«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کوکاکولا در چه کشورهایی فروخته نمی‌شود؟

کوکاکولا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سراسر دنیاست. این نوشیدنی سابقه‌ای طولانی دارد، اما به دلایلی در 2 کشور جهان به فروش نمی‌رسد. کوکاکولا از سودآورترین شرکت‌های جهان است.

کوکاکولا در چه کشورهایی فروخته نمی‌شود؟
کد خبر: 410042
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- کوکاکولا مدت‌هاست که محبوب‌ترین نوشابه جهان به شمار می‌رود، اما در مسابقه بهترین‌ها گاهی جای خود را به پپسی، ماونتین دو و دایِت کوک داده است. اگرچه مردم به اندازه قبل نوشابه نمی‌نوشند، کوکاکولا هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. فقط 2 کشور در جهان وجود دارد که در حال حاضر کوکاکولا نمی‌فروشند: کوبا و کره‌شمالی.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد، کوکاکولا برای اولین بار در سال 1886 به همت دکتر داروساز جان اس. پمبرتون معرفی شد. دستورالعمل اولیه حاوی الکل بود و به عنوان دارو در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسید. در آن زمان تصور می‌کردند که این نوشیدنی سردرد، سوزش سر دل و حالت تهوع را درمان می‌کند.

آسا جی کاندلر، تاجر آتلانتایی، بعدها این کسب‌وکار پمبرتون را خریداری کرد و حق امتیاز این فرمول را گرفت. شرکت کوکاکولا در سال 1892 راه افتاد و همه چیز از آنجا شروع شد. این خط تولید تا ساخت نوشیدنی‌های دیگری مانند اسپرایت، فانتا و شوئپس نیز ادامه داشت، اما هنوز هم کوکاکولا محبوب‌تر از همه است.

کسب شهرت

کوکاکولا

رابرت دبلیو وودروف پس از سال 1923 شرکت کوکاکولا را گسترش داد و خیلی زود بسته‌های 6‌تایی را توزیع کرد و به فروش رساند. کوکاکولا از بازی‌های المپیک 1928 حمایت مالی کرد و فروش خود را به مرحله جدیدی برد. در طول جنگ جهانی دوم، سربازان آمریکایی تقاضا برای سودا را افزایش دادند و از دهه 1940 تا 1960، کارخانه‌های بطری بیشتر و بیشتری ساخته شد. این امر به شرکت اجازه داد تا پایه و اساس خود را برای فروش جهانی مستحکم سازد.

کوکاکولا با شروع دهه 1980 به صورت یک شرکت عام درآمد و شرکت CocaCola Enterprises Inc تشکیل شد. پس از معرفی Diet Coke، این محصول پرفروش‌ترین نوشیدنی کم‌کالری موجود در کره زمین شد. چهار سال بعد تغییراتی در فرمول سودا پدید آمد و New Coke مورد استقبال قرار گرفت. این تغییرات موفقیت‌آمیز نبود و شرکت خیلی زود به نسخه اصلی بازگشت و به Coca-Cola Classic تغییر نام یافت.

صنعت نوشابه‌های گازدار یک صنعت چند میلیارد دلاری است و درآمد کوکاکولا سالانه بیش از 23 میلیارد دلار گزارش شده است.

کشورهایی که کوکاکولا نمی‌فروشند

کوبا

با وجود اینکه کوکاکولا در سال 1906 کارخانه بطری‌سازی را در این کشور افتتاح کرد، تولید در سال 1962 پس از رهبری فیدل کاسترو در انقلاب کوبا، که رئیس‌جمهور پیشین باتیستا را برکنار کرد، متوقف شد. دولت کاسترو شروع به تصرف دارایی‌های متعلق به همه کشورهای خارجی که در آنجا حضور داشتند کرد و تحریم تجاری آغاز شد. این توقیف از 6 آگوست 1960 آغاز شد و شرکت‌های آمریکایی را هدف قرار داد. کوکاکولا از این کشور خارج شد و هرگز برنگشت. از آنجا که ایالات متحده در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی را علیه جمهوری کوبا اعمال کرده، هیچ شرکت آمریکایی‌ای نمی‌تواند با کوبا تجارت کند.

کره‌شمالی

جنگ کره از سال 1950 تا 1953 روی داد و در این مدت ایالات متحده تحریم‌های تجاری را علیه کره‌شمالی وضع کرد. وقتی کره‌شمالی در دهه 1980 کره‌جنوبی را بمباران کرد این تحریم‌ها نیز تشدید شد. از سال 1950 تا 2008 تجارت بین ایالات متحده و کره‌شمالی نیز محدود شد و کره‌شمالی از زمان جنگ کره تاکنون کوکاکولا را توزیع نکرده و نفروخته است.

تنزل مقطعی

کوکاکولا

برمه (میانمار) پس از تحریم‌های اقتصادی که ایالات متحده علیه دولت این کشور اعمال کرده بود، سال‌ها کوکاکولا را خرید و فروش نمی‌کرد. اوضاع در سال 2012 تغییر یافت و کوکاکولا برنامه‌ سرمایه‌گذاری پنج‌ساله 200 میلیون دلاری را به این کشور اعلام کرد. کارخانه بطری‌سازی در بزرگ‌ترین شهر کشور، هماوی، افتتاح شد. برمه در جنوب شرقی آسیا واقع شده و با تایلند، لائوس، چین، هند و بنگلادش هم‌مرز است.

کوکاکولا در سال 1927 برای اولین بار وارد چین شد و محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرد. هنگامی که رهبر کمونیست مائو تسه‌تونگ در سال 1949 قدرت را به دست گرفت، مصرف بسیاری از کالاهای وارداتی مانند کوکاکولا ممنوع شد. کوکا در سال 1979 به این کشور بازگشت و چین اکنون به سومین بازار بزرگ برای این شرکت تبدیل شده است (مکزیک شماره 2 است). همچنین شهروندان ویتنام به دلیل تحریم تجاری ایالات متحده در رابطه با جنگ ویتنام، کوکاکولا را به مدت چند سال کنار گذاشتند. این تحریم‌ها در سال 1994 برداشته شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها