کد خبر: 606340
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۲۳:۱۶:۰۱
| |

رئیس سازمان انرژی اتمی: می‌توانیم غنی‌سازی اورانیم را هر وقت اراده کنیم با هر غنایی انجام دهیم؛ این یک قدرت است

اسلامی معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد؟ افزود: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی: می‌توانیم غنی‌سازی اورانیم را هر وقت اراده کنیم با هر غنایی انجام دهیم؛ این یک قدرت است
کد خبر: 606340
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۰ ۲۳:۱۶:۰۱

اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد بحث توافق موقت با آمریکایی‌ها گفت: آنها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است. یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌هایشان نتیجه نگرفتند. چند ماه وقت گرفته شد و مذاکرات صورت گرفت در جهت اینکه به برجام برگردند و به تعهدات‌شان پایبند باشند، اما باز هم به دلایل گوناگون آن را انجام ندادند و عملا به دنیا اثبات شد که اینها همه‌اش بهانه است و هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما معاون رئیس جمهور، در برنامه تلویزیونی صف اول، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد؟ افزود: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.

وی در پاسخ به اینکه کف میدان مذاکره چه اتفاقی افتاد؟ گفت: نکته‌ای که مهم بود اینکه چندین بار با خیز بسیار محکم تلاش کردند که کلا دستگاه سانتریفیوژ را بردارند، پیچ و مهره‌های آب سنگین را باز کنند و همه را از بین ببرند. چندین بار تلاش کردند و هر بار شکست خوردند و عکس‌العمل‌هایی که ما نشان دادیم، قوی‌تر شد. شاید ۱۰ تا ۱۲ هزار «سو» ظرفیت غنی‌سازی در یک و نیم سال پیش داشتیم و اصلا چنین پیشرفت‌هایی را هم نداشتیم. بعد از یک و نیم سال اکنون بیش از ۳۲ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی با ماشین‌های پیشرفته داریم.

اسلامی ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم بود اینکه قدرت طراحی، ساخت و تولید انبوه ماشین را در این یک و نیم سال در حداکثر ظرفیت قرار دادیم که این در تاریخ سابقه نداشته است. حجم غنی‌سازی که صورت گرفته سابقه نداشته و اینها خود به خود دوست و دشمن را متوجه می‌کند که باید باور کنند که این ظرفیت، یک ظرفیت واقعی است و نمی‌توانند آن را به عنوان یک حقیقت، نفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با رآکتور اراک چه کردیم؟ گفت: با توجه به توافقاتی که در برجام شده بود، یک بازطراحی صورت گرفت و متعهد بودند در آن مشارکت کنند که این نوع بازطراحی شده که IR۲۰ نام گرفته، جایگزین آن طرحی قبلی باشد، ولی بعد از فرآیند طراحی هیچ همکاری نکردند و عملا نشان دادند که به هیچ کدام از تعهدات‌شان پایبند نیستند و بر اساس توان مهندسی و صنعتی خود، خیلی بهتر از آن مفروضات را ساختیم و در فرآیند نصب آن هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها