کد خبر: 661151
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۴ ۰۹:۵۰:۳۷
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

قاهره امیدوار به ادامه مسیر طی‌شده در عادی‌سازی روابط با تهران است

به اعتقاد کارشناسان، سفر سامح شکری وزیر امور خارجه مصر به ایران برای شرکت در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی گام دیگری است که نشان می‌دهد این روابط مسیر خوبی را طی کرده است.

قاهره امیدوار به ادامه مسیر طی‌شده در عادی‌سازی روابط با تهران است
کد خبر: 661151
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۴ ۰۹:۵۰:۳۷

سید عماد حسینی- به اعتقاد کارشناسان، سفر سامح شکری وزیر امور خارجه مصر به ایران برای شرکت در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی گام دیگری است که نشان می‌دهد این روابط مسیر خوبی را طی کرده است.

به نوشته رسانه‌های عربی، این سفر که اولین سفر یک وزیر امور خارجه مصر به ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی شاه است، دارای ابعادی فراتر از شرکت در یک مراسم تشییع است.

این مساله را سامح شکری هم در گفت‌وگوهایش با سرپرست وزارت خارجه گفته بود که آرزو داشت در شرایط بهتری به ایران سفر می‌کرد.

با این حال، کارشناسان مصری پیش‌بینی کردند که مسیر بهبود روابط بین دو کشور همچنان با همین ضرباهنگ در دوره پیش‌رو هم ادامه پیدا کرده و درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و به‌ویژه حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خللی در آن وارد نکند.

این کارشناسان در گفت‌وگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط خبر دادند، با وجود آنکه روابط دیپلماتیک بین قاهره و تهران که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ قطع شده بود، ۱۱ سال بعد از آن از سر گرفته شد اما همچنان در سطح کاردار و دفاتر حافظ منافع قرار داشت، در حالی که طی چند ماه اخیر شاهد افزایش دیدارهای وزرای مصری و ایرانی در مناسبت‌های مختلف بودیم که مساله توسعه روابط فیمابین محور اصلی این دیدارها بود.

به اعتقاد کارشناسان، اوج این تلاش‌ها در ملاقاتی که بین عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در نوامبر گذشته در ریاض انجام گرفت مشاهده شد که یک ماه بعد از آن هم دو طرف در رابطه با مساله غزه و نیز حل گره‌های موجود در مذاکرات با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در کنار آن تماس‌های تلفنی بین دو طرف در سطح وزرا نیز ادامه پیدا کرد.

جمال بیومی معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر در این رابطه به این رسانه گفت: تصمیم برای بازگشت روابط بین دو طرف مدت‌ها پیش نهایی شده است و فقط زمان‌بندی آن صورت نگرفته است.

او افزود: روابط به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد و این امر کامل طبیعی بوده و درگذشت رئیسی و عبداللهیان تاثیری در آن نخواهد گذاشت، بلکه این امیدواری وجود دارد که سفرای دو کشور هم به‌زودی به پایتخت‌های متقابل اعزام شوند.

به گفته این دیپلمات مصری: در کشورهای بزرگی همچون ایران، گام‌های سیاسی نهادینه و پایدار هستند و با تغییر رهبران یا دولت‌ها تغییر پیدا نمی‌کنند، اکنون نیز موانع بزرگی برای بهبود روابط بین دو کشور حتی بعد از درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران وجود ندارد، به دلیل آنکه مخبر و باقری کنی هم در دیدار وزیر امور خارجه (مصر) با آنها بر ادامه روابط با قاهره تاکید داشتند.

علی الحفنی معاون آفریقایی وزیر خارجه اسبق مصر هم در این رابطه به الشرق الاوسط گفت: عادی‌سازی روابط بین قاهره و ایران اتفاق خواهد افتاد و امیدوار است نزدیکی در دیدگاه و مواضع از طریق ملاقات‌های مستمر بین دو طرف تحقق پیدا کند.

او تاکید کرد: اراده سیاسی در قاهره و تهران در این رابطه کاملاً وجود دارد و آن را در ملاقات گذشته دو رئیس‌جمهور و تماس‌های مستمری که بین دو وزیر خارجه شکل گرفته بود، دیدیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها