افشاگری عطایی از پیشنهادهای میلیاردی در والیبال / بعد از المپیک نوبت مربیان ایرانی است؟

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران گفت: برای فصل پیش‌رو برخی تیم‌ها به بازیکنانی که ما با آنها قرارداد میلیونی بسته بودیم، پیشنهاد میلیاردی دادند.

افشاگری عطایی از پیشنهادهای میلیاردی در والیبال / بعد از المپیک نوبت مربیان ایرانی است؟
کد خبر: 479203
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۰۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بازیکن سابق تیم ملی والیبال مردان ایران و سرمربی فعلی تیم ملی والیبال جوانان ایران که در تیم باشگاهی هم هدایت تیم لبنیات هراز را برعهده دارد. او والیبال را از سال 1364 آغاز کرد و 2 سال بعد به مدت 8 سال متوالی در تیم‌های ملی رده‌های مختلف نوجوانان جوانان و بزرگسالان عضویت داشت. در سال‌های 1378 و 1379 با تیم پیکان تهران قهرمان لیگ برتر شد و سابقه عضویت در تیم‌های باشگاهی جانبازان مازندران، فجر آمل، لوله‌سازی اهواز، فرمانداری مهاباد، پیکان، پاس و پرسپولیس را در کارنامه خود دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس ، او از سال 1386 پا به دنیای مربیگری گذاشت و در سال 1387 با تیم کاله قهرمان لیگ دسته یک کشور شد و این تیم را به سوپر لیگ آورد. در سال‌های 1388 و 1389 با این تیم مقام سوم لیگ برتر را کسب کرد. در سال‌های 1390 و 1391 در دوران اوج خود کاله را به قهرمانی لیگ برتر رساند و مدال طلا بر گردن شاگردانش آویخته شد.

کاله با او در جام باشگاه‌های آسیا یک بار مقام سوم و در سال 2013 به مقام قهرمانی دست یافت و در لیگ برتر 1392 آخرین دستاورد خود را با عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر با کاله به ارمغان آورد و در سال 1393 سرمربی متین ورامین شد و بعد از حضور در این تیم دوباره به کاله بازگشت. او از سال 1389 به مدت 3 سال در تیم ملی دستیار حسین معدنی در تیم ملی بزرگسالان بود و در مسابقات نوجوانان جهان در سال 2011 هم سرمربی تیم ایران بود. او در سال 2019 به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان والیبال ایران توانست قهرمان مسابقات زیر 21 سال قهرمانی جهان در کشور بحرین شود.

او که چنین کارنامه و رزومه سنگینی در والیبال ایران دارد کسی نیست جز بهروز عطایی؛ او که در والیبال ایران با لقب امپراطور شناخته می‌شود حالا یکی از مربیان سرشناس به شمار می‌رود و حتی در مقاطعی یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی بزرگسالان ایران بود. آغاز شروع اردوهای تیم ملی جوانان، کسب عنوان سومی در لیگ برتر همراه با تیم هراز آمل، بررسی برنامه‌ها و شرایط تیم‌های ملی و باشگاهی و... از جمله عواملی بود که موجب شد ، گفت‌وگویی را با او انجام دهیم.

متن صحبت‌های عطایی را در ادامه بخوانید:

*امسال با تیم هراز عملکرد خیلی خوبی داشتید و به عنوان سوم مشترک رسیدید؛ هدفگذاری‌تان از ابتدا چه بود؟

ما خیلی دیر متوجه شدیم که کاله تیمداری نمی‌کند و مجبور شدیم تا هراز را جایگزین آن کنیم. آخرین روز اعلام باشگاه‌ها متوجه شرایط شدیم و هراز را یک شبه به فدراسیون معرفی کردیم و اقدامات لازم برای حضور این تیم فراهم شد. سایر تیم‌های مدعی با بازیکنان شاخص قرارداد بسته بودند و ما مجبور شدیم تا نفرات دیگری کار را شروع کنیم. از بازیکنانی همچون غلامی و قرا و ... درخواست کرده بودیم که زود قرارداد امضا نکنند. در نهایت به جمع‌بندی رسیدیم و از اواسط تیر ماه تمرینات را شروع کردیم. با وجود اینکه تمرینات ما دیر شروع شد و با بودجه ای معقول و معمولی توانستیم فصل خوبی را پشت سر بگذاریم. استراتژی ما از ابتدا این بود که در جمع 8 تیم برتر باشیم، اما واقعیت این است که حضور در جمع 8 تیم برتر را به باشگاه اعلام کردیم و من و شاگردانم متعهد شدیم که همیشه تمام تلاش‌مان را برای بهترین عملکردمان داشته باشیم. با وجود اینکه در مقطعی عادل غلامی را نداشتیم و مدتی قائمی در جمع ما نبود و... توانستیم با اعتماد به جوانان شرایط خوبی داشته باشیم. در مجموع خیلی از عملکرد تیم رضایت دارم.

*با عملکردی که داشتید توقعات برای سال آینده از تیم‌تان بیشتر خواهد شد.

با شرایط خودمان باید تصمیم بگیریم. سال گذشته سوم شدیم، اما باید بپذیریم که امسال تیم‌های خیلی خوب و خیلی زود شروع کرده‌اند؛ البته ما هم جز تیم‌هایی بودیم که زود شروع کردیم. سپاهان، سیرجان، پیکان و یزد و ... نفرات خوبی را جذب کرده‌اند و برای قهرمانی خواهند جنگید. ما هم به توانایی‌های خودمان واقف هستیم و سعی می‌کنیم نمایش خوبی داشته باشیم.

به نظر شما فولاد سیرجان شایسته قهرمانی در لیگ برتر والیبال بود؟

مهمترین موضوع این است که سیرجان یک فصل خود را سپری کرد. چند تیم در فصل گذشته این شرایط را داشتند. سیرجان مبتنی بر یک اصول کار می‌کرد و واقعاً بیش از ظرفیت نفراتش تلاش کرد و این نشان می‌دهد که سیرجانی‌ها خیلی خوب هدایت و اداره شدند. سپاهان در دور رفت و برگشت عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست صدرنشین شود. آنها خیلی منظم بودند، اما در مرحله نیمه‌نهایی مقابل سیرجان متوقف شدند. شهرداری ارومیه نفرات خیلی خوبی داشت و توانست عملکرد خوبی هم داشته باشد. تیم یزد در دور برگشت نمایش خوبی داشت و وقتی شرایط تمام تیم‌ها را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد تیمی که نوسان کمتری داشته موفق تر بوده است. سیرجان در نیمه‌نهایی با قدرت توانست حریف خود را شکست دهد. فولادی‌ها در فینال هم نمایش خوبی داشتند و ثابت کردند شایسته قهرمانی بودند.

*برای فصل آینده ستاره‌هایی همچون عادل غلامی و فرهاد قائمی را از دست دادید؛ عملکردتان در فصل نقل و انتقالات چگونه بود؟

غلامی و قائمی از جمله بازیکنان باکیفیت ما بودند که به کسب نتایج ما بسیار کمک کردند. غلامی و قائمی تصمیم گرفتند فصل آینده در تیم دیگری بازی کنند و ما علی شفیعی و مهرداد بابایی را جذب کردیم. امیر خداپرستی را هم جذب کردیم و همچنان به دنبال جذب نفرات مدنظر خود هستیم. رضا قرا را حفظ کردیم و مجتبی یوسفی را هم به عنوان لیبرو جذب کردیم و در مجموع فکر نمی‌کنم قدرت تیم‌مان تغییر زیادی کرده باشد. سعی می‌کنیم به سیاست‌های باشگاه برسیم.

*از نحوه برگزاری لیگ برتر رضایت داشتید؟

وقتی صحبت از لیگ می‌شود مسابقات باید رفت و برگشت باشد، اما موضوع اصلی این است که ما در شرایط عادی نیستیم و سلامت بازیکنان و عوامل اجرایی مهمترین نکته بود و به همین دلیل تماشاگران هم محروم بودند. ابتدا مسابقات رفت و برگشت بود و در نهایت به دلیل فراگیر شدن و اوج گرفتن کرونا تصمیم جمعی این بود که بازی‌ها به صورت متمرکز باشد. فکر می‌کنم شاهد بازی‌های خوبی بودیم و اعتقاد دارم اگر قرار باشد مسابقات به صورت متمرکز باشد شهرهایی مثل تهران توانایی میزبانی از آن را دارند. در مجموع فکر می‌کنم فدراسیون از نحوه برگزاری مسابقات نمره قبولی گرفت، چون مسابقات با کمترین تاخیر و کمترین توقف دنبال شد. ضمن اینکه چاره ای جز این نبود و نوع برگزاری قابل قبول بود.

*پیشنهادتان برای فصل آینده چیست؟

باید منتظر ماند و شرایط کرونا را بررسی کرد. ممکن است شرایط به شکلی باشد که بازهم فدراسیون مجبور شود مسابقات را به صورت متمرکز برگزار کند؛ البته تعداد تیم‌ها خیلی مهم است و پیشنهاد می کنم که فدراسیون برای انتخاب مدل برگزاری بازی‌ها عجله نکند. نیاز است که فدراسیون با باشگاه‌ها مذاکره کند، تصمیم‌سازی شود و در نهایت فدراسیون تصمیم‌گیری کند. اینکه تصمیم‌گیری شود و فقط به باشگاه‌ها منتقل شود چندان زیبنده تیم‌ها نیست.

*به نظر شما ظرفیت واقعی لیگ برتر چند تیم است؟

بهترین حالت حضور 12 تیم است، اما گاهی شرایط خاص پیش می‌آید. باید سیاست های کلان فدراسیون را هم در نظر گرفت. موجودیت والیبال ما در حدی است که همه می‌توانند آن را لمس و براساس آن اظهارنظر کنند. در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم 24 لیبرو در حد لیگ برتر داشته باشیم. برای 12 تیم هر هفته 24 لیبرو نیاز داریم و فکر می کنم این اتفاق باید کارشناسی شود. اگر تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کند شاید بهتر باشد تیم‌ها در یک گروه نباشند و مدل‌های دیگر اجرا شود.

*صحبت‌هایی از قراردادهای 3-4 میلیاردی در والیبال مطرح می‌شود؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

به هر حال ما بازیکنان با کیفیتی داریم که باید در المپیک حاضر شوند. بازیکنانی که المپیکی می‌شوند ارزشمند هستند. ارقامی که مطرح می‌شود را می‌توان برای یک سری از بازیکنان درنظر گرفت و تعدادی از بازیکنان به دلیل توانمندی بالای خود از این مبالغ بهره ببرند، اما متاسفانه وقتی این اتفاق رخ می‌دهد سایر نفرات هم به دنبال اجرای آن خواهند بود. با هر بازیکنی که امسال صحبت کردم یک باشگاه حضور ثابت داشت و همه می‌گفتند که فلان تیم با پیشنهادی بالاتر با ما صحبت کرده است که این موضوع زیبنده والیبال نیست، چون هر تیمی می‌تواند تعداد محدودی بازیکن جذب کند. من با 7 بازیکن صحبت کردم و تمام این نفرات نام یک باشگاه خاص را آوردند. قرارداد یک بازیکن تاثیرگذار ما در سال گذشته 350 میلیون تومان بود که متوجه شدم آن تیم خاص برای فصل آینده مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان را به وی پیشنهاد داده است. حضور این باشگاه‌ها شرایط را سخت می‌کند؛ بازیکنانی داریم که قیمت واقعی برای آنها حدود 200-300 میلیون تومان است، اما برای عقد قرارداد از مبالغ 700-800 میلیون تومان صحبت می‌کنند. با پول گرفتن بازیکنان مخالفتی ندارم، اما این پول برای همه نفرات نباید یکسان باشد. در حال حاضر حدود 20 بازیکن مبلغ میلیاردی دارند، اما تا چند سال پیش نهایتاً یک یا دو بازیکن چنین شرایطی داشتند.

*اعضای کادر فنی تیم ملی والیبال جوانان رسماً اعلام شدند و به این ترتیب کارتان برای یک ماجراجویی جدید آغاز شد.

حدود 5-6 سال با همین گروه کار کردم. از سال 95 در کنار هم بودیم و از عملکرد تمام اعضای این تیم رضایت داشتم. اگر در این پروسه زمانی موفقیتی هم حاصل شد بدون شک نتیجه یک کار گروهی بود. در این چند سال چند نفر به دلیل مشکلاتی که در کار و زندگی شخصی داشتند نتوانستند در کنار ما باشند و به همین دلیل تغییراتی در نیمکت تیم ملی جوانان ایجاد شد. در آخرین جابجایی هم مسعود آرمات از جمع ما جدا شد و هدایت تیم ملی نوجوانان را برعهده گرفت که از این بابت بسیار خوشحال هستم، چون اعضای کادر ما نشان دادند که درحال رشد هستند. این موضوع برای من بسیار ارزشمند بود، چون نشان داد انتخاب درستی داشتم. بجای آرمات هم مجبور شدیم نفر دیگری را به ترکیب خود اضافه کنیم و به همین دلیل از حضور مهران زارع بهره‌مند خواهیم شد.

*اتفاق جالب توجهی که رخ داد بازگشت حسین کاظمی به نیمکت تیم ملی جوانان بود. کاظمی در سال گذشته به دلیل بیماری سختی که درگیرش شده بود شرایط خوبی نداشت، اما چرا بازهم شما ترجیح دادید که از حضور وی استفاده کنید؟

حسین کاظمی همچنان تحت درمان است. بخش مهمی از ورزش کمک به همنوع و نودوستی است. کاظمی سال‌ها کنار من بود و در مسابقات جهانی کمک زیادی به تیم کرد و با هم روی سکوی قهرمانی رفتیم. ضمن اینکه در باشگاه هم همکار من بود و به خصوصیات اخلاقی وی کاملاً آگاه هستم. از کاظمی دعوت کردم تا در کنار کادر فنی تیم جوانان باشد و هر زمانی که شرایطش برای این کار خوب باشد از حضورش استفاده خواهیم کرد.

*علت انتخاب مصطفی کارخانه به عنوان مشاور فنی چه بود؟

ما نیاز داریم که از تمام ظرفیت‌هایی در والیبال داریم استفاده کنیم. کارخانه از مربیان پیشکسوت و با تجربه والیبال ایران و آسیا است. طبیعی است که به عنوان سرمربی برایم مهم باشد که فردی را در کنارم داشته باشم که بتواند به من کمک کند. کارخانه بیشترین کمک را به من خواهد کرد. از اطلاعات و تجربیات وی استفاده خواهم کرد تا در نهایت تیم ملی موفق باشد.

*برنامه‌ریزی‌ها برای اردوی آماده‌سازی مشخص شده است؟

قرار بود که از 4 اردیبهشت ماه اردوی آماده‌سازی تیم ملی جوانان شروع شود، اما شرایط سخت کرونایی در تهران مرا نگران کرد. جلسه‌ای با داورزنی داشتم و نگرانی خودم را اعلام کردم. ما قبل از اینکه بخواهیم به مسائل فنی توجه کنیم باید سلامتی ورزشکاران را در نظر داشته باشیم. امیدوارم در روزهای آینده شرایط کمی بهتر شود و زمانی که این بیماری افول کرد کارمان را استارت بزنیم. برنامه جدید ما این است که از 18 اردیبهشت حدود 50 تا 60 بازیکن را دعوت کنیم تا شرایط آنها را بیشتر و دقیق‌تر زیرنظر بگیریم. سه مرحله اردوی ارزیابی بازیکنان جوان خواهیم داشت و پس از آن از 2 خرداد ماه نفرات مدنظرمان را انتخاب خواهیم کرد. حدود 120 روز تا شروع مسابقات زمان داریم و در این مدت حدود 9 مرحله اردوی برگزار خواهیم کرد.

*آیا بازی تدارکاتی هم در این مدت خواهید داشت؟

بله؛ برنامه‌های خود را به فدراسیون ارائه کرده‌ایم. ما هنوز نمی‌دانیم که با چه تیم‌هایی همگروه هستیم و قرعه‌کشی رقابت‌ها هم روز 11 اردیبهشت انجام خواهد شد. سعی می‌کنیم بر اساس گروه‌بندی که خواهیم داشت حریفان تدارکاتی خود را انتخاب کنیم. احتمالاً با تیم‌هایی همچون بلژیک، بلغارستان، ایتالیا، روسیه و ... هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا در یک کشور جمع شده و بازی تدارکاتی داشته باشیم.

*تیم ملی جوانان ایران مدافع عنوان قهرمانی است؛ آیا می‌توان به تکرار قهرمانی عنوان فکر کرد؟

مسابقات نوجوانان و جوانان با رقابت‌های بزرگسالان متفاوت است. تیم بزرگسالان، تیمی است که شاکله‌اش را می‌تواند چند سال حفظ کند، اما در رده‌های پایه شرایط فرق می‌کند. من به عنوان سرمربی تیم جوانان وارث بازیکنان نوجوانان دوره قبل هستم و تیم نوجوانان فعلی هم وارث بازیکنان من تجربه و خام است. ما تیمی را قهرمان کردیم که حالا نفراتش در اختیار تیم بزرگسالان هستند. در واقع من تیم پنجم نوجوانان جهان را تحویل گرفتم و به عنوان قهرمانی جوانان جهان رساندم. همیشه در طول سال‌های اخیر تمام نتایجی که تیم نوجوانان گرفته با چند پله سقوط در تیم جوانان همراه بود؛ غیر از دوره قبل که نوجوانان قهرمان شد و همان تیم به جوانان آمد و توانست بازهم قهرمان شود. می‌خواهیم در کنار نتایج قابل قبولی که می‌گیریم خروجی خوبی هم داشته باشیم. از سال 95 بازیکنانی همچون کریمی، یلی، مجرد، رمضانی، اسفندیار و عینی به سطح تیم ملی بزرگسالان رسیدند. از دوره قبل هم چهره‌هایی همچون حضرت‌پور، فلاحت‌خواه، شریفی، توخته، فیض‌امام‌دوست و جلوه توانستند به تیم بزرگسالان برسند. مهمترین موضوع برای تیم‌های پایه این است که بتوانند بازیکن‌سازی کنند. تیم ملی آمریکا چندین دوره قهرمان المپیک و جهان شده، اما تاکنون به جمع 4 تیم برتر نوجوانان و جوانان نرسیده است.

*آلکنو بالاخره آمد؛ ارزیابی شما از شرایط تیم ملی بزرگسالان چگونه است؟

تیم ملی بسیار خوبی داریم، چون تلفیقی از بازیکنان باتجربه المپیک دیده و جوان در ترکیب تیم حضور دارند. تمام انرژی آلکنو به این سمت رفته که برای نمایش بهترین کار گروهی آماده شوند. مسابقات لیگ ملت‌ها فرسایشی است و حفظ و نگهداری بازیکنان قبل از المپیک بسیار مهم خواهد بود. کادر فنی در لیگ ملت‌ها می‌تواند کیفیت نفراتش را بررسی کند تا دستش برای المپیک باز باشد. می‌دانم که آلکنو و توتولو اطلاعات خیلی خوبی از نفرات دارند، اما چیدمان این نفرات و استفاده از آنها اهمیت بالایی دارد.

*آرمان والیبال ایران در المپیک با آلکنو محقق خواهد شد؟

حضور در بین 4 تیم برتر کار بسیار سختی است. در سال‌های اخیر تنها 8 توانسته‌اند در جمع برترین‌ها قرار بگیرند. فکر می‌کنم که ایران کار سختی دارد تا در دومین حضور بتواند به جمع 4 تیم برتر راه پیدا کند، اما نشدنی هم نیست. تحقق آرمان والیبال نیازمند همت و تلاش بسیار زیاد است و اگر محقق شود برای جامعه والیبال مفید خواهد بود.

*در روزهای اخیر حاشیه‌های زیادی پیرامون حضور مربی ایرانی و مترجم آلکنو روی نیمکت تیم ملی ایجاد شده است. به نظر ما اگر چه اتفاقی رخ دهد به صلاح والیبال خواهد بود؟

در المپیک قبلی یک مترجم را روی نیمکت بنشانیم؛ فکر می‌کنم قانون این اجازه را به تیم ما می‌دهد که مترجم پشت نیمکت بنشیند. فاصله او تا نیمکت یک قدم است و مشکلی برای ترجمه حرف‌ها وجود نخواهد داشت. فکر می‌کنم صلاح این است که از کادر ایرانی بیشتر روی نیمکت استفاده شود. تجربیات مربیان ایرانی روی نیمکت آن هم در میدان بزرگی به نام المپیک به والیبال ایران کمک خواهد کرد. حیف است که مترجمی که در سال‌های آینده هیچ وقت به والیبال ایران کمک نخواهد کرد را روی نیمکت تیم ملی داشته باشیم و این افتخار را از مربیان ایرانی بگیریم. من نمی‌دانم مترجم تیم ایران در دوره قبلی المپیک کجا هست و چه می‌کند.

*برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند که آلکنو بعد از المپیک اعلام بازنشستگی خواهد کرد. پیشنهادتان برای هدایت تیم ملی ایران بعد از المپیک چیست؟

من فکر می‌کنم مربیان ایرانی از عهده این کار برآیند و بتوانند تیم ملی را مدیریت کنند. بعد از دو المپیک فرصت مناسبی است که مربیان ایرانی سکان هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند. بیش از 10 سال است که هیچ مربی ایرانی تیم ملی را هدایت نکرده است. در شرایط کنونی فکر می‌کنم تصمیم درستی گرفته شد که برای المپیک توکیو از مربی خارجی استفاده کنیم، اما برای بعد از المپیک به نظر من باید از مربیان ایرانی استفاده شود.

*آیا تمام بازیکنان شایسته به اردوی تیم ملی دعوت شدند یا خیر؟

برای المپیک باید بحث شایسته‌ سالاری مدنظر قرار بگیرد، نه بحث جوانگرایی؛ تیم‌های مدعی در المپیک از تمام توان خود استفاده می‌کنند. در المپیک لندن تتیوخین با 42 سال سن برای تیم ملی روسیه بازی کرد و این موارد نشان می‌دهد نباید به سن بازیکنان توجه کرد و تنها باید عملکرد و تاثیرگذاری آنها را دید. به نظر سرمربی احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم نفرات خوبی هم دعوت شدند. شاید از نظر من نفراتی بودند که می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند، اما باید به نظر سرمربی احترام بگذاریم.

*حرف پایانی...

امسال سال پرترافیکی برای والیبال ایران است؛ از المپیک گرفته تا میزبانی نوجوانان در تهران و ... که برای موفقیت در تمام آنها جامعه والیبال و رسانه‌ها باید به تیم‌های ملی کمک کنند. هر موفقیتی که حاصل شود خانواده والیبال سود خواهد برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها