سفیر اسبق ایران در فرانسه:

سفر رئیسی به روسیه یک سفر پربار با دستور کارهای مشخص بود

سفیر پیشین ایران در پاریس با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به روسیه یک سفر کاری پربار با دستور کار مشخص بوده است،گفت: آنچه بین ما و روسیه اهمیت دارد این است که دولت جدید بر اساس دیپلماسی نگاه به شرق، روابط خود را با مسکو، تعریف و تدوین کرده است و بر اساس آن، برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

سفر رئیسی به روسیه یک سفر  پربار با دستور کارهای مشخص بود
کد خبر: 534716
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۸ ۰۷:۵۲:۲۸

ابوالقاسم دلفی،سفیر پیشین ایران در پاریس با اشاره به حواشی سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه اظهار کرد: سفر آقای رئیس جمهور به دعوت آقای پوتین و بعد از پیروزی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری، صورت گرفت که تاریخ و هماهنگی‌های این سفر نیز بر اساس توافقات و مذاکرات دو طرف تعیین شد.

سفر رئیس جمهور براساس پروتکل‌های رسمی انجام شد

به گزارش ایرنا، سفیر اسبق ایران در فرانسه اضافه کرد: همانطور که وزارت امور خارجه و سایر مقامات کشورمان اعلام کردند، این سفر بر اساس پروتکل‌های رسمی انجام شد. به طور کلی سفرها در روابط کشورها، تعاریف مختلفی دارند؛ از سفرهای دولتی گرفته تا سفرهای کاری و رسمی، هرکدام از نظر تشریفات و پروتکل‌ها متفاوت هستند و نوعی از تعامل را برای پذیرایی، استقبال و بدرقه مهمانان خود در نظر می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: براساس اظهارات آقای امیرعبداللهیان و طبق گفته‌های مقامات روس‌، نوع استقبال و پذیرایی از قبل با طرف ایرانی هماهنگ شده بود و برخی ملاحظات از جمله پروتکل‌های مربوط به کرونا و تدابیری شدیدی که در روسیه به عنوان کشوری که آمار بالایی از مبتلایان به این بیماری منحوس را به خود اختصاص داده است، در جزییات برگزاری این سفر تاثیرگذار بوده است.

سفر رئیس جمهور یک سفر کاری پربار با دستور کارهای مشخص بوده است

دلفی با بیان اینکه بر اساس آنچه که روس‌ها اعلام کردند، استقبال از روسای جمهور در فرودگاه همواره در سطح معاون وزیر امور خارجه انجام می‌شده است، گفت: این بار رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور یا وزیر انرژی روسیه به فرودگاه و استقبال رئیس‌جمهور کشورمان آمدند که مراسم رسمی استقبال، رژه و سان در فرودگاه انجام شد.اگر ما قبول داریم آنچه که انجام شده براساس توافقات بوده است، بنابراین اتفاق خاصی نبوده و یک سفر کاری پربار با دستور کارهای مشخص بوده است.

دلفی یادآور شد: آنچه که بین ما و روسیه اهمیت دارد این است که دولت جدید بر اساس دیپلماسی نگاه به شرق، روابط خود را با مسکو، تعریف و تدوین کرده است و بر اساس آن، برنامه‌های خود را پیش می‌برد و قراردادها و مذاکرات بسیار مهمی در بحث انرژی با روس‌ها انجام شده که است که در آینده اعلام خواهد شد و می‌تواند فضای مناسبات را بهبود ببخشد.

دلفی همچنین اظهار داشت: همکاری‌های دو جانبه در سطوح مختلف تعریف شده، هم روابط بین‌الملل و هم موضوعات حساسی که ما امروزه در سطح بین‌الملل با آن درگیر هستیم، خصوصا بحث هسته‌ای، در چارچوب روابط ما با مسکو و در چارچوب سفر آقای رئیسی به مسکو، خود را نشان داده است.

 اطلاعات و تحلیل‌ها باید به درستی تبیین و اطلاع رسانی شود

دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در دیپلماسی نگاه شرق و روابط ایران با روسیه، ممکن است برخی دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، گفت: این‌ها بحث‌هایی است که همواره وجود داشته است و آنچه برای ما اهمیت دارد منافع ملی کشور است. از طرفی اطلاعات، تحلیل‌ها باید به درستی از طرف مسئولین تبیین شوند و تا جایی که ضرورت دارد، اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه به شرق و کشورهای همسایه، یک نگاه راهبردی و منطقی است که با هدف تحقق منافع ملی کشور و اهداف اقتصادی می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور موثر باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها