در نشست کمیته بهزیستی کمیسیون بهداشت مطرح شد:

وضعیت نامطلوب بودجه افراد دارای معلولیت در لایحه ۱۴۰۱

در نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت از وضعیت نامطلوب بودجه افراد دارای معلولیت انتقاد و تاکید شد که اگر بخواهیم نظام جامع سلامت داشته باشیم باید در حمایت از سازمان های بیمه گر قوی تر گام برداریم و همچنین مدیریت منابع فعلی در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت نامطلوب بودجه افراد دارای معلولیت در لایحه ۱۴۰۱
کد خبر: 530352
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۰۸:۳۵:۵۷

 نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولان و کارشناسانی از بیمه سلامت، سازمان بهزیستی، خدمات نیروهای مسلح، دانشگاه علوم توانبخشی، دبیرخانه شورای عالی بیمه مرکز پژوهش ها، شبکه ملی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، انجمن مالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان، شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت و دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خانه ملت، محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یازدهمین نشست این کمیته گفت: خوشبختانه شورای نگهبان طرح دو شوری لایحه بودجه 1401 را تصویب کرد و فرصتی به نمایندگان داده شد تا بتوانند تا هفته آینده پیشنهادات جدید خود را بارگذاری کنند؛ در این رابطه از تلاش های سازمان بهزیستی، مرکز پژوهش ها و سایر دستگاه های مربوطه تشکر می کنیم که با تلاش آنها توانستیم تمامی پیشنهادات را بارگذاری کنیم.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین می توانیم از ظرفیت سه عضو کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق  استفاده و بر پیشنهادات گذشته پافشاری و پیشنهاد جدیدی را هم ارائه کنیم البته ممکن است در برخی موارد  در صحن با پیشنهادات مخالفت شود بنابراین باید پیشنهاداتمان کارساز و گره گشا باشد.

وی با بیان اینکه تقویت سازمان های بیمه گر برای حمایت از جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته توانبخشی باید مورد توجه قرار گیرد، خطاب به حاضران گفت: این ایام فرصت خوبی است تا بتوان با همفکری در این مسیر گام برداریم، البته پیشنهادات را باید تفکیک و همچنین با تلاش خلأهای قانونی موجود در برنامه هفتم توسعه را برطرف کنیم.

محسنی بندپی با یادآوری اینکه وضعیت بودجه افراد دارای معلولیت در لایحه 1401 به هیچ وجه مطلوب نیست، یادآور شد: بخش کوچکی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند هم با کاهش قابل توجه بودجه مواجه شدند البته افق ها و روزنه های خوبی پیش رو است؛  مصوبات خوبی را  در بودجه  1400 داشتیم و باید ردپایمان را در بودجه 1401 هم قوی تر کنیم و اگر بخواهیم نظام جامع سلامت داشته باشیم باید در حمایت از سازمان های بیمه گر قوی تر گام برداریم و همچنین مدیریت منابع فعلی در دستور کار قرار گیرد؛ در حال حاضر سازمان های بیمه گر پول زیادی را برای خدمات تعریف شده پرداخت می کنند در حالی که برای خدمات مورد نیاز پرداختی انجام نمی شود؛ افراد دارای معلولیت نه تنها به حق اصلی خود نرسیدند، بلکه به نوعی در لایحه بودجه 1401 و لوایح بودجه گذشته در تخصیص منابع توسط سازمان برنامه و بودجه مورد بی مهری قرار گرفتند و باید با همدلی و همفکری در حمایت از آنها به سرانجام خوبی برسیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بودجه سالمندان در نشست آتی بررسی خواهد شد و باید با شتاب بیشتر و برنامه ریزی جدی تر جلو برویم و اقدامات اساسی انجام دهیم، در دو دهه دیگر شاید جمعیت تحت پوشش سازمان تغییری نداشته باشد اما در رابطه با جامعه سالمندان چنانچه تدابیر مناسب را اتخاذ نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد.

بندپی تصریح کرد: قیمت تمامی لوازم یکبار مصرف افراد دارای معلولیت رشد چشمگیری خواهد داشت، بنابراین می طلبد حمایت های لازم از آنها در بودجه 1401 مورد توجه جدی قرار گیرد.

مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در این نشست گفت: تمامی کشورهای توسعه یافته تدابیر مناسبی را برای حمایت از افراد دارای معلولیت اتخاذ کرده و تعیین متولی واحد را در دستور کار قرار داده اند و در واقع  راهبرد و سیاستگذاری در این حوزه برعهده وزارت بهداشت شان است.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات اساسی کشور ما در این حوزه، تکه تکه شدن خدمات توانبخشی است و در واقع حلقه ها و فرآیندها پیوسته نیستند؛ 800 هزار نفر معلول بسیار شدید داریم که نمی توانیم حق پرستاری آنها را پرداخت کنیم، در حالی که در اغلب کشورها خدمات مراقبتی طولانی مدت اجباری است و حتی در برخی کشورها خدمات در منازل ارائه می شود.

سراج یادآور شد: یک سوم افرادی که در مراکز مراقبتی شبانه روزی هستند و به عنوان مجهول الهویه یا فاقد سرپرست محسوب می شوند، دارای خانواده هستند؛ اغلب کشورها سهم تعریف شده را از مالیات برای حمایت از افراد دارای معلولیت در نظر می گیرند، بنابراین در این رابطه می طلبد موازی کاری ها حذف و هزینه ها بهینه سازی و متولی واحد تعیین شود همچنین از منابع موجود هم می توان با برنامه ریزی درست به نحو احسن استفاده کرد؛در برنامه هفتم توسعه می توان موارد جدید مانند بیمه مراقبتی را پیشنهاد داد و از ظرفیت های بلااستفاده موجود استفاده کرد، البته بانک زمان بسیار مهم است و باید از الان دستگاه ها همسو شوند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ادامه داد: تنها تعدادی از افراد در دوران سالمندی نیاز به حمایت دولت و جامعه دارند و اگر دولت کار اشخاصی که از معلول و سالمندان مراقبت می کنند را شغل محسوب کند، در این رابطه می تواند بسیار موثر باشد و همچنین دستگاه هایی که موازی کاری می کنند باید یک کاسه شوند، زیرا اغلب دستگاه ها بودجه دریافت می کنند، اما کار مشترکی انجام می دهند.

انوری از بیمه سلامت در این نشست یادآور شد: روز گذشته 12 خدمت تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و سقف پرداخت سمعک را هم به 2 میلیون و 850 هزار تومان افزایش دادیم و همچنین به دنبال افزایش تعهدات هستیم./

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها