کد خبر: 574421
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

یک استاد حقوق در یادداشتی برای «اعتمادآنلاین» به بررسی مساله گشت ارشاد پرداخته است:

از مرگ مهسا امینی عبرت بگیرید/ پلیس برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت شهروندان آموزش درست ندیده

یک بار درست و ریشه‌ای و واقعی حادثه را بررسی کنید و با مسببان اصلی برخورد قانونی کنید و به افکار عمومی گزارش دهید/ فراوانی برخوردهای خشن گشت ارشاد در چند سال اخیر، حکایت از وضعی اضطراری دارد/ برای امر به معروف یا نهی از منکری که صدق آن در مورد برخی افراد بازداشت‌شده محل تردید است، دارید به منکر مسلم تن می‌دهید

مرتضی شهبازی‌نیا، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه، در یادداشتی به واکاوی مساله گشت ارشاد و مرگ مهسا امینی پرداخته است.

از مرگ مهسا امینی عبرت بگیرید/ پلیس برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت شهروندان آموزش درست ندیده
کد خبر: 574421
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۰:۰۰

مرتضی شهبازی‌نیا، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه، در یادداشتی برای اعتمادآنلاین نوشت: ۱. افرادی در بازداشت می‌میرند، همه اظهار تاسف می‌کنند ولی هیچ‌وقت با سند و مدرک روشن نمی‌شود علت مرگ چه بوده است؟ و هیچ مسئولی، مسئولیت نمی‌پذیرد و محکوم نمی‌شود. چه بسا برخی از این مرگ‌ها، آن‌گونه که ادعا می‌شود، واقعاً نه ناشی از ضرب و شتم و نه حتی حاصل فشار و استرس ناشی از بازداشت باشد. وقتی کسی گزارش درست و دقیق نمی‌دهد هیچ‌کس هم قانع نمی‌شود. ممکن است با گذر زمان ظاهراً بغض شهروندان فرو نشیند ولی نباید شک کرد همین حوادث است که عصبانیت و خشونت زیرپوستی غیرقابل انکار فعلی را آفریده و اگر زیاد متورم شود، به تلنگری می‌ترکد.

دستور بررسی و تشکیل کمیته و اظهار تاسف، تاکنون اغلب نه نتیجه‌ای داشته و نه عبرتی پدید آورده است. یک بار درست و ریشه‌ای و واقعی حادثه را بررسی کنید و با مسببان اصلی برخورد قانونی کنید و به افکار عمومی گزارش دهید. بررسی و تحقیق را به گروهی از قضات مستقل و خوشنام با اختیار کامل بسپارید و به وکیل یا وکلای خانواده داغدیده، اجازه نظارت کامل و دقیق بر تحقیقات بدهید.

۲. فراوانی برخوردهای خشن گشت ارشاد در چند سال اخیر، حکایت از وضعی اضطراری دارد. پلیس باید برای مردم نماد امنیت و برای کسانی که «مردم آنها را خلافکار و مجرم می‌دانند» نماد ناامنی باشد. اگر واقع‌نگر باشیم اینجا بسیاری از شهروندان متعارف از دیدن ماشین پلیس احساس امنیت و آرامش خاطر نمی‌کنند. پلیس ما با همه مشکلات و کمبودهایی که دارد در بسیاری عرصه‌ها زحمت می‌کشد ولی برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت شهروندان آموزش درست ندیده است. استفاده از پلیس برای امور فرهنگی و استفاده از نیروهای وظیفه در پلیس، خطاهایی هستند که باید زودتر جلویشان گرفته شود.

۳. پلیس بیانیه می‌دهد و فیلم منتشر می‌کند که فرد بازداشت‌شده، تحت آسیب جسمی ‌قرار نگرفته بلکه خود سکته کرده است. قضاوت این ادعا مستلزم تحقیق مرجع قضایی مستقل است ولی گیریم که چنین باشد. در جامعه‌ای که افتخار مردمش این است که «پای در کلانتری نگذاشته باشند»، دختر نوجوان بی‌تجربه‌ای به خاطر امری که قطعاً پلیس صلاحیت اخلاقی و شرعی و قانونی تشخیص آن را ندارد، به قهر بازداشت می‌شود، فشار روحی حاکم بر او کم از آزار جسمی‌ است؟

سپردن امر فرهنگی و امر به معروف به پلیس که با اسلحه و باتون [باتوم] سروکار دارد و برای مقابله با سارق و خرابکار آموزش دیده، خطاست. برای امر به معروف یا نهی از منکری که صدق آن در مورد برخی افراد بازداشت‌شده محل تردید است، دارید به منکر مسلم تن می‌دهید. بارها فیلم‌هایی منتشر شده که پلیس مرد دارد بدن زن نامحرم را برای سوار کردن او به «خودرو ون» لمس می‌کند.

نتیجه چیست؟ جز این است که بسیاری از دختران و والدین‌شان احساس امنیت را از دست می‌دهند و عده‌ای از خانواده‌هایی که دختر دارند هم به فکر مهاجرت فرزندان‌شان می‌افتند و گسست بیشتری در جامعه ایجاد می‌شود؟ آیا نتیجه دیگری تاکنون حاصل شده است؟

فرض کنید برخی جوانان رفتاری می‌کنند که از دید ما خطاست. جوان خطا می‌کند، از کجا معلوم که فرزند من و شما خطا نکند؟ آیا برخورد با او را به پلیس و به ویژه نیروهای آموزش‌ندیده و حتی نیروهای وظیفه‌ای می‌سپارید که کسی نمی‌داند جز آموزش نظامی، آموزش دیگری دیده است یا نه و با این همه مشکلات معیشتی، اصولاً از نظر روانی در چه وضعیتی است؟

مساله حجاب را از حوزه کار پلیس خارج کنید. حداقل اعتماد به پلیس و اعتبار آن کمتر آسیب می‌بیند.

۴. امور را ریشه‌ای نگاه کنید و معضلات را واقعی حل کنید. برخورد با مسائل اجتماعی و فرهنگی از طریق نیروهای انتظامی ‌و نظامی‌هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند. کسانی که مسئول هستند، مسئول ساختن کشور هستند، مسئول زندگی بخشیدن، امید دادن به فرزندان مردم، آرامش روانی جامعه و حل کردن معضلات اجتماعی هستند. می‌شود سر در برف فرو کرد و ندید و نشنید یا از سر صدق! گزارش‌های نادرست به مسئولان مافوق و مردم داد، ولی با این روش‌ها هیچ مساله اجتماعی‌ای تاکنون حل نشده و بعد از این هم حل نمی‌شود. بیایید علم و تخصص را باور کنید و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی را از دانشمندان واقعی علوم اجتماعی و فرهنگی بخواهید و نه آنان که برای خوشایند شما و منفعت خود، ریاکارانه روش‌های ناصواب را می‌ستایند و نتایج گزاف بر آنها می‌بندند و فریب‌تان می‌دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • علی ارسالی در
    شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

    با سلام اگه فهمیدند

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    نه اينكه مشاور اموزش ديده ات كم عامل طلاق شده

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    كدام دانشمند علوم اجتماعي علوم فرويدي كه طلاق را در غرب افزودند !!
    همانكه بچه را با وحود متقاضي فرزند خواندگي يتيمخانه مي دهد ؟؟؟كارمتدان ادارات كلا برخورد خوبي ندارند و فقط نشسته انجا حقوق بگيرد و دغدغه اجتماعي ندارند يا اينكه مشاور لم مي دهد و فقط راهنمايي مي كند و انگ مي زند

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    كارشناس علوم اجتماعي قرص هاي قوي مي دهد كه در امريكا عامل افزايش قتل بوده

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    كارشناس علوم اجتماعي فرويدي كاري كرد بابام امد افتاد فمورش خورد شد

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    خود كارمتدان اجتماعي فرويدي گندترين رفتار را دارند و صد رحمت به ادارات ديگر

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    خود وكلا مردم را به طلاق مي كشاننند كسب درامد كنند
    مشاور هم انجا لم داده فقط انگ بزند و حقوق بگيرد
    والا برخورد مشاور كه مي گي خيلي زشت تَر از اينه و كارمند مشاور مثل سگ مردم را بيرون مي اندازه منتها اون در خفا مانده

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    علوم اجتماعي به وجدان هنرمندان نياز داره به چهار كلاس تحصيل نيست انجا نشسته سر مردم داد مي زنه و تلفن مي كوبد

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    همان سأجده دريتيمخانه مشاور اجتماعي ات خودكشي كرد

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    امور اجتماعي را اتفاقا ريشه اَي به مشاوران فرويديسم سپرده اند كه انجا نشسته و انگ مي زند و نظير امريكا جز افزايش خشونت و خودكشي. و طلاق چيزي نديديم
    كارهاي انها در. خفا مانده كارمند اجتماعي مثل سگ ادم را از اطاق بيرون مي اندازد و گوشي مي كوبد و انگ مي زند. و توانمنندي نمي بيند و گزارش دروغ

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    فردي كه تغذيه اش غلط بوده مشاور كه مي گي براي كسب درامد يك پاكت قرص داده بود كه شرش از خيرش بيشتزه

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    أخه در اطاق كارمندت بسته است معلوم نمي كنه صد رحمت به پليس پليس باز صورتجلسه مي كنه ريشه اَي حل مي كند گوشي مي كوبد . و يكطرفه گزارش دروغ مي نويسد ادم مي افتد پايش خرد مي شود مشاور هم با أفاده بععععععله مي گه و انگي مي زنه و گوشي مي كوبد

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    چرنديات يك وكيل براي كسب درامد كارشناسان صرفا انگ زن

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    اين رفتار مربوط به برخورد زنهاي كارمنده كه در ادارات معمولا اين مدل هست و صرفا ربط به پليس ندارد
    وگرنه كارمندي به ما دغ داد باز گروهباني كه از ١١٠ امده بود در. ولادت حضرت ابوالفضل كمك كرد و مشاور بدتر ناحقي كرده بود و صرفا كارش انگ زني و باز مامور پليس نظرش ريشه اَي بود!!!
    منتها عملكرد ادارات در فضاي بسته مي ماند و معلوم نمي كنه كارمندي پنج ساله چنان با پخش دروغ و قضاوت يكطرفه به من دغ داده و پاي پدرم شكست تشكر

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

    شما وكلا پول بدهند بي گناه را به دار و طلاق مي كشيد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها