العربی الجدید گزارش داد:

شانگهای؛ راهی برای دور زدن تحریم‌های غرب توسط ایران؟

العربی الجدید، عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را «نقطه تحولی» در تاریخ سیاست خارجی ایران توصیف کرد.

شانگهای؛ راهی برای دور زدن تحریم‌های غرب توسط ایران؟
کد خبر: 574681
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۱۳:۳۹:۴۷

العربی الجدید در گزارشی به عضویت ایران در سازمان شانگهای پرداخته و آن را بررسی کرده است.

به گزارش ایلنا، در این گزارش آمده است: آنطور که در نشست اخیر پیمان شانگهای با حضور ۲۲ عضو آن در سمرقند پایتخت ازبکستان اعلام شد، از روز جمعه گذشته، ایران به عضویت کامل سازمان شورای همکاری‌های شانگهای درآمده است، اتفاقی که «نقطه تحولی» در تاریخ سیاست خارجی ایران به شمار می‌رود.

ایران در شرایطی به عضویت کامل شانگهای درآمده است که این کشور از سال ۲۰۱۸ میلادی و از زمان خروج آمریکا از برجام، تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد و این در حالی است که هیچ افق روشنی برای لغو این تحریم‌ها در مذاکرات کنونی برای احیای برجام وجود ندارد. 

عضویت ایران در سازمان شانگهای به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد که مهمترین آنها چرخش سیاست خارجی ایران به سمت تقویت روابط خود با همسایگان و شرق در سایه ادامه درگیری‌های ایران با قدرت‌های غربی و آمریکا است. بر همین اساس، دولت ایران به عضویت کامل این کشور در سازمان شانگهای به چشم درهایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و نظام مالی بین المللی تحت سیطره آمریکا نگاه می‌کند.

ایران ۱۵ سال قبل به عنوان عضو ناظر به عضویت سازمان شانگهای درآمده بود و در نشست سال گذشته این سازمان بر عضویت کامل ایران توافقی صورت گرفت.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۱۹۹۶ با عنوان شانگهای ۵ در نشستی با حضور رهبران روسیه، چین، قرقیزستان و تاجیکستان برای مواجه با تهدیدات امنیتی جدید تشکیل شد و در سال ۲۰۰۰ این سازمان به سازمانی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و منطقه ای تبدیل و نام آن به شورای همکاری شانگهای تغییر پیدا کرد و ازبکستان، هند، پاکستان و اخیرا ایران به عنوان اعضای دائم آن انتخاب شدند.

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به تهران برای مقابله با تحریم های آمریکا و دور زدن این تحریم ها کمک خواهد کرد.

لطیفی با بیان اینکه ایران نظام تحریم های آمریکا را شکست داده است، به العربی الجدید گفت که تجارت غیرنفتی ایران در سال گذشته رقم قابل توجهی را تجربه کرد و به ۵۴ میلیارد دلار رسید که این رقم پیش از تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۵۱ میلیارد دلار رسیده بود.

لطیفی با بیان اینکه ایران به دور زدن تحریم ها از طرق تجاری و رابطه با اعضای سازمان همکاری شانگهای اکتفا نخواهد کرد، گفت: ایران روش های نوینی را برای صادرات کالاهای خود و تقویت اقتصاد خود، چه از طریق ارزهای ملی و چه از طریق مبادله کالا، ابداع خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها