنها شده است.

او همچنین گفت بیش از ۳۵ کلینیک ناایمن مشابه سینا اطهر شناسایی شده و در برخی بررسی‌ها این تعداد به۵۰ کلینیک هم رسیده است.

در نهایت پس از رسیدگی‌ها و تحقیقات چهار جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد. این پرونده ۳۱  متهم داشت که اتهامشان تسبیب درقتل شبه عمد بود، ۱۰ نفر از متهمان اول پزشکان سهامدار این مرکز درمانی بودند. در جلسات دادگاه متهمان و وکلایشان دفاعیات خود را مطرح کردند، خانواده‌های قربانیان و مصدومان حادثه و وکلای آنها خواسته‌های خود را گفتند و سرانجام قضات رای خود را صادر کردند.ر

بر اساس حکم صادره هرکدام از متهمان درصدی مقصر شناخته و نسبت به میزان قصور به پرداخت دیه و تعدادی از این متهمان به حبس هایی از یک سال و شش ماه تا سه سال محکوم شدند.

همچنین براساس حکم صادره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری منطقه به پرداخت دیه در حق اولیای دم و جریمه نقدی محکوم شدند.

این درحالی است که شش نفر از متهمان که در بخش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار بودند،  علاوه بر جریمه نقدی، مجازات تکمیلی هم شامل شان می‌شود و براساس حکم صادره لازم است در مورد نحوه درست نظارت سازمانی بر مراکز مربوطه و اقدامات پیشگیرانه تحقیق کنند. در حال حاضر بر مبنای این رای که پس از تجدید نظر نهایی شده است متهمان باید نتیجه تحقیقات در موارد مطرح شده را در سه جلسه و در حضور وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارائه دهند و استنادات سه جلسه را فیلمبرداری و فیلم آن و استنادات تحقیق مکتوب را در مدت چهار ماهی که فرصت دارند به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارائه دهند.

همچنین چهارنفر از متهمان که در معاونت شهرداری بودند نیز علاوه بر جریمه نقدی در مجازات تکمیلی باید یک مقاله تحقیقی ارایه دهند تا حادثه رخ داده در این کلینیک آسیب شناسی شود و راهکار پیشگیری ازحوادث مشابه و مستندات را به همراه فیلم طی پنج ماه به اجرای احکام تحویل دهند.

حتی در بین مجکومان سازمان آتش نشانی که به پرداخت جریمه محکوم شده به چشم می‌خورد و دو نفرازمسوولان اتش‌نشانی نیز علاوه بر پرداخت جریمه نقدی باید یک مقاله تحقیقی همراه مستندات و فیلم درباره الزام بررسی اسباب و ارکان وقوع حادثه، نقص عملکرد آتش نشانی و راه‌های پیشگیری از چنین حوادثی تهیه کنند و طی پنج ماه جزییات را به شعبه اجرای احکام ارسال کنند.

یکی دیگر از محکومان وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی است که به پرداخت دیه محکوم شده و دو نفر از این سازمان که نقش نظارتی داشتند به جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

در بین محکومان یک کارگر افغانستانی نیز وجود دارد که در کلینیک مشغول به کار بود و به ترک ایران محکوم شده است.

برخی ازمتهمان پرونده به آرای فوق اعتراض کردند که پرونده به شعبه اول تجدید نظر استان تهران ارسال شد و قضات این شعبه نیز آرای صادره را تائید کردند و پرونده در هفته جاری برای اجرای احکام صادره نزد امین کرمانی نژاد ، قاضی شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها