در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

خائن‌کشی؛ داستان یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداران تاریخ/ در چهلمین جشنواره فیلم فجر چه فیلم‌هایی خواهیم دید؟

آخرین ساخته مسعود کیمیایی حال و هوایی تاریخی دارد. او در «خائن‌کشی» به زندگی «مهدی بلیغ» مشهورترین سارق ایرانی می‌پردازد و ابعاد کلاهبرداری‌های او را برای مخاطب تشریح می‌کند، همانی که در عجیب‌ترین اقدام در دهه سی، ساختمان کاخ دادگستری را فروخت.

کد خبر: 534626
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

تینا جلالی- آخرین ساخته مسعود کیمیایی حال و هوایی تاریخی دارد. او در  «خائن‌کشی» به زندگی «مهدی بلیغ» مشهورترین سارق ایرانی می‌پردازد و ابعاد کلاهبرداری‌های او را برای مخاطب تشریح می‌کند، همانی که در عجیب‌ترین اقدام در دهه سی، ساختمان کاخ دادگستری را فروخت. 

گذری بر ماجرای ملی شدن صنعت نفت از دیگر سرفصل‌های مهم فیلم کیمیایی است که فرهاد آئیش در آن، نقش دکتر محمد مصدق را بازی می‌کند.

فیلم‌نوشت «خائن‌کشی» همچون دیگر کارهای کیمیایی بر عهده خودش است و همان مرام و مسلک کارکتر‌های آثار او را در این فیلم هم می‌بینیم؛ رفاقت، ‎مردمداری، لوطی‌گری و پهلوانی مشخصه‌ی اصلی آدم‌های قصه «خائن‌کشی» است.

آخرین ساخته کیمیایی فیلمی پربازیگر است که اغلب‌شان برای نخستین‌بار در برابر دوربین این کارگردان قدیمی قرار گرفته‌اند.

جمعی از چهره‌های شناخته شده از امیر آقایی گرفته تا پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، مهران مدیری، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی و فریبا نادری در این فیلم حضور دارند.

از نکات دیگر اثر جدید مسعود کیمیایی بازی دو کارگردان شناخته شده سینما؛ سامان سالور و بهرام بهرامیان، در این فیلم است. همچنین جواد طوسی رفیق گرمابه و گلستان این کارگردان هم در خائن‌کشی نقشی کوتاه با چهره‌ای متفاوت را بر عهده دارد.

با وجود انتقادات زیادی که به فیلم‌های کیمیایی می‌شود تجربه ثابت کرده هر فیلم او انگیزه‌ای جدید برای دوستدارانش و سینمادوستان ایجاد می‌کند تا دوباره به تماشای ساخته‌های او بنشینند، اگرچه گاهی بحث‌هایی که میان طرفداران و منتقدان این فیلمساز شکل می‌گیرد به حملات گاهی غیرمنصفانه‌ علیه او تبدیل می‌شود، اما هر چه هست تلاش کیمیایی و صرف حضور این فیلمساز در چهلمین جشنواره فیلم فجر را باید غنیمت شمرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید